Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ecrane „foldable” pe telefoane, bifat. Laptop „foldable”, bifat. Mașină foldable? A trebuit să mergem să ne convingem cu ochii noștri. Ce înseamnă că o mașină se pliază?

Hala 27 a complexului Messe, acolo unde se desfășoară anual IFA Berlin, a primit, anul acesta, tema mobilității. Aici expun producătorii de vehicule și soluții pentru trafic menite să ne ușureze existența.

În ciuda fragilității economice și sociale și a frământărilor din ultimii ani în general, numărul de mașini a crescut, în Germania. Sunt 569 la mia de locuitori în prezent, față de 509, în 2012. În marile orașe este dezastru. Asta și pentru că lumea încă se desprinde greu de volan. Munchen este cel mai aglomerat: 80 de ore au petrecut șoferii de aici în ambuteiaje, anul trecut. 140, în 2020. Roma, Paris, Londra sau Moscova sunt demult la 200+.

Și mai interesant este însă războiul parcărilor: 41 de ore anual petrece un german în căutarea mântuirii urbane - să aibă unde să-și lase mașina.

Am strâns mașina și-am parcat

Israelienii de la City Transformer propun o soluție care pleacă de la toate datele de mai sus și accelerează pe ideea de adaptabilitate: CT-1.

Un vehicul electric cu două locuri, care își poate plia trenul de rulare ca să încapă cu ușurință acolo unde nu răzbate nimeni. Sau invers: extinde, pentru stabilitate la viteze mai mari.

CT-1, spune producătorul, este de două ori mai eficientă energetic decât o mașină electrică tradițională. E cu până la 75% mai ușoară și fabricată din numai 1.500 de piese - spre deosebire de media de 25.000 a unui vehicul electric obișnuit.

Totuși, aici se opresc comparațiile. Pentru că până și reprezentanții companiei vorbesc despre produsul lor mai degrabă în raport cu scuterele ori bicicletele eletrice - precizând, totuși, că e de 18 ori mai sigur. De altfel, au pomenit și despre testele Euro NCAP, unde țintesc maximum de puncte.

VEZI GALERIA
3 imagini

CT-1 are o lungime de aproximativ 2,5 metri. Îi vine până la piept unui adult obișnuit (158 cm înălțime), iar pe lățime măsoară 100 cm în poziție fixă și 140 cm cu trenul extins. Are și un grad de autonomie - un sistem similar cu cele LIDAR "citește" șoseaua și îi permite șoferului să păstreze drumul. Este încă nevoie ca mâinile să fie pe volan, pentru această variantă a vehiculului. Pe viitor, gradul ar putea crește.

Altfel, o încărcare la priză obișnuită durează cam trei ore, iar curentul este suficient pentru a acoperi între 120 și 180 de kilometri. În funcție de consumatori precum AC, bineînțeles.

În 5 secunde CT-1 ajunge la 50 km/h, iar viteza maximă pe care o poate atinge este de 90km/h.

Prețul de pornire este 12.500 euro fără taxe.

Cum se stă la volan


CT-1 este simpatică foc. Genul de vehicul despre care spui că l-ai urca la cală, în avion, să-l iei acasă. Mai greu cu strecuratul înăuntru dacă ești construit cu segmente lungi. Altfel, mașinuța israeliană este neașteptat de confortabilă.

Materialele din care sunt făcute bordul și volanul nu au nicio legătură cu plasticul ieftin cu care erau dotate primele mașini similare, în urmă cu 8-10 ani. Comenzile sunt la îndemână, portierele se închid/deschide elegant, iar spațiul dedicat pasagerului se poate extinde în 2 secunde, pentru un modul șofer + marfă.

Familia Simson primește motoare electrice

De fiecare dată când o tehnologie reușește să impresioneze asistența, cei care înțeleg fenomenul se uită cu atenție la o trăsătură pe care mare parte din publicul larg nu o ia în calcul. Adaptabilitatea. Cât de bine se poate folosi inovația în combinație și nu în locul a ceea există în prezent. Totul, pentru un viitor mai eficient și mai curat.

Este și ideea cu care a pornit la drum compania germană Second-Ride. Care propune un motor electric pentru mopedele Simson, fabricate în anii '80. În numai câteva ore de la lansarea campaniei de finanțare, Second-Ride a strâns suma necesară lansării producției kitului care se instalează în numai trei ore. Nici măcar nu e nevoie de cunoștințe avansate de mecanică, spun reprezentanții start-up-ului.

Estimările lor arată că 6 milioane de astfel de vehicule cu viteză de maximum 45 km/h sunt compatibile cu kiturile companiei. De altfel, primul model de motor electric, comercializat pentru aproximativ 2.700 de euro (alături de baterie, șa, manetă de accelerație), este deja sold-out.

Se pot face rezervări pentru cea de-a doua iterație, însă, pentru 190 de euro, pe site-ul producătorului.

VEZI GALERIA
3 imagini

De ce doar motor și nu un nou moped? Pentru că vorbim despre un proces care reduce cu 50% emisiile de gaze cu efect de seră în comparație cu fabricarea de la zero a unui vehicul, spun cei de la Second-Ride. În plus, mopedul Simson din anii '80 este încă extrem de popular în Germania - stat în care, arată estimările, 97% dintre vechicule funcționează cu motoare convenționale.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE