Ministerul Educației a pus în transparență proiectul noii programe școlare pentru clasa a IX-a la limba și literatura română.
Printre recomandările de lectură se regăsesc opere clasice, precum „Letopisețul de la Aron Vodă încoace” de Miron Costin, dar și lucrări semnate de autori consacrați precum Mihail Sadoveanu, Costache Negruzzi sau Ioan Slavici.
Deși programul nu impune autori obligatorii, ci doar sugerează lecturi, mai multe voci din mediul educațional și cultural au criticat lipsa completă a scriitorilor contemporani din lista propusă.
Listele de autori recomandați la literatură, în clasa a IX-a, sunt diferite pe fiecare profil în parte.
Profilul Real:
- Scriitori români - Ion Neculce, Anton Pann, Dinicu Golescu, I. Codru-Drăgușanu, Mihail Kogălniceanu, Costache Negruzzi, Dimitrie Bolintineanu, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Ion Ghica, Radu Ionescu, Nicolae Filimon, I. L. Caragiale, Ion Creangă, Ioan Slavici;
- Clasici universali - Niccolò Machiavelli, Montesquieu, Molière, Alphonse de Lamartine, Stendhal.
Profilulul Umanist și profilul Pedagogic:
- Scriitori români - Ion Neculce, Ion Budai-Deleanu, Anton Pann, Dinicu Golescu, I. Codru-Drăgușanu, Mihail Kogălniceanu, Costache Negruzzi, Dimitrie Bolintineanu, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Ion Ghica, Radu Ionescu, Nicolae Filimon, I. L. Caragiale, Ion Creangă, Ioan Slavici
- Clasici universali - Niccolò Machiavelli, Baldassare Castiglione, Montesquieu, Denis Diderot, Johann Wolfgang von Goethe, Molière, Alphonse de Lamartine, Victor Hugo, Stendhal, Honoré de Balzac.
Într-o altă secțiune, de „Sugestii Metodologice” se regăsesc și două nume de scriitori contemporani – Mircea Cărtărescu și Ana Blandiana. Noua programă școlară, pusă în dezbatere publică, a lansat dezbateri aprinse în mediul online.
Scriitoare Ioana Pârvulescu atrage atenția că dezbaterea asupra manualului de clasa a IX-a pune accentul greșit pe prezența autorilor contemporani, subliniind că prioritatea ar trebui să fie ca elevii să citească literatură cu plăcere, iar cronologia să vină treptat.
„Cred că accentul în discuțiile despre manualul de a IX-a este greșit pus. Întrebarea nu este dacă să intre sau nu autori contemporani în manual, cum am văzut că își închipuie unii pe rețelele de socializare, ba chiar adaugă acuzator: sigur că da, autorii contemporani sunt nemulțumiți, se agită pentru că nu mai sunt puși în manual.
Nici vorbă de așa ceva! Cei care nu doresc ca manualul de a IX-a să adopte criteriul cronologic și să înceapă cu literatura veche știu - o știu și eu din proprie experiență – că la tot ce e înainte de 1840, să zicem, se ajunge târziu, după ce ai citit tot restul. E partea cea mai grea, sunt matematicile superioare ale literaturii. Nu începi cu așa ceva, pentru că îi îndepărtezi pe copii de literatură și, vorba domnului profesor Liviu Papadima, „literatura e scrisă întâi și întâi ca să fie citită, apoi ca să fie învățată”.
Și să fie citită cu bucurie, adaug eu. În ce mă privește, ca autor contemporan care sunt în manuale, am spus la toate întâlnirile cu elevii că nu-mi doresc să fiu în manual ca să nu devină o obligație să fiu citită. În schimb, tot din întâlnirile cu sute de elevi pot să vă spun că ar fi mult mai potrivit ca manualul de a IX-a să fie unul tematic, plăcut, cu literatură modernă și, de ce nu, cu fragmente bine alese din câțiva autori buni de azi, iar cronologia să se formeze cu încetul. Primul pariu care trebuie câștigat de profesorii de română este ca elevii să citească, nu ca ei să știe o cronologie. Ce se întâmplă acum seamănă cu o restaurație și asta e foarte trist.”, a declarat Ioana Pîrvulescu.
De asemenea, Mircea Cărtărescu critică vehement noua programă pentru clasa a IX-a, acuzând că autori tineri și experimentaliști riscă să înlocuiască clasici consacrați, iar elevii să fie privați de patrimoniul literar tradițional.
„Au înnebunit moderniștii! Un comando de dadaiști și integraliști inconștienți au venit cu o nouă programă pentru clasa a noua de liceu, în care autori tineri și încă nevalidați de critică precum Ion Neculce, Ioan Codru Drăgușanu sau Dinicu Golescu, experimentaliști stricători de limbă, uzurpă locul cuvenit clasicilor venerați și iubiți de elevi, Pitarul Hristache, Macarie, Eftimie și Azarie, ca să enumerăm doar câțiva.
Unde sunt faimoasele Pripeale? Unde e Palia de la Orăștie? Unde sunt Învățăturile lui Neagoe Basarab? În numele decenței și-al bunului simț, încetați cu aceste provocări! Întoarceți-vă la alfabetul chirilic, la curata limbă românească a lui Glad, Gelu și Menumorut! Lăsați-i pe triștii cronicari să se citească unii pe alții”, adaugă Cărtărescu.
