Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

2024, un an aglomerat în Spațiu. NASA lansează prima misiune lunară cu echipaj uman, în peste o jumătate de secol

Spațiul va fi mai aglomerat ca niciodată în 2024, începând cu prima lansare robotizată comercială pe suprafața Lunii pe 8 ianuarie. Mai târziu, în timpul anului, este de așteptat ca agenția spațială americană NASA să lanseze prima misiune lunară cu echipaj uman în peste o jumătate de secol.

Racheta New Glenn a companiei Blue Origin

O navă spațială mult așteptată este racheta New Glenn a companiei Blue Origin. Este vorba despre un vehicul de lansare menit să orbiteze Pământul, spre deosebire de New Shepard, nava spațială suborbitală pe care compania o folosește deja pentru turism spațial.

Racheta poartă numele lui John Glenn, primul astronaut american care a ajuns pe orbită. Compania Blue Origin susține că prima sa treaptă va fi reutilizabilă de cel puțin 25 de ori pentru a reduce costurile de lansare.

Marcia Dunn, jurnalist Associated Press: De aici, de la Cape Canaveral, chiar în apropiere de acest loc, sperăm că în primăvară, până la mijlocul anului, noua rachetă New Glenn se va ridica în cele din urmă pentru a duce o încărcătură utilă pe orbită. Acum, ceea ce se întâmplă cu Blue Origin în Texas este că urcă și coboară, 80 până la 97 de kilometri, abia atingând spațiul, se întoarce, face experimente, ducând turiști și cercetători, genul ăsta de lucruri. Racheta New Glenn este concepută pentru a transporta lucruri pe orbită.

NASA ar trebui lanseze o misiune cu echipaj uman în jurul Lunii

Tot anul acesta, dar mai spre sfârșitul său, NASA, agenția spațială a Statelor Unite ale Americii, ar trebui lanseze o misiune cu echipaj uman în jurul Lunii, numită Artemis II. Și asta pentru că Artemis I a fost o misiune lunară fără echipaj uman care a avut loc la sfârșitul anului 2022. Conducătorii programului spațial american spun că patru astronauți, trei americani și un canadian, vor orbita în jurul Lunii în capsula Orion și apoi se vor întoarce pe Terra.

Victor J. Glover, astronaut NASA: Aș fi la fel de încântat să stau acasă și să privesc lansarea în pijama. Dar să afli că NASA chiar a autorizat o astfel de misiune în jurul Lunii, este uimitor pentru că trimitem oameni din nou pe Lună.

Nava Dream Chaser, de la Sierra Space

Nava Dream Chaser a celor de la Sierra Space va fi un succesor spiritual al navetei spațiale acum retrase, dar de patru ori mai mică. Dream Chaser are o lungime de 9 metri și este de așteptat să andoceze la Stația Spațială Internațională în această primăvară. Compania Sierra Space spune că avionul său spațial va putea folosi pe piste standard în loc de baze de lansare și platforme personalizate. Iar în octombrie, NASA este așteptată să lanseze Europa Clipper, o navă spațială dedicată studiului lunii Europa, unul dintre sateliții lui Jupiter.

Marcia Dunn, jurnalist Associated Press: Ceea ce face (luna) Europa atât de interesantă este că, sub învelișul său înghețat, oamenii de știință sunt aproape siguri că există un ocean subteran. Nimeni nu spune că ar putea exista pești dedesubt, înotând sau ceva de genul acesta. Dar Europa Clipper va face mai multe survolări ale lunii Europa și o va verifica pentru a vedea dacă mediul de acolo ar putea să fie propice pentru o posibilă formă de viață.

Racheta Ariane 6, lansată în iunie sau iulie

În iunie sau iulie, Agenția Spațială Europeană este așteptată să lanseze racheta Ariane 6, la aproape un an după ultimul zbor al lui Ariane 5. Dacă va avea succes, Ariane 6 va restabili accesul Europei la spațiu din portul spațial din Guyana Franceză și pune capăt dependenței de companii precum SpaceX a lui Elon Musk.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE