Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Sistemul Garanție-Returnare a fost implementat, în teorie. Practic, nicio sticlă nu a fost reciclată până acum

Publicat de: Maia Bondici

La mai bine de o lună de la implementarea Sistemului Garanție-Returnare, nicio sticlă nu a fost reciclată. Mai mult, doar unul din cinci magazine s-a înscris în sistem, iar cei care nu au făcut-o, nu au primit încă amenzi. Ministrul Mediului spune, însă, că situația va fi reglată până la sfârșitul anului.

Nicio sticlă reciclată într-o lună de SGR - Sistemul Garanție-Returnare

Maia Bondici, jurnalist Euronews România: „În mod normal, toți operatorii economici care vând ambalaje cu simbolul SGR ar trebui să le și primească înapoi. De la cele mai mari supermarketuri, magazine de la colțul blocului sau din mediul rural, până la cafenele și rulote de fast food. Din cei 80.000 de operatori economici din România, doar 17.000 fac asta în momentul de față, pentru că restul încă nu au semnat contractul cu firma Returo”.

Asta deși termenul limită de înscriere a fost anul trecut. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, spune că până la sfârșitul anului toți operatorii vor fi înscriși în sistem, dar nu are o dată concretă la care vor începe și amenzile pentru cei care nu respectă legea.

Mircea Fechet, Ministrul Mediului: „Eu nu aș spune că nu respectă legea. Putem spune că nu respecți legea atunci când un consumator vine într-un punct de returnare, adică la un magazin, cu un ambalaj și nu este despăgubit cu valoarea garanției. Acela este momentul în care am putea să spunem că avem o problemă cu acești comercianți”.

Un lucru care se întâmplă în mai multe orașe din țară. În București, cu greu returnezi o sticlă la magazinele mici sau la cafenele. Iar unii comercianți își fac propriile reguli.

Recipientele din plastic, metal sau sticlă, cu volumul cuprins între 0,1 și 3 litri, pot să fie returnate la orice magazin, indiferent de unde a fost cumpăraet, atâta timp cât au simbolul de garanție pe ele. Pentru fiecare plătim cu 50 de bani în plus și putem să îi recuperăm de la casieria magazinelor. Dar pare că nu toți comercianții au înțeles regulile, așa cum reiese dintr-o filmare făcută cu camera ascunsă.

Reporter: Am și eu niște sticle cu garanție. Pot să le returnez la dvs?

„Nu... Nu. La noi, nu. Dar nicăieri pe aici prin zonă. De oprit, oprim, dar bidoanele nu le luăm”.

Raul Pop, expert de mediu Ecoteca: „În momentul acesta, faptul că magazinul reține garanția și nu o returnează este cel puțin contrar legii sistemului de garanție returnare. Noi tot timpul am avut această problemă în România cu niște legi care în principiu sunt destul de clare și ar trebui să le aplice, dar autoritatea care ar trebui să le aplice e destul de maleabilă”.

Andrei Corlan, Comisarul Gărzii de Mediu: „Garda de Mediu, începând cu săptămâna viitoare, va transmite somații către toți cei care ar fi trebuit să facă parte din SGR și încă nu au semnat contractul. Ulterior acestor somații vom începe o acțiune de inspecție și control care cu siguranță se va solda cu sancțiuni contravenționale”.

Mulți oameni se plâng și de faptul că simbolul de garanție este mult prea mic pe ambalaje. Dar experții de mediu spun că în câteva luni, toate ambalajele de băuturi vor fi cu sigla SGR, deci nu va mai trebui să căutăm simbolul. Însă unii nici măcar nu au auzit de Sistemul Garanție-Returnare sau dacă au auzit, încă nu au văzut vreo sticlă cu însemnul respectiv.

Reporter: Știți despre ce este vorba?

Nu, nu, absolut deloc.

Reporter: Nu ați auzit de sticle cu ambalaj cu garanție?

„Nu”.

Dacă înainte de implementarea sistemului, marile magazine preluau recipientele din plastic, sticlă și metal, acum majoritatea le acceptă doar pe cele cu simbolul SGR.

În luna decembrie au fost puse pe piață aproape 30 de milioane de ambalaje din plastic, peste șapte milioane de recipiente din metal și opt milioane de recipiente din sticlă, cu simbolul SGR. Adică aproximativ 2% din totalul de ambalaje din România. Din toate acestea, nici măcar una nu a fost încă reciclată până în acest moment.

Anca Marinescu, reprezentant Returo: „Bănuiala noastră este că au fost foarte puține ambalaje. Nu au fost emise decât câteva mii de vouchere și probabil majoritatea au preferat încă să și le depoziteze și să nu solicite pick up de la Returo”.

Înscrierea operatorilor economici în Sistemul Garanție Returnare este o obligație legală. Pentru cei care nu au semnat contractul cu firma Returo, amenzile sunt cuprinse între 20.000 și 40.000 de lei, iar cei care nu respectă regulile, riscă amenzi între 50.000 și 100.000 de lei.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE