Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ministerul Educației dă vina pe pandemie pentru rezultatele dezastruoase de la testele PISA. ”Confirmă încă o dată polarizarea societății”

Publicat de: Răzvan Mihalașcu

România este pe penultimul loc în rândul țărilor UE în clasamentul PISA 2022, potrivit rezultatelor prezentate astăzi de Ministerul Educației. Elevii români stau mai prost la Matematică decât în 2018 și sunt la același nivel la Lectură și Științe. În direct la Euronews România, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a afirmat că perioada pandemiei COVID-19 a fost una cu ”pierderi în învățare”, iar rezultatele obținute la testele PISA ”nu pot fi îmbucurătoare atâta timp cât se confirmă încă o dată polarizarea societății românești”.

Din acest motiv, copiii cu statut socio-economic ridicat au reușit să țină pasul și să avanseze, ceilalți au dat în jos, a explicat Anca Velicu, cercetător în cadrul Institutului de Sociologie al Academiei Române.

În emisiunea ”Vocile care contează” de la Euronews România, secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, a afirmat că este optimist în privința rezultatelor obținute la testele PISA, în condițiile în care ”nu am scăzut într-o perioadă cu pierderi în învățare”.

”Rezultatele nu pot fi îmbucurătoare atâta timp cât nu am crescut. Rezultatele nu pot fi îmbucurătoare atâta timp cât se confirmă încă o dată polarizarea societății românești și diferențele foarte mari între higher achievers (elevii care au reușit să acumuleze un nivel ridicat de cunoștințe) și lower achievers (elevii care nu au acumulat suficiente cunoștințe)”, a afirmat Cristescu, la Euronews România.

Secretarul de stat în Ministerul Educației a evidențiat că acest rezultate denotă și discrepanțele între școlile de la sate și cele din marile orașe.

”Sunt multe lucruri care trebuie avute în vedere. În primul rând, apropo de posibilitățile socio-economice. În perioada pandemiei, peste tot, nu doar la noi, disparitățile s-au accentuat. Acolo chiar a contat foarte mult suportul familiei și posibilitatea familiei de a oferi un device, o tabletă până când statul a intervenit și a făcut aceste mișcări, au apărut niște pierderi în învățare”, a mai spus Bogdan Cristescu.

Reprezentantul Ministerului Educației a observat că ”în orașe există o polarizare foarte mare”, iar ”atitudinea părinților față de învățare joacă un rol”.

Cercetător: ”Am avut profesori care mi-au spus: «ce puteam să fac? Îmi intra la școală de pe câmp unde era cu taică-su la arat»”

La rândul său, Anca Velicu, cercetător în cadrul Institutul de Sociologie al Academiei Române, a amintit că procesul educațional a fost afectat în perioada pandemiei, iar ”copiii cu statut socio-economic ridicat au reușit să țină pasul și să avanseze, ceilalți au dat în jos”, fapt ce a dus la ”adâncirea discrepanțelor”.

”Cei care nu au reușit să avanseze sunt din stratul socio-economic scăzut. Am văzut într-adevăr că și ruralul are o foarte mare diferență. Aici există probleme. (...)

În multe sate, părinții erau plecați la muncă în străinătate. Copiii erau lăsați acolo. Ca să îi înscrie la învățământul remedial, aveau nevoie de semnătura părinților. La noi, copiii nu sunt lăsați cu acte în regulă în grija altor rude.

Am avut profesori care mi-au spus: ce puteam să fac? îmi intra la școală de pe câmp unde era cu taică-su la arat.

Există o realitate mai dură a satului în care copiii sunt puși la muncile domestice”, a afirmat cercetătoarea, în direct la Euronews România.

Ministerul Educației vrea ca toate evaluările să fie digitalizate peste cinci ani

”Calendarul care este public arată planurile cadru la finalul lunii februarie și imediat după aceea începutul programelor școlare, astfel încât pentru generația din 2025 să intrăm pe noi planuri cadru și noi programe școlare. (...)

Conform legii, din 2027-2028, toate evaluările din România vor fi digitalizate. Multitudinea de informații pe care le vom obține ne vor permite să ne adaptăm mult mai clar politicile educaționale.

Profesorul nu apuca să întrebe pe toată lumea dacă a înțeles. Acum, folosind o aplicație extrem de simplă. Dacă pui trei întrebări care arată fixarea cunoștințelor cu răspunsuri de tip adevărat/fals, în două minute fiecare copil îți reacționează îți poți da seama dacă ți-a îndeplinit obiectivele activității didactice”, a mai spus secretarul de stat în Ministerul Educației.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE