Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Matematica, problemă grea pentru învățământul românesc. Metoda de predare a materiei este abstractă și axată excesiv pe reținerea teoriei

Rezultatele la matematică ale elevilor români sunt tot mai slabe, potrivit evaluărilor PISA. Este singura materie unde au pierdut punctaj față de rezultatele din 2018. Motivele țin atât de modul învechit al predării, cât și de programa abstractă a materiei în învățământul românesc.

Predarea într-un mod diferit

Experții OECD au evaluat performanța elevilor români la matematică și observă ca predarea este axată prea mult pe reținerea teoriei.

Andreas Schleicher, directorul departamentului de educație al OECD: ”Datele noastre arată că elevii români sunt destul de buni atunci când repetă ceea ce au învățat la școală, dar au mari dificultăți în a pune acele informații în practică, în mod creativ, în situații noi. Vedem că țările care se clasează bine din acest punct de vedere au o curriculă școlară bazată pe informații practice, elevii trebuie să facă ceva cu informația învățată, nu doar să o rețină.”

Alin Munteanu e unul dintre profesorii care încearcă să predea diferit, mai vizual.  Profesorul are și o teorie a învățării pe care se bazează.

Alin Munteanu, profesor de matematică: ”Un elev reține 10% din ceea ce citește, 30% din ceea ce vede și ce aude și 80%, poate chiar mai mult, din ceea ce-l interesează. Trebuie să vii și să fii într-o continuă evoluție cu ei și cu nivelul lor și să încerci să-i ridici, în momentul în care ai reușit să faci asta, devin interesați.”

Relația profesor - elev

Stabilirea unei relații bune profesor-elev este primul lucru pe care se concentrează și profesoara de matematică Mihaela Ancuța, care predă la o școală privată după sistemul britanic.

Mihaela Ancuța, profesoară de matematică: ”Contează ce se întâmplă înainte și după orele de matematică. De când pășesc în clasă, starea pe care o am, energia mea setează tonul clasei.”

Un lucru important este să nu-i facă de rușine în fața colegilor. Dacă greșesc, nu îi ceartă.

Mihaela Ancuța, profesoară de matematică: ”Să presupunem că primesc un răspuns greșit. Le spun atunci <Ce mă bucur că ai răspuns, este o oportunitate extraordinară, îți mulțumesc foarte mult că ai spus acest lucru> pentru a puncta acest lucru – este o greșeală frecventă pe care elevii o fac.”

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că vrea să convoace mai mulți specialiști pentru a înțelege ce trebuie schimbat din pedagogia matematicii în România astfel încât elevii români să aibă rezultate mai bune la testele de tip PISA.  

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE