Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

EXCLUSIV. Ministrul Mediului explică regulile sistemului garanție-returnare. Ce greșeli trebuie evitate pentru a primi banii înapoi

Ministrul Mediului a explicat în direct la Euronews România că oamenii și firmele vor avea la dispoziție o perioadă de șapte luni pentru a înțelege și aplica regulile sistemului garanție-returnare. Mircea Fechet a subliniat că orice comerciant care vinde băuturi inscripționate cu logo-ul SGR devine automat și punct de colectare. De asemenea, cei care nu vor aplica reglementările vor risca amenzi.

Invitat la emisiunea ”Vocile care contează” de la Euronews România, ministrul Mediului a dat detalii despre cum va funcționa sistemul garanție-returnare, începând de joi, 30 noiembrie.

De astăzi, orice comerciant, că e mai mare sau mai mic, că e de la țară sau de la oraș, care pune pe piață băuturi care fac parte din sistemul SGR devine automat și punct de colectare. Asta înseamnă că dacă vinde ambalaj SGR va percepe o garanție atunci când vând, iar în momentul în care persoanele returnează acele ambalaje la magazinul respectiv vor plăti garanțiile de 50 de bani pentru fiecare tip de ambalaj.

Dacă vor fi magazin, poate unii vor refuza, unii nu vor dori să plătească oamenilor garanția, atunci e ca în situația în care refuză să dea bon fiscal clientului. Bineînțeles că există un capitol întreg de sancțiuni în HG 1074, însă vreau să spun că am vorbit cu foarte mulți comercianți, în special dintre cei mici, care nu mi-au lăsat vreo secundă impresia că sunt rău intenționați.

Unii dintre ei nu au înțeles ce au de făcut, alții nu au adresă de e-mail sau calculator.

Sunt singur că toată lumea a înțeles ceea ce ne propunem să facem prin acest sistem de garanție-returnare. Toată lumea a înțeles că e un efort comun făcut de către producători, de distribuitori, magazine mai mici sau mai mari și nu în ultimul rând de către cetățeni”, a afirmat Mircea Fechet, în direct la Euronews România.

Cum afli dacă un produs e inclus în sistemul SGR

”În primul rând ne uităm la prețul de la raft, pentru că există o obligație legală ca valoarea garanției să fie evidențiată în mod distinct față de prețul produsului.

Dacă apa costă doi lei, ea nu o să coste de mâine 2,5 lei. Va costa tot doi lei și va scrie foarte clar la raft că la fiecare produs din acea categorie se va percepe o taxă suplimentară de 50 de bani.

Totodată, putem să verificăm ambalajul și să ne asigurăm că acel ambalaj are logo-ul sistemului garanție-returnare înscris pe etichetă. Dacă are logo-ul, cel mai probabil am luat ambajalul care trebuie.

Dacă nu are logo-ul, cu siguranță este ambalaj nepurtător de garanție”, a mai spus ministrul Mediului.

Prețul, logo-ul de pe eticheta produsului și bonul fiscal trebuie verificate

”Trebuie să verificăm fiecare produs, dar asta nu înseamnă dacă noi nu-l verificăm există riscul ca la casa de marcat să fim în vreun fel păcăliți, pentru că toate produsele SGR au un cod de bare distinct și atunci când ele vor fi scanate, (...) pe bonul fiscal va apărea și acea garanție.

Ea nu va fi purtătoare de TVA pentru că nu face obiectul acelor sume care generează și sume pe valoare adăugată și vom ști în acel moment, după ce am trecut prin trei filtre de verificare: prețul la raft, logo-ul pe eticheta produsului și bonul fiscal.

Vom constata că am cumpărat fie produs cu ambalaj SGR, fie un produs dintr-un lot mai vechi care nu a fost printat, nu a fost înscris în sistemul garanție-returnare (SGR)”, a mai spus Fechet.

Ministrul Mediului a amintit că ”la 30 iunie 2024 toate produsele de pe raft ar trebui să fie SGR”.

”Cu alte cuvinte, avem șapte luni la dispoziție să epuizăm stocurile existente. Acest lucru se va întâmpla oricum; că vorbim despre băuturi răcoritoare, despre bere și deja am scos jumătate dintre cele șapte miliarde de recipiente pe care le așteptăm anual, înțelegând că s-ar putea să fie produse care pe raft pot să stea mai mult de șapte luni: băuturi spirtoase, vinuri, produse cu o garanție mai mare, un termen de valabilitate mai mare”, a explicat el.

Unde poți depune reclamații pentru nerespectarea regulilor sistemului garanție-returnare

În situația în care va exista o etichetă fără garanție după termenul limită de 30 iunie 2024, înseamnă că ”magazinul nu a respectat legea și nu a evidențiat la raft faptul că acel produs are și o garanție pentru fiecare ambalaj”, a subliniat Fechet.

”Dacă vedem logo-ul SGR, înseamnă că au uitat cei de la magazin să treacă și garanția, dar trebuie să știm că vom plăti 50 de bani pentru fiecare recipient, bani pe care îi recuperăm în secunda în care înapoiem la magazinul respectiv sau la orice alt magazin din România respectivul ambalaj”, a mai punctat ministrul Mediului.

De asemenea, Mircea Fechet a spus că oamenii pot depune reclamații la Garda Națională de Mediu și Agenția Națională pentru protecția consumatorului dacă vor observa reguli în aplicarea sistemului garanție-returnare.

Cum va funcționa sistemul garanție-returnare la magazinele din localitățile îndepărtate

”Am avut această discuție cu reprezentanții companiei RetuRO și i-am întrebat ce facem cu magazinele din localitățile îndepărtate; cele din vârful muntelui.

Compania RetuRO mi-a spus că deja au un parteneriat solid cu firmele de distribuție pentru că aceste firme ajung în cele mai îndepărtate magazin. În cadrul acelui parteneriat, distribuitorii asigură un fel de consiliere, asistență tehnică acelor magazine și le comunică exact ce au de făcut”, a spus ministrul Mediului.

Firmele se pot înscrie online în sistemul garanție-returnare

”Am ținut ca acest proces să fie digitalizat, să nu trebuie să plimbăm oamenii cu hârtii, să nu îi plimbăm pe la ghișee. Totul se întâmplă online.

Se încarcă o copie scanată după certificatul fiscal al societății comerciale. Contractul se semnează într-un mediu virtual. La fel se și trimite, acolo se și primește.

Se introdus și cantitățile estimate a fi puse pe piață, pentru că, până la urmă, compania RetuRO trebuie să știe dacă de la magazinul X așteaptă să primească 100 sau 1.000 de recipiente.

Tot RetuRO trebuie să pună la dispoziția magazinului, dacă face o colectare manuală, saci pentru colectarea tuturor recipientelor, sigilii unice cu care vor fi sigilați acei saci.

E un proces logistic întreg care bineînțeles că la început va funcționa un pic mai greu, însă după ce vom depăși o perioadă pe care o consider critică. Sunt conștient că munca grea de abia de astăzi începe. După ce vom depăși o perioadă critică de câteva săptămâni și sistemul va fi bine așezat, lucrurile o să intre pe făgașul normal”, a mai spus ministrul Mediului.

Ambalaje goale, nedeformate și cu eticheta intactă - principalele reguli ale SGR

Ambalajele trebuie în primul rând să fie golite de conținut. Înainte de a returna PET-ul, sticla sau doza, trebuie să golim conținutul acelui ambalaj pentru că, în cazul colectării automate, există senzori de greutate care resping, după ce scanează codul de bare al produsului, resping ambalajul dacă el este neconform.

Ambalajul trebuie să fie curat. Asta nu înseamnă că după ce consumăm o sticlă cu bere, trebuie să o spălăm în interior, dar nu înseamnă că ambalajul poate fi murdar sau contaminat. El trebuie să poată fi scanat.

Totodată, ambalajul trebuie să aibă eticheta și codul de bare intacte și tot același ambalaj trebuie să aibă forma pe care a avut-o atunci când l-am cumpărat. Dacă mototolim sau presăm un PET sau o doză de aluminiu, șansele ca acel ambalaj să nu mai fie primit de aparat sunt foarte mari”, a mai precizat ministrul Mediului.

De ce nu pot fi reciclate borcane sau sticle cu lapte

”Trebuie să clarificăm că sistemul SGR e unul care se adresează băuturilor, nu altor tipuri de alimente. Nu se adresează în niciun caz iaurturilor, laptelui ambalat și cred că din acest punct de vedere este unul dintre cele mai ambițioase sisteme de garanție-returnare din Europa.

Dacă ne uităm la tipurile de ambalaj, respectiv plastic, sticlă și aluminiu, și dacă ne uităm la gama largă de băuturi pe care le gestionează și tocmai din acest motiv va fi al doilea cea mai mare din Europa, după Germania. Vom gestiona șapte miliarde de astfel de ambalaje în fiecare an”, a spus ministrul Mediului.

Sticlele de ulei nu pot fi reciclate din cauza riscului de contaminare

”Recipientele în care uleiul a fost colectat au întotdeauna un regim special. Sticla de ulei, laptele și alte lichide care în aparență seamănă foarte mult cu celelalte băuturi nu pot fi deocamdată amestecate din cauza riscului de contaminare.

Imaginați-vă că în acea mașinărie în care introducem PET-urile din secunda în care PET-ul a pătruns prin fanta dispozitivului și până când ajunge în acel recipient de colectare, el este înțepat și foarte bine presat, la fel și cazul dozelor de aluminiu și în cazul sticlei. Cu ajutorul unui ciocan automat, se sparge sticla și se face țăndări.

Cred că atunci când discutăm despre recipiente cu lapte și înțelegem că în fiecare recipient rămân câteva grame din produs. Când acel recipient este compactat și spart, riscul ca un ambalaj să contamineze alte 1.000 de ambalaje este mare și un ambalaj contaminat nu doar că nu mai este valoros, dar e unul care devine cu preț negativ”, a mai spus Fechet.

Cum se va finanța sistemul de garanție-returnare

Una dintre sursele de finanțare ale SGR este cea constituită din garanțiile revendicate. Asta înseamnă că toate mașinile care vor transporta aceste recipiente sute și milioane de recipiente la centrele de numărare și sortare și la fabricile de reciclare.

Întreaga arhitectură a sistemului se va finanța din vânzare materialului reciclabil, în primul rând, din taxele de administrare pe care fiecare companie care pune pe piață produse ambalate le plătește pentru fiecare recipient și din aceste garanții nerevendicate”, a concluzionat Mircea Fechet.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE