Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cine este Aramco și ce sunt combustibilii sintetici pe care îi va furniza Dacia, în Raliul Dakar

Odată cu anunțul participării la Campionatul Mondial de Raliuri, Dacia a adus detalii despre mașinile pe care le vor pilota super-campionul Sebastian Loeb și Cristina Gutierrez, din 2025.  Dacă va fi vorba despre un model Duster sau un prototip vom afla abia peste șase luni.

Se știe însă că britanicii de la Prodrive, nume cunoscut în motorsport, vor asigura partea de inginerie, în timp ce pentru combustibil alegerea este gigantul Aramco.

Aramco, gigantul de 90 de ani, cu investiții în motorsport

Cunoscută fanilor în urma implicării în Formula 1 - unde ar plăti aproximativ 40 de milioane de dolari pe sezon pentru calitatea de partener global dar și 450 de milioane de dolari sponsorizare pentru Aston Martin - compania are în spate un istoric de 90 de ani de explorare a resurselor de hidrocarburi din Arabia Saudită.

Aramco luat ființă în 1933, în urma unui acord de concesiune între stat și Standard Oil Company of California. În 1950, Aramco a finalizat conducta Trans-Arabică – peste 1.200 de kilometri de traseu între estul Arabiei Saudite și Marea Mediterană, iar un deceniu mai târziu producția a ajuns la 1 miliard de barili de țiței anual.

În 1973, guvernul saudit a cumpărat 25% din Aramco, mărind cota la 60% în anul imediat următor. În 1980, a preluat-o integral.

A urmat un deceniu nouă, al secolului trecut, în care Aramco a început să investescă masiv în participații în companii de rafinare și distribuție de pe tot globul. Iar în ultimii 20 de ani s-a concentrat pe cercetare și dezvoltare.

În 2023, Aramco este reprezentată pe cele trei mari piețe globale de energie din Asia, Europa și America de Nord.  Are o valoare de piață de aproximativ 2,2 trilioane de dolari (2.200 de miliarde de dolari)și, potrivit celui mai recent raport financiar, venitul net al companiei, pe primul trimestru al acestui an este de aproape 32 de miliarde de dolari.  

Cea mai profitabilă companie, dar și printre cei mai mari poluatori de pe glob

ONG-ul ClientEarth estimează că Aramco este responsabilă de 4% din emisiile de gaze de seră globale. În intervalul 2018-2030, compania ar urma să producă 27 de miliarde de tone de dioxid de carbon. Doar în 2019 și 2020 a descoperit 8 noi resurse de extracție, în timp ce, aproximează aceeași sursă, dacă ar rămâne la nivelul de producție actual, fără pic de dezvoltare, rezervele de petrol și gaze ar fi suficiente până în 2077.

Legătura Aramco cu Dacia, via Renault

În luna martie a acestui an, grupul auto chinez Geely a anunțat că va include opt uzine din China, precum și una din Suedia, în viitorul parteneriat cu Renault și Aramco.  Gigantul petrolier a fost de acord cu preluarea unei participații minoritare la noua societate mixtă dedicată motoarelor pe combustie. Unde ar urma să vină cu expertiza sa în domeniul combustibililor sintetici și hidrogenului.

Ce sunt combustibilii sintetici

Într-o analiză pentru Autocritica, jurnalistul Daniel Popescu explică diferențele dintre carburanții fosili și cei de laborator.

Benzina și motorina cu care alimentăm la pompă provin din produse petroliere extrase de la mare adâncime, care conțin hidrocarburi – o serie de compuși organici alcătuiți din hidrogen și carbon.

“Carburanții sintetici sunt produși în mod artificial, dar au aceleași proprietăți ca ale carburanților clasici precum benzina sau motorina. Asta înseamnă că un carburant sintetic poate fi utilizat în orice mașină cu motor termic disponibilă deja pe piață, inclusiv în mașinile care au fost deja vândute cu ani de zile în urmă.”

Principala diferență este că acești carburanți sintetici conțin compuși din hidrogen și carbon obținuți în mod artificial, în urma unor procese chimice. Teoretic, cea mai eficientă metodă pentru producția de hidrogen este procesul de electroliză al apei, care necesită energie electrică.

Vestea mai puțin bună este că electroliza apei este un proces foarte scump, motiv pentru care industria produce hidrogen în special prin reformarea gazelor naturale și gazificarea cărbunelui. Ambele metode sunt, în realitate, dăunătoare mediului înconjurător, întrucât aceste procese generează, pe lângă hidrogen, și emisii de dioxid de carbon și, mai ales, de monoxid de carbon”
concluzionează jurnalistul Autocritica.

Pentru cea de-a doua etapă a obținerii carburanților, tehnologia presupune adăugarea dioxidului de carbon. Tot Autocritica citează un studiu realizat de Institutul Potsdam, din Germania, care estimează că, pentru un litru de combustibil sintetic, costul de producție este de 50 de euro. E drept, predicțiile sunt optimiste: ar putea scădea până la 2 euro.

Noua cursă "verde" din industria auto

Există o discuție întreagă în jurul combustibililor sintetici, în special în Europa. Totul, în urma deciziei UE de a interzice vânzarea de mașini noi, echipate cu motoare termice pe benzină sau motorină începând cu 2035.

Combustibilii sintetici se pot dovedi o alternativă la motoarele electrice. Se vehiculează deja nume mari care ar fi furat startul în această nouă cursă. De la Porsche, care a cumpărat acțiuni la Highly Innovative Fuels LLC și are o fabrică-pilot în Chile, la Ferrari, care ar lucra cu Shell pentru dezvoltarea de e-combustibil. (sursa, AICI)

În timp ce Aramco a convenit, alături de compania spaniolă de energie Repsol, să construiască o fabrică de combustibil sintetic în Bilbao. Potrivit arabnews.com, la finalizare, în 2024, capacitatea de producție a instalației va fi de 2.100 de tone, anual.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE