Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

GALERIE FOTO. Spectacol pe cer: Superluna albastră din 30-31 august, un fenomen astronomic rar

Luna s-a aflat în cel mai apropiat punct faţă de Pământ în noaptea de 30-31 august. A fost a doua Lună plină din august, un fenomen care este cunoscut sub numele de ”Lună albastră”.

Luna plină de la finalul lui august se mai numește și superlună, deoarece orbita Lunii este cea mai apropiată (perigeu) de Pământ în același timp cu Luna plină.

VEZI GALERIA
8 imagini

Ce înseamnă ”Luna albastră”

Potrivit NASA, termenul de ”Luna albastră” a apărut în revista Sky & Telescope în 1946 și descrie a doua Lună plină care are loc în timpul unei luni calendaristice.

Revista a publicat un articol intitulat "Once in a Blue Moon” (”O dată la o Lună albastră"), scris de James Hugh Pruett. Autorul se referea la ”Almanahul Fermierului”, care definea Luna albastră ca fiind a treia din cele patru luni pline dintr-un sezon (numită ”Luna albastră sezonieră”). Fără să vrea, acesta a dat o altă definiție, mai simplă:

De șapte ori în 19 ani au existat - și încă mai există - 13 luni pline într-un an. Acest lucru dă 11 luni cu câte o lună plină fiecare și una cu două. Această a doua într-o lună, așa cum o interpretez eu, a fost numită Luna Albastră.

-Revista Sky & Telescope, potrivit earthsky.org

Deşi calculul a fost greşit şi a fost tipărită o corecţie la scurt timp, denumirea făcută de astronom s-a răspândit în întreaga lume, din cauza definiţiei simple şi foarte uşor de înţeles. În prezent, denumirea de "Lună albastră", în această situaţie, este considerată ca fiind a doua definiţie a fenomenului repetat de Lună Plină (în acest caz în cadrul aceleiaşi luni calendaristice), şi a continuat să fie folosită în ambele împrejurări, potrivit moongiant.com.

Este Luna cu adevărat albastră?

Majoritatea fenomenelor cunoscute sub numele de ”Luna albastră” nu sunt cu nimic diferite față de Lunile Pline obișnuite, având aceeaşi culoare în tonuri palide de gri şi alb. Există, însă, situații când Luna apare uneori învăluită într-un halou albastru, însă acest fenomen se produce doar atunci când în atmosfera terestră există cantităţi mari de fum şi de particule, precum cele care provin din erupţii vulcanice uriaşe, potrivit Agerpres.

NASA spune că pentru a vedea o Lună cu adevărat albastră este nevoie de o erupție puternică a unui vulcan pe Pământ. Un astfel de eveniment a avut loc în anul 1883, la erupția vulcanului Krakatau din Indonezia, când norii de cenușă aruncați de vulcan au urcat până la limita superioară a atmosferei terestre, iar Luna a devenit "albastră".

Explicația pentru acest fenoment este că norul de cenuşă era format din particule cu diametrul de aproximativ un micron, dimensiune similară lungimii de undă a luminii roşii. Particulele cu această dimensiune blocau lumina roşie, dar permiteau trecerea luminii albastre. Astfel, norul de cenuşă aruncat în atmosferă de vulcanul Krakatau a funcţionat ca un filtru albastru iar Luna a devenit, la rândul ei, albastră.

Cum se va vedea ”Luna albastră” din 30-31 august 2023

Faza de Lună plină se va produce pe 31 august, la ora 04:34, când Luna se vede toată noaptea pe cer, scrie astro-urseanu.ro. Potrivit aceleiași surse, cu ochiul liber, Luna va apărea plină de pe 30 august până la 1 septembrie.

Totodată, în serile de 29, 30 și 31 august, Luna se va afla în preajma planetei Saturn. Cele două corpuri cerești vor putea fi văzute toată noaptea, începând cu ora 20:30, precizează Observatorul Astronomic ”Amiral Vasile Urseanu”.

Când va fi următoarea ”Lună albastră”

Lunile pline sunt separate de 29,5 de zile, în timp ce majoritatea lunilor au 30 sau 31 de zile. Astfel, se întâmplă rar ca într-o lună calendaristică să aibă loc de două ori acest fenomen. Următorul moment când va avea loc a doua lună plină din timpul unei luni calendaristice va fi abia la 31 mai 2026, potrivit astropixels.com.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE