Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Rezultate PISA pentru 2022. România rămâne cu rezultate dezastruoase la evaluarea internațională a competențelor elevilor

Publicat de: Mirabela Vasile

Rezultatele elevilor români de la ultimele teste PISA au fost anunțate. Analiza arată că elevii români au înregistrat scoruri similare cu cele din 2018, chiar mai slabe în ceea ce privește Matematica.

Astfel, 51% dintre elevii români au putut atinge un nivel de bază la matematică, comparativ media OCDE de 69%.

Ultimul raport PISA a fost în 2018, când România se plasa pe ultimele locuri în rândul țărilor membre UE în ceea ce privește calitatea educației.

În ceea ce privește lectura, 58% dintre elevii români au atins nivelul de bază, adică înțelegerea unui text citit, în timp ce media OCDE e 74%.

Cei mai educați sunt elevii din Japonia, Estonia, Singapore, Hong Kong, care au peste 85% la Matematică.

La Științe, 56% dintre elevii români au atins nivelul de bază, media OCDE fiind de 76%. Există și rezultate excepționale pentru elevii români, 1-4% dintre aceștia au atins cel mai avansat nivel la fiecare din cele trei competențe.

Ministrul Educației: România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat că una dintre concluziile raportului PISA 2022 este că avem un sistem de educaţie rezilient. A mai arătat că, prin măsurile luate, au fost limitate efectele pandemiei.

Ligia Deca a precizat că, statistic, rezultatele României la PISA 2022 s-au menţinut la aproximativ acelaşi nivel ca în 2018.

Ligia Deca, ministrul Educației: "Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor. Asta după doi ani de pandemie, doi ani marcaţi de pauze în procesul educaţional clasic. Aceasta demonstrează că avem un sistem de educaţie rezilient şi că ţara noastră a reuşit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei. Meritul principal pentru aceasta le revine profesorilor, elevilor şi părinţilor care în acea perioadă au depus toate eforturile necesare pentru ca elevii să-şi continue învăţarea"

VEZI GALERIA
8 imagini

Fetele au obţinut rezultate mai bune la lectură faţă de băieţi

Conform rezultatelor, există o diferenţă de gen în ceea ce priveşte performanţele la matematică, lectură şi ştiinţe.

În cazul României, în medie, băieţii şi fetele au avut performanţe similare la matematică.

În schimb, la lectură, fetele au depăşit băieţii cu 26 de puncte.

În aproape toate ţările şi economiile care au participat la PISA 2022, cu două excepţii (79 din 81 de ţări), fetele au obţinut, în medie, performanţe mai bune faţă de băieţi la lectură.

Ce reprezintă evaluarea internațională PISA

PISA (Programme for International Student Assessment) este Programul OCDE pentru evaluarea internațională a elevilor. PISA măsoară capacitatea elevilor de 15 ani de a-și folosi cunoștințele și competențele în materie de lectură, matematică și științe pentru a face față provocărilor din viața reală.

O dată la trei ani, un grup de tineri de 15 ani selectați aleatoriu susține teste la disciplinele menționate ma sus punând accentul pe o disciplină în fiecare an de evaluare. În anul 2000 s-a pus accentul pe citire, în 2003 pe matematică, în 2006 pe științe și din nou pe citire în 2009.

Elevii și directorii de școli completează, de asemenea, chestionare de context pentru a furniza informații despre mediul familial al elevilor și despre modul în care sunt organizate școlile lor. În unele țări/economii, părinții completează și ei un chestionar.

PISA este unică, deoarece elaborează teste care nu sunt direct legate de programa școlară și oferă un context prin intermediul chestionarelor de bază care pot ajuta analiștii să interpreteze rezultatele.

Testele sunt concepute pentru a evalua modul în care elevii, la sfârșitul învățământului obligatoriu, pot aplica cunoștințele lor în situații din viața reală și, prin urmare, pot participa pe deplin în societate.

Datele PISA oferă guvernelor un instrument puternic pentru a-și modela elaborarea politicilor.

Cum s-a descurcat România la testele PISA de anii trecuți:

România participă la testare încă din anul 2000 ciclurile de participare de până acum fiind: PISA 2000, PISA 2006, PISA 2009, PISA 2012, PISA 2015, PISA2018 și PISA2021.

  • Pisa 2000 – locul 34 din 42
  • PISA 2006 – locul 47 din 57
  • PISA 2009 – locul 49 din 65
  • PISA 2012 – locul 45 din 65
  • PISA 2015 – locul 48 din 72
  • PISA 2018 – locul 47 din 79

Ultimele teste PISA au arătat că România a înregistrat cele mai slabe rezultate din ultimii 9 ani la testele PISA 2018, care arată performanţa sistemului de învăţământ.  Țara noastră a avut un „scor” al analfabetismului funcțional, în rândul elevilor, de 44%.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE