Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Prețul carburanților crește încet, dar sigur. Un plin de motorină s-a scumpit cu 6,1%, iar unul de benzină, cu 3,7%

Este luna scumpirilor la pompă. După o perioadă în care prețurile s-au menținut constante, au început majorările. Iar dacă, prețul benzinei se menține nemodificat de la începutul acestei luni, motorina înregistrează creșteri semnificative. O explicație ar fi cotația în creștere a barilului de petrol.

După o perioadă de acalmie, prețurile sunt pe trend ascendent. Majorările au început de pe 25 iulie. Și avem evoluția. Diferența dintre benzină și motorină era foarte mică. Benzina era mai scumpă cu aproximativ patru bani. Ulterior, prețul motorinei a început să crească. Iar acum ecartul este de aproximativ 20 de bani. 

Practic, ne-am întors la diferențele de preț între motorină și benzină de la jumătatea lunii aprilie, când motorina era mai scumpă decât benzina cu peste 24 de bani.

Un plin de carburanți, la un rezervor de 50 de litri, costă mai mult cu aproximativ 12,5 lei. În procente se traduce printr-un avans de aproape 4% în decurs de 30 de zile. La motorină creșterea a fost accelerată. Peste șase procente într-o singură lună. Iar costul unui plin a ajuns mai scump cu peste 20 de lei.

Iar dacă ne uităm la evoluția cotațiilor petrolului, avem și explicația. Cea mai scăzută cotație din ultimele luni, a fost pe 12 iunie, sub 72 de dolari. Iar acum a ajuns la aproape 88 de dolari. Prețurile de la pompă sunt influențate de cotațiile petrolului, de cursul leu-dolar și de necesarul de țiței importat.


Ce influențează creșterea prețului la carburant în România

În România, creșterea prețului carburantului este influențată, în principal, de faptul că Marea Neagră a devenit un traseu nesigur pentru nave, după ce porturile ucrainene au fost atacate. Țițeiul adus pe mare este principala sursă de import pentru rafinăriile românești. 

”Există influențe, care puteau fi anticipate și altele care nu puteau fi anticipate. Prima este creșterea, cererea în creștere, pentru că suntem în sezon de călătorii, vacanțe. Deci trebuie să te aștepți la cumva o creștere a cererii. Și automat o creștere a prețului, pentru că oferta este relativ limitată. Asta este una, ne puteam aștepta la ea. Celelalte țin cumva de un anumit imprevizibil legat de jocul din piața globală, mult mai mult decât cel din piața românească sau din piața noastră zonală. 

Lumea nu a îmbrățișat încă atât de mult transportul alternativ. Suntem în situația în care câțiva mari jucători, printre care Arabia Saudită și Rusia  au anunțat o reducere a producției, pe care o continuă și în luna septembrie. Deci asta înseamnă un deficit de ofertă. Ca atare, se pune din nou presiune pe preț. Deci lucrurile astea cumva puteau și nu puteau fi influențate. Însă în cazul nostru avem o influență foarte mare din cauza conflictului din Ucraina și a faptului că Marea Neagră devine un un spațiu din ce în ce mai neprietenos”, a explicat Mihai Nicuț, jurnalist. 

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE