Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Siguranța pe calea ferată, la mila Domnului. Parcul rulant al CFR Călători n-a mai primit vagoane noi din 2011

Circulați, însă o faceți pe propria răspundere. Cam așa e pe căile ferate române. Vagoane și locomotive vechi de zeci de ani scârțâie pe șinele din toată țara. Ultima dată când parcul rulant al CFR Călători a primit garnituri noi pe care să le și poată folosi în circulație a fost în urmă cu mai bine de 13 ani. De atunci însă, locomotivele și vagoanele au tot adunat ani de cârpeli pe ici, pe colo, iar în unele garnituri călătorii sunt obligați să suporte condiții greu de imaginat. Asta ca să nu mai vorbim de întârzieri.

Numai anul trecut s-au adunat peste nouă ani de întârzieri pe calea ferată. Nici puținele intenții bune nu se concretizează. Un tren nou s-a stricat de cum a ajuns în teste, iar o licitație pentru alte câteva zeci a fost blocată în instanță. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.

Întârzierile trenurilor de călători au înregistrat o creștere de la 4.326.618 minute în 2022 la 4.744.328 minute în 2023.

Discuție Reporter-Mecanic

Reporter:Din anii 50?

Mecanic: Da.

Reporter: Văleu.

Mecanic: Dar sunt modernizate, au motor și revizia făcută.

Reporter: Asta înseamnă că sunt mai puține probleme cu ele?

Faceți cunoștință cu unul dintre cele mai vechi trenuri de călători din România. La peste 70 de ani de la momentul fabricației, încă transportă oameni între Alexandria și Roșiori de Vede.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Uite cum arată! Rugină, rugină, rugină. Cine știe de când este vagonul ăsta. E așa, ușor idilic, doar că îți dai seama că oamenii merg cu un astfel de tren. Ce să mai vorbim de siguranță. Un tren care a corespuns unor norme acum 30, 40, poate 50 de ani în urmă, dar între timp e folosit în continuare”

În lipsa unor investiții care să înnoiască parcul CFR, autotrenul Malaxa S900, model din clasa 77, e încă pe multe trasee din țară.

Adrian Bărbulescu, jurnalist clubferoviar.ro: ”Parcul de vagoane și de locomotive este îmbătrânit. Sunt unele automotoare care circulă, ele fiind fabricate într-un an în care nici mama nu se născuse. Pe liniile principale stăm oarecum, să spunem, binișor, au mai fost modernizate vagoane, dar locomotivele au rămas aceleași, și ele un pic modernizate, reparate.”

Datele oficiale arată că în 2023 parcul activ de material rulant al CFR Călători era compus din aproximativ 450 de locomotive și automotoare și o mie de vagoane. Același comunicat spune și că ultimele 603 vagoane intrate în parcul CFR Călători au fost achiziționate în perioada 1998 - 2011, insuficiente pentru cât ar fi nevoie.

Robert Niță, director Direcția operațional CFR Călători: ”Cu siguranță ar trebui făcute investiții mai multe decât se fac. Problema este că depinde foarte puțin de CFR Călători. Sigur că sunt minusuri. Sigur că sunt lucruri care trebuiesc îmbunătățite, dar uitați-vă, spre exemplu, din 2020 și finalul anului 2022, începutul anului 2023, am reintrodus categoria de trenuri intercity. Acolo avem niște vagoane care eu zic că chiar se pretează și se ridică la renumele unui tren intercity”.

Doar că celor mai multe dintre vagoane le-ar sta mai bine expuse într-un muzeu feroviar, în niciun caz pe șine, transportând călători. Cum însă nu pot fi înlocuite cu ceva mai nou, bătrânele garnituri sunt în continuare în funcțiune.

Rodrigo Maxim, președinte Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: ”Unele sunt de muzeu, altele sunt într-adevăr la performanța care trebuie să o aibă, cum e în Uniunea Europeană, dar majoritatea sunt cu vagoane vechi și cu locomotive vechi. Durata de viață a unui material rulant, că e locomotivă sau vagon, ar trebui să fie între 18 și 20 de ani, conform legislației în vigoare, iar viața medie a locomotivelor în România este de 44 de ani, iar a vagoanelor peste 20 de ani. Acum au început să devină scadente la reviziile mari, mă refer la locomotive, și la reviziile planificate la vagoane, și cu atât mai mult cu cât statul român nu dă nici măcar bani de reparații.”

Așa că aproape orice călătorie cu CFR e o aventură din alte vremuri. Vagoanele tremură din toate balamalele, iar unele componente par să fie la un pas de a se desprinde de la locul lor.

Cristian Popa, jurnalist Euronews:Accesul la panoul electric este facil pentru absolut oricine. Trenul arată de parcă zici că se dezmembrează în mers”.

Pe altă rută, alt tren care arată de parcă a trecut printr-o zonă de război.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Condițiile de mers sunt astea pe care le vedem. Aici geamul este spart și lipit cu un lipici, ceva. Nu este singurul geam spart, mă uit că și împrejur este cam la fel.”

Călători și angajați CFR deopotrivă și-au pierdut speranța că va fi și bine. Ne descurcăm cu ce avem, cât mai avem.

Reporter: Nu v-ați săturat de condițiile astea?

Călător: Eu sunt obișnuit, eu am lucrat și lucrez la ei și știu care e situația. Sunt obișnuit.

Reporter: Obișnuința asta e periculoasă la un moment dat? Că face parte din normalitate?

Călător: Da, da, prin faptul că te obișnuiești intri într-o situație din asta ca o mocirlă de nu-ți mai dă voie să ieși.

Adrian Bărbulescu, jurnalist clubferoviar.ro: ”Politicienii în ultimii 30 de ani nu s-au prea preocupat de calea ferată. Mai tăiem panglică pe la un ciot de autostradă, mai un drum expres. Pe partea asta de cale ferată, nu. Și acum, haideți să ne uităm așa puțin în urmă, în ultimii cinci ani, câți politicieni am văzut mergând cu trenul?! Dar e vina lor, a politicienilor, până la urmă, și toți au fost la putere în anii ăștia în care a fost subfinanțare”.

Dincolo de lipsa de confort, starea garniturilor poate duce la tragedii. Raportul de activitate al CFR arată că doar în 2023 au fost 238 de accidente şi 370 incidente feroviare. Iar situațiile în care experiența angajaților CFR a limitat pagubele nu au fost deloc puține.

Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă: ”Spun că ne-a ferit din nou Dumnezeu și de această dată, Dumnezeu este ceferist. Câteodată avem nevoie și de ajutor divin, infrastructura este sub orice critică. Materialul rulant este îmbătrânit. Avem trenuri, automotoare care circulă și de dinaintea celui de-Al Doilea Război Mondial. Gândiți-vă că au 80 de ani, unele locomotive au 60 de ani.”

Multe au un grad de uzură atât de mare încât au fost trase pe linie moartă.

Robert Niță, directorul Direcției Operațional CFR Călători: ”Cât vorbești de o vechime de către 30 de ani la vagoane și către 50 de ani la material motor, sigur că nimic nu mai este la 50 de ani ca la 20 de ani. Ultimele investiții care să considerăm că au fost importante au fost până la nivelul anului 2005-2011. Când vorbești de niște investiții de 4-5-7 vagoane pe an sau o unitate motoare, practic este o picătură într-un ocean.”

Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Avem o schimbare de orientare și suntem în situația în care reinvestim în sistemul feroviar, începând cu infrastructură, începând cu, în sfârșit, și cu material rulant nou. În momentul de față noi funcționăm cu locomotive în parc de vehicule feroviare, cu locomotive de 40-50 de ani sau chiar mai mult în unele situații și foarte puține de 20 de ani.”

Nici atunci când s-a încercat o schimbare n-a fost să fie cu noroc. În decembrie 2023, Autoritatea pentru Reformă Feroviară semna contractele pentru 62 de trenuri noi cu firma PESA din Polonia. Concurentul francez Alstom a contestat rezultatul licitației în instanță, iar judecătorii au decis reanalizarea proceselor verbale. Întreaga procedură de achiziție a fost blocată.

Stefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: ”Este o decizie a Curții de Apel în contextul unor contestații. A dispus anularea celor trei procese verbale care încheie procedurile de achiziție. După ce se va termina de reevaluat documentația, așa cum a cerut Curtea de Apel, vom vedea care este rezultatul și vom trece mai departe la punerea în aplicare a deciziei comisiei de evaluare.”

Autoritatea pentru Reformă Feroviară are în desfășurare un alt contract chiar cu Alstom, contestatarul francez, pentru achiziția a 37 de garnituri. Primul tren a ajuns în România în decembrie 2023, însă când au început testele la Făurei, s-a produs un scurt circuit la instalația de alimentare a motorului, așa că n-a apucat să și intre în funcțiune. Ar putea fi omologat abia în toamna acestui an, ca apoi să fie livrate și celelalte rame.

Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Pe de altă parte, ce e important vizavi de ramele electrice, trebuie precizat faptul că avem deja în grafic de livrare, cu o cadență de trei-patru rame pe lună, în parcursul anului viitor. Deci în 2025 vor intra în utilizare toate trenurile contractate în acest prim contract de 37 de rame electrice, care vor opera pe principalele rute feroviare.”

Deși oficialii CFR spun că, de-a lungul timpului, vagoanele și locomotivele au mai fost reabilitate sau modificate astfel încât să fie mai confortabile pentru călători, suntem departe de ce se întâmplă în alte țări. Spre exemplu, trenurile care circulă în Marea Britanie au inclusiv afișaj electronic, care îi anunță pe călători care sunt stațiile, cum sunt așezate locurile, chiar și amplasarea toaletelor și dacă acestea sunt ocupate sau nu.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE