Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Consumul real și emisiile de noxe ale Daciei Sandero 0,9 TCE 90, în testele de eficiență energetică făcute de GreenNCAP

Generația a treia a Daciei Sandero a fost lansată în septembrie 2020 și se bucură de un succes foarte mare la capitolul vânzări la nivel european. Iar micuțul propulsor 0,9 TCE 90, de trei cilindri, este unul dintre cele mai căutate motoare pe toate piețele. El este oferit în două variante de putere, 90 și 100 de cai putere.

Între timp, organizația EuroNCAP, cea care se ocupă de testarea siguranței mașinilor, a calculat și consumul real și emisiile de noxe, prin extensia GreenNCAP, care a scos la iveală eficiența energetică. Varianta de 90 de cai putere, de pe un Sandero Stepway, a fost cea supusă testelor, iar rezultatele sunt medii, apropiate de valorile oficiale declarate de constructor.

Dacia Sandero Stepway 0,9 TCE 90 are un consum mediu real între 5,7 și 6,5 litri la suta de kilometri

Astfel, testele de laborator, făcute de GreenNCAP, cu motorul cald, arată că Dacia a consumat 5,7 litri la 100 de kilometri. La testul pe șosea, consumul a crescut la 6,48 litri la 100 de kilometri parcurși. Cifra reprezintă o medie, calculată în regim de circulație mixt (urban și interurban), când motorul era rece și când era cald.

Astfel, a rezultat o autonomie de 785,88 km cu un plin de benzină. Măsurătorile făcute pe autostradă au relevat un consum de 7,75 litri la 100 de kilometri, adică o autonomie de 644,89 km.

Totodată, Dacia Sandero 0,9 TCE 90 a obținut un scor bun la emisiile de noxe, dar rezultate slabe la emisiile de gaze cu efect de seră.

La capitolul emisiilor de noxe, Dacia s-a clasat surprinzător de bine și este, practic, pe locul al doilea printre mașinile cel mai puțin poluante, cu motor pe benzină, de cilindree asemănătoare, testate de GreenNCAP în 2023. Cel mai bun scor l-a obținut Kia Picanto, cu motor de un litru și cutie de viteze manuală.

La testul privind emisiile noxelor de dioxid de carbon (Clean Air Index), Sandero 0,9 TCE 90 a obținut 6,1 stele din 10. Aici se remarcă rezultate slabe în ceea ce privește emisiile de amoniac la circulația pe autostradă, adică la turații mari. În ceea ce privește emisia de gaze cu efect de seră (CO2, oxizi de azot și metan), Dacia a obținut rezultate modeste, considerate sub medie. Însă, în ansamblu, sursa citată remarcă faptul că Sandero are "un sistem de evacuare de ultimă generație" pentru acest tip de autovehicul.

La eficiența energetică, indexul obținut de Sandero cu acest motor a fost de 4,8 puncte din 10, adică undeva în media mașinilor pe benzină testate. Cele mai multe puncte (6,9) le-a primit Renault Clio TCE 100.

Categoria de emisii Euro 7 va intra în vigoare în 2025, dată la care orice autovehicul care nu va fi hibrid sau electric nu se va mai putea încadra în legislație.

Viitoarea generație a Daciei Sandero va avea și motoare electrice

Propulsorul 0,9 TCE, de origine Renault, a fost introdus în producție în 2012, după ce a fost prezentat la salonul de la Geneva. Acronimul TCE provine de la Turbo Control Efficiency și a fost anunțat drept un motor economic și fiabil, iar varianta pe gaz este și foarte ecologică. Motorul este oferit atât cu cutie de viteză manuală cu 5 trepte, cât și cu una CVT (cutie cu variație continuă).

A doua generație a propulsorului, denumită HR10, care a înlocuit varianta HR09, a apărut în 2018, iar cea mai substanțială modificare o reprezintă chiar capacitatea cilindrică. Aceasta a crescut de la 0.9 litri la un litru. Mai exact, de la 899 de centimetri cubi la 999.

Viitoarea generație a Daciei Sandero va avea și motoare electrice, potrivit directorului general Denis Le Vot. Noul model ar urma să fie lansat în 2027 sau 2028 și va fi vândut în paralel cu mezina Dacia Spring, care rămâne prima mașină electrică a constructorului de la Mioveni.

Conform datelor publicte de APIA, în intervalul ianuarie-mai 2023, la uzina de la Mioveni au fost asamblate 147.295 de mașini, în creștere cu 12,3% față de primele 5 luni din 2022.

  • Dacia Sandero este fabricată la Mioveni și la două uzine din Maroc (Tanger și Casablanca).
  • În septembrie 2022, de pe linia de asamblare de la Mioveni a ieșit motorul TCE cu numărul trei milioane.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE