Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

De ce sunt scumpe zborurile de avion în vara lui 2023? Care este cea mai ieftină lună pentru a călători

Publicat de: Elena Moldoveanu

Prețurile biletelor de avion au crescut în Europa și nu numai, iar oamenii se întreabă dacă zilele în care puteau găsi zboruri ieftine s-au terminat. Atât rutele pe distanțe lungi, cât și cele pe distanțe scurte sunt afectate, potrivit Euronews Travel.

Prețurile biletelor în Franța au crescut cu 23,6% față de anul trecut, potrivit statisticilor Ministerului Tranziției Ecologice. Prețurile zborurilor internaționale din Marea Britanie au crescut cu aproximativ 18% față de anul trecut, potrivit site-ului de rezervări de călătorii Kayak.

Ce se află în spatele creșterii prețurilor la zboruri?

În urma invaziei Rusiei în Ucraina, sancțiunile asupra importurilor de combustibil au provocat o spirală a prețurilor.

"Din cauza creșterii cu 71% a prețului petrolului de la an la an, tariful nostru mediu a crescut cu 31%", a declarat pentru AFP Johan Lundgren, directorul general al Easyjet, Johan Lundgren.

Combustibilul reprezintă aproximativ 30% din costurile transportatorilor. În ciuda creșterii prețurilor și a inflației care apasă și ele asupra portofelei consumatorilor, nu se înregistrează o scădere a cererii de zboruri.

Cererea de zboruri este mai mare decât disponibilitatea

În ciuda relaxării restricțiilor, grevele și anulările au dat peste cap multe dintre călătoriile mult așteptate. Acest lucru a alimentat și mai mult dorința de a călători.

Unele aeroporturi, cum ar fi Schiphol din Amsterdam și Heathrow din Londra, au introdus plafoane de pasageri pentru a reduce impactul lipsei de personal. Acest lucru a forțat companiile aeriene să își reducă programele.

Companiile aeriene precum Flybe și Flyr au dat faliment, în timp ce altele se confruntă cu dificultăți financiare după ani de zile în care au fost ținute la sol din cauza COVID. Acest lucru a încetinit creșterea, împiedicând revenirea lor la capacitate maximă și lăsându-le în mare nevoie de bani în plus.

Pe măsură ce munca la distanță își păstrează influența, călătoriile de afaceri nu mai sunt atât de populare - ceea ce înseamnă o mai mare dependență de veniturile obținute din locurile la clasa economică.

În același timp, Airbus și Boeing se străduiesc să livreze la timp noile aeronave. Astfel, companiile aeriene vor avea în acest an mai puține avioane decât se așteptau.

Directorul general al Boeing a declarat la o întâlnire la începutul acestei luni că întârzierile de fabricație vor avea ca rezultat aproximativ 9.000 de locuri mai puține în această vară, ceea ce ar putea forța companiile aeriene să reducă numărul de zboruri și rutele.

Vor rămâne zborurile scumpe?

Semnalele arată că, treptat, companiile aeriene încep să-și revină după pandemie. Sectorul aviației "este într-o formă foarte bună, în plină revenire", potrivit lui Pascal Fabre, specialist în acest domeniu la firma de consultanță financiară AlixPartners.

În acest context de creștere a prețurilor, multe companii aeriene "au realizat în 2022 o cifră de afaceri mai mare decât înainte de criză, chiar dacă capacitățile rămân scăzute", notează el.

Este cazul Air France-KLM, care a anunțat la începutul acestei luni că a "rambursat integral" ajutorul acordat de statul francez pentru a-i permite să supraviețuiască COVID-19.

Cu toate acestea, prețurile la carburanți rămân ridicate, iar riscul unor noi greve în această vară este iminent.

Pe măsură ce UE introduce o legislație din ce în ce mai strictă pentru a reduce emisiile generate de zboruri, operatorii de aeronave ar putea fi nevoiți, de asemenea, să investească în avioane mai eficiente. De asemenea, aceștia vor fi obligați să cumpere certificate de emisii pentru a-și compensa amprenta de carbon.

Costurile acestor măsuri ar putea duce la noi creșteri ale prețurilor biletelor în viitor.

Cum puteți obține zboruri mai ieftine?

Biletele de avion s-au scumpit considerabil, dar există anumite trucuri care ne ajută să economisim bani. Companiile aeriene generează prețurile în funcție de anumiți algoritmi interni. Pentru început, trebuie să alegem laptopul în locul smartphone-ului, având în vedere că cele mai multe solicitări se fac de pe dispozitivele mobile.

Un alt lucru foarte important este să folosim modul incognito al browser-ului de căutare. Site-urile de rezervări ne urmăresc interesele, iar la o căutare ulterioară vom descoperi că biletele de avion sunt mult mai scumpe.

Cel mai important lucru este să urmărim biletele pe motoarele de căutare care compară prețurile companiilor aeriene. De exemplu: am ales două destinații de vară, pe care le vom analiza pe mai multe site-uri de comparare.

Prima destinație pe care am ales-o este Valetta, Malta. Am scris aeroportul de pornire, destinația și perioada în care doresc să călătoresc. La o primă căutare vedem că biletul cel mai ieftin este de 894 de lei.

Repetăm tot procesul pe al doilea site de comparare. Introducem din nou datele și așteptăm să genereze cele mai bune oferte. Pe această platformă descoperim că prețul este de 888 de lei, o sumă mai mică decât pe site-ul precedent.

Facem o încercare și pe a treia platformă de comparare și așteptăm rezultate. Aici vedem că biletul de avion este mai scump. Încercăm și cu a doua destinație, Mallorca, pentru a găsi cele mai bune bilete.

Aici vom vedea că fluctuația de prețuri este destul de mare, iar cea mai bună ofertă am găsit-o la 1.188 de lei. Aceste platforme nu doar compară prețuri, ci ne pot indica și care sunt cele mai ieftine oferte pentru o perioadă apropiată celei alese. Important este să fim flexibili.

Care sunt alternativele la zborul cu avionul?

Investițiile europene în infrastructura feroviară fac din călătoriile cu trenul o alternativă mai ieftină. Companii precum NightJet și European Sleeper aduc pe continent noi trenuri de noapte care rivalizează cu confortul zborului cu avionul.

Spania și Italia adoptă noile norme UE privind liberalizarea transportului feroviar, deschizând piața pentru operatorii de trenuri low-cost precum Ouigo și Iryo.

"Cu toții trebuie să regândim modul în care călătorim și cum putem avea un impact mai pozitiv atunci când călătorim", spune Justin Francis, CEO și cofondator al companiei activiste de vacanțe Responsible Travel.

Justin menționează croazierele cu micronavaje ale Responsible Travel în Scoția, aventurile cu canoe în Dordogne, în Franța, și călătoriile cu bicicleta prin podgoriile Chianti din Italia ca dovadă că "a zbura mai puțin nu trebuie să însemne să pierzi ceva".

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE