Problema deșeurilor din România nu este una de estetică urbană, ci de sănătate publică. Reciclăm cel mai puțin din Uniunea Europeană. Am fi putut să rezolvăm o bună parte din problemă cu bani din PNRR.
Aveam la dispoziție peste 400 de milioane de euro pentru insule ecologice și fabrici de reciclare. Nu am fost în stare să-i accesăm, așa că acum, rămânem cu țintele tăiate la sânge.
Prin PNRR, România ar fi putut să instaleze peste 13.700 de astfel de insule ecologice. Asta ar fi însemnat că în multe dintre cartierele țării oamenii ar fi putut să colecteze selectiv deșeurile, însă până în momentul de față doar aproximativ 20% dintre ele au și fost instalate.
Acum proiectul se limitează la instalarea a 5000 de insule ecologice. Adică încă 2000 de insule de amenajat în mai puțin de un an. Doar că autoritățile locale nu prea se înghesuie să acceseze banii din PNRR.
Suntem în Azuga, unul dintre orașele montane care se confruntă constant cu prezența urșilor printre localnici. Una dintre posibilele măsuri ar fi management-ul deșeurilor, însă aici în Azuga containerele sunt larg deschise și practic îi îmbie pe urși să vină la masă. Localnicii se tem să mai iasă pe străzi după ce se întunecă. Există întotdeauna riscul ca din spatele tomberoanelor deschise să sară un urs.
„Nu știi de unde mai sare câte un urs din când în când. La mine a sărit în curte, mi-a rupt gardu, mai m-am întâlnit cu el chiar și la ora 18:00 pe drum în oraș.”, spune Vasile, localnic din Azuga.
Primarul din Azuga ne-a asigurat că se preocupă de problemă.
„S-a aplicat, sigur că da. Avem un proiect. E la stadiul de lansare a achiziției pentru pubele eco, pentru schimbarea sistemului de colectare, deci este în curs de derulare. 010429 Lucrăm la caietul de sarcini și vom lansa achiziția. Acuma testăm și ne vom consulta cu Ministerul Mediului în ce măsură proiectele acestea mai pot merge mai departe, că știți că s-au suspendat mare parte.”, a declarat Adrian Purcaru, primarul din Azuga.
Nu am găsit nicăieri pe listele de proiecte PNRR de insule ecologice și orașul Azuga n-am văzut nicio licitație, n-am văzut niciun proiect depus.
De cealaltă parte, datele oficiale de la Ministerul Mediului arată că Primăria Azuga nu a depus niciun proiect prin PNRR pentru insule ecologice. La fel de prost stăm și în ceea ce privește fabricile de reciclare, proiect de a cărui implementare s-a ocupat Administrația Fondului pentru Mediu. Trebuia să construim 26 prin PNRR. Nu e niciuna până acum.
„Președintele AFM-ului, fără să întrebe în stânga, în dreapta și având libertatea să facă acest lucru în calitate de președinte și de demnitar al statului român, a decis să prelungească de mai multe ori termenul limită de înscriere. Toate acele decizii au fost greșite. 4539 Dacă i-ar fi lăsat pe primii înscriși în prima lună, probabil că astăzi am fi avut poate nu 26, cât era jalonul, dar poate aveam”, spune Mircea Fechet, fostul ministru al Mediului.
Fostul Președinte al Administrației Fondului pentru Mediu a găsit însă alți vinovați.
„Au fost solicitări la momentul acela din partea mai multor operatori economici. Au fost două sau trei prelungiri, atât. 1544 Să nu credeți că din 2021 sau 2022, de când a început efectiv programul ăsta, n-a stat nimeni. Ajungem cu ținte tăiate. Cu tot respectul, chiar dacă sunt înregistrat, din cauza unor incompetenți, doamnă. Eu v-am spus ce am făcut cât am stat la Administrația Fondului pentru Mediu. Asta v-am spus. Eu am lăsat programul, doar trebuiau semnate contractele.”, a declarat și Laurențiu Neculaescu, fost președinte AFM.
Contractele sunt acum semnate, însă e prea târziu. Banii din PNRR nu vor mai veni pentru 26 de fabrici.
„Ținta a rămas la nouă fabrici de reciclare, pe un buget de aproximativ 76 de milioane de euro. În acest buget, din fericire, se încadrează 15 fabrici din bugetul PNRR. În acest moment când discutăm este la nivel de guvern o discuție pentru un memorandum și pentru restul de 13 fabrici se vor găsi finanțări din AFM.”, a adăugatFlorin Bănică, Președintele Administrației Fondului pentru Mediu.
La patru ani de la lansarea PNRR, fabricile cele mai avansate sunt la un nivel de construcție de aproximativ 45%. Multe dintre ele se află la zero. În mai puțin de un an, vor trebui finalizate, altfel, penalitățile vor însemna milioane de euro din bugetul de stat.