Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Lista celor 76 de revendicări ale agricultorilor și transportatorilor. Ieftinirea RCA, facilități fiscale și eliminarea finanțării partidelor, printre solicitări

Publicat de: Euronews

Reprezentanții transportatorilor și fermierilor au transmis, marți, guvernanților o listă cu nu mai puțin de 76 de revendicări, cu scopul de a opri protestul declanșat în urmă cu o săptămână. Aceștia au solicitat, printre altele, măsuri pentru ieftinirea polițelor RCA, blocarea externalizării profitului companiilor multinaționale sau eliminarea finanțării partidelor politice de la buget pe motiv c-ar reprezenta o ”gaură neagră”.

Fermierii și transportatorii nu țin cont de mesajul premierului Marcel Ciolacu și vor în continuare taxe mai mici și plafonarea prețului pentru polițele RCA. După zile întregi de negocieri, protestatarii nu renunță la revendicările inițiale. O parte dintre solicitări ar putea fi rezolvate în această săptămână, în ședința de Guvern.

Transportatorii și fermierii au întocmit o listă ce conține nu mai puțin de 76 de revendicări, document pe care le-au transmis guvernanților.

Măsuri pentru ieftinirea RCA, revizuirea de taxe și mai multe controale pentru camioanele ucrainene, printre revendicările transportatorilor

1.  Recunoașterea transportului rutier drept sector economic strategic și elaborarea unor măsuri care să susțină acest sector economic pentru a rămâne competitiv și a aduce în continuare venituri directe la bugetul Statului (este cel mai mare exportator de servicii din România, aduce peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar)

2.   Diminuarea RCA la 5.000 de lei la B0 la MMTA 40 tone fără implicații BAAR și introducerea în polița RCA a tractărilor și asistența națională / internațională.

3.   Diminuarea asigurărilor RCA cascadat în tonaj mai mic .

4.  Audierea ASF privind costurile componenței RCA.

5.  Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport licențiate direct din pompa.

6.   Introducerea unei alocații de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 60 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizația de detașare și mărirea plafonului neimpozabil de la 3 la 4 salarii de bază.

7.  Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor și dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

8.  Reintroducerea toleranțelor la depășirile de greutate/gabarit la vechea lege, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări .

9.   Mutarea controalelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierelor , respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor și dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

10. Echitate fiscală. Acordarea alocației de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaților din privat, fără documente justificative.

Transportatorii cer plătirea obligatorie pentru timpii de așteptare

11. Reglementarea unui mediu de concurență loială în transporturi, respectiv o lege anti-dumping prin care se pedepsește prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă ( model Spania , Ungaria ) . Aceasta măsura ofer[ protecție transportatorului .

12. Revenire E-transport / E-sigiliu doar la marfurile cu risc ridicat si introducerea cerealelor si a lemnului in mărfuri cu risc ridicat. Transportatorul sa nu fie sancționat dacă nu facilitează monitorizarea mărfii, ci să fie responsabilitatea beneficiarului transportului de a organiza transportul cu un operator care poate asigura aceasta monitorizare .

13. Obligația plății timpilor de așteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore

14. Interzicerea serviciului prestat de șofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion

15. Posibilitatea de a nu plăti TVA-ul la stat în situația în care o companie nu își achită către transportator facturile și intră în insolventă.

16. Revizuirea taxei de drum care intră în vigoare în 2026, prin diminuarea la minim a prețului pe km

17. Revizuirea caselor de expediții si obligarea acestora la amenzi drastice in cazul neplăților.

18. Furnizorul bunurilor să răspundă până la suma prețului de transport în cazul în care speditia intra in faliment sau nu plătește (cum este in Franța) .

19. Masuri pentru blocarea externalizării profitului multinaționalelor .

20. Intensificarea controalelor camioanelor ucrainene pe teritoriul României pentru combaterea concurentei neloiale.

Transportatorii vor revizuirea sistemului Bonus-Malus pentru calculul RCA

21. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanța care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port  .

22. Eliminarea taxei de acces in terminalul CSCT.

23. Creare de condiții in terminalele de containere Socep si CSCT ( la Socep soferii pot sta si pana la 4-5 ore în frig la ghiseu pentru a face actele sa intre in terminal, la CSCT programarea pin pentru a putea intra în terminal poate dura în unele cazuri până la 48 h )

24. Reglementarea transportului containerizat si oprirea abuzului liniilor de shipping ( libertatea preluării containerelor pe auto propriu restricționată de anumite linii maritime )

25. Eliminarea taxei M/H din portul Constanta .

26. Posibilitatea suspendării acoperirii polițelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz și prelungirea automată a valabilității.

27. Revizuirea sistemului bonus-malus .

28. Pornirea asigurarilor de la B8 , nu de la B0 .

29. Nivelul Malus să depindă de valoarea pagubei, nu de numarul incidentelor .

30. Efectuarea plății primei RCA in rate indiferent de nivelul acesteia pentru reducerea efortului financiar.

Impozite mai mici pentru microîntreprinderile transportatorilor

31. Revizuirea modalității de stabilire a tarifului de prima RCA pentru contractele incheiate pe perioade mai mici de 12 luni .

32. Monitorizarea electronică prin rețeaua de camere de supraveghere în trafic a valabilității RCA.

33. Posibilitatea diminuării valorii primei prin introducerea fransizei plătibilă doar in caz de daună.

34. Certificat de daunalitate – similar cu procesul de interogare existent in sistemul bancar ( biroul de credite). Se introduce posibilitatea ca acesta sa poata fi solicitat si de catre persoanele juridice care au un interes legitim cu acordul potentialului asigurat si respectarea legislatiei privind GDPR . Se urmareste responsabilizarea conducatorilor auto cu efect in timp asupra reducerii tarifului

35. Referitor la veniturile din cedarea de folosinta bunurilor (venitul din arenda) revenirea la nivelul anterior, adica modificarea deducerii la venitul din arenda de la cota 20% la 40 la% asupra venitului brut, fapt ce implica micsorarea cantitatii de arenda acordate proprietarului de teren (arendatorului).

36. Anularea articolului din legea 296/2023 privind TAXARE PFA-urilor referitor  la contributia de sanatate . 

37. Permiterea deductibilitatii cheltuielilor cu sponsorizările cum era in vechea lege .

38. Conform actualei legi Pierderea fiscală se compensează la 70% în următorii cinci ani. Solicităm compensare integral în următorii cinci ani.

39. Anularea Legii 296/2023 și păstrarea impozitului pe venituri la 1% în loc de 3%, cu respectarea condițiilor de număr de angajați.

 40. Anularea Legii 370/2022 prin care se modifica plafonul pentru stabilirea tipului de impozitare la microîntreprinderi de la 1.000.000 euro la 500.000 euro si revenirea la acelasi plafon de 1.000.000 euro conform vechii legi.

Lista revendicărilor agricultorilor. Păstrarea facilităților fiscale, interzicerea vânzării terenurilor către străini și reducerea impozitelor, printre solicitări

41. Anularea Legii 296/2023 si păstrarea facilităților privind CASS la nivelul anterior pentru sumele din venitul brut lunar pana la 10.000 lei din sectorul agricol, conform Legii inițiale 135/2022 prin care se asigura facilitați fiscale și pentru agricultură până în decembrie 2028 , cu condiția ca firmele să realizeze 80% din venituri din agricultura.

42.  Acordarea subvențiilor APIA aferente anului în curs până la finalul lunii Ianuarie a următorului an, inclusiv pentru fermierii aflați în eșantionul de control clasic și prin teledetecție, precum și accelerarea proceselor pentru compensările financiare asociate celorlalte scheme de plata directa (eco-scheme, masuri de agro-mediu etc.).

43. Continuarea programelor AGRO IMM INVEST și RURAL INVEST prin creșterea plafoanelor de garantare și a plafonului de ajutor de stat anual aferent fiecărui agent economic din sectorul agricol, în cadrul creditării cu garanție FGCR, precum și extinderea bazei de creditare a fermierilor cu risc bancar B și C, demers realizat în colaborare cu BNR și instituțiile bancare cat si relaxarea condițiilor bancare si regândirea sintagmei «rău platnic», și includerea în refinanțarea creditelor existente in aceste proiecte investiționale cu dobânda subvenționată fără taxarea de preluare a acestor credite cu comisionul de plata anticipata .

44. Reducerea cu 50% a impozitului pe venit a salariaților din agricultură.

45. Eliminarea programului E-Factura pana la nivelul de 1.000.000 EUR cifra de afaceri .

46. Eliminarea accizei la motorina folosită în agricultură direct de la pompă, crearea unei platforme cu fermierii care beneficiază de această facilitate ( Numai plătim ca să nu mai așteptăm să primim) .

47. Crearea unui pachet de ajutor pentru fermierii care doresc să achiziționeze terenuri/ferme pentru încurajarea investițiilor în domeniul agricol , cat si a întregului sector și interzicerea vânzării terenurilor către străini sub orice forma chiar dacă unul din acționari este român ( interzicerea oricărei forme de capital strain in a cumpara terenurile tarii ).

48. Reglementarea comerțului în piețe prin prioritizarea comerțului local, eliminarea falșilor producători.

49. Simplificarea acordării ajutoarelor din agricultură prin debirocratizare modului de depunere a cererilor unice.

50. Credite garantate prin FGCR pt fermieri, cu dobânda subvenționată similar IMM invest, pentru relansarea activității fermierilor si acoperirea datoriilor neplătite.

Fermierii aflați în dificultate vor acordarea de credite și de compensații pentru pierderile provocate din cauza războiului din Ucraina

51. Rating bancar separat pentru fermierii aflați în dificultate .

52. Relansarea producției de fertilizanți pentru piața internă.

53. Acordarea de facilități pentru producătorii de fertilizanți, destinați pietei interne.

54. Tarife stabilite pentru transportul de cereale și fertilizanți pe calea ferată .

55. Plata RCA pentru perioada de folosință echipamente agricole si camioane proporțional.

56. Creșterea subvenției pe suprafața la minim 250 euro ha .

57. Compensare de urgenta pt pierderile înregistrate de fermieri ca urmare a războiului din Ucraina.

58. Taxe vamale și TVA de protecție pentru produsele din Ucraina pentru a nu se mai repeta situația de acum .

59. Introducerea TVA la produsele agricole importate din Republica Moldova .

60. Completarea legii prevenției cu toate domeniile de activitate pentru a preveni și apoi a sancționa.

Agricultorii vor dezvoltarea de fabrici de procesare

61.  Eliminarea impozitului pe subvenție fiind considerate venituri in bilanțul contabil.

62. Anularea TVA-ului la imputuri pentru agricultură și îngrășăminte.

63. Rambursare TVA la maxim 30 zile din momentul aprobării cererii pentru companiile romanesti 

64. Revenirea la planul ca amenzile sa fie plătite 1/2 și 15 zile de plată.

65. Crearea cadrului legal pentru schimburile temporare de terenuri agricole pentru comasarea lucrărilor agricole.

66. Renunțarea la a se implementa o lege a arendei întrucât este un contract civil si se poate subroga codului civil in cadrul reglementat.

67. Creare unui cadru legal pentru a se impune in contractele între părți acordarea de bonificatii pentru indicii calitativi de umiditate si de corpuri străine fata de stas la cereale .

68. Neimpozitarea profitului reinvestit în firmă.

69.  Încurajarea prin facilități fiscale și suport financiar de dezvoltare a fabricilor de procesare în zone preponderant agricole pentru a procesa produsele obținute evitându-se a se vinde marfa bruta.

70. Regândirea plafonării produselor finite agricole de bază de la producători la cumpărători incluzând o gamă mai variată de produse agricole.

Protestatarii solicită eliminarea finanțării partidelor politice și reducerea numărului de parlamentari

71. Solicitam intervenția statului prin OUG de a fi interzise solicitările de insolvența pe un termen de 3 ani în agricultură , ca efect al impactarii războiului din Ucraina a domeniului agricol, fiind în joc siguranța alimentara a României. 

72.  Scoaterea finanțării partidelor politice de la bugetul de stat intrucat aceasta gaura neagra trebuie sa o plătim noi .

73. Respectarea referendumului privitor la reducerea numărului de parlamentari .

74. Rectificarea legii vânătorii prin obligativitatea apartenenței de o asociație de vânătoare și scoaterea adeverinței de poligon ca dovada pentru posesia de armă de vânătoare .

75. Emiterea unei legi a ”ursului” , întrucât la nivel național mor zilnic oameni în regim de urgentă. 

76. Toți participanții pașnici independenți care au fost la protest și care pot face dovada că au fost la protest nu vor fi supuși unor controale suplimentare față de controalele legale ale autoritățilo , li se vor returna permisele, li se vor anula dosarele penale.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE