Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Studiu: Românii au bugete fixe de Black Friday, în 2023

Publicat de: Euronews

Românii nu mai sunt așa interesați să cheltuiască bani de Black Friday ca anii trecuți. Un studiu recent arată că în 2023 (57%) procentul oamenilor care intenționează să cumpere a scăzut cu 5% față de 2022 (62%).

Potrivit datelor făcute publice de MKOR privind cumpărăturile de Black Friday, 6 din 10 români vor să facă achiziţii de Black Friday în 2023, în scădere comparativ cu 2022, iar 8 din 10 români au un buget dedicat, faţă de doar 20% anul trecut.

"Am reluat studiul privind planurile românilor de Black Friday pentru că ne-am dorit să vedem cum au evoluat preferinţele faţă de anul trecut. Rezultatele arată că, deşi interesul pentru cumpărăturile de Black Friday se menţine relativ ridicat, românii adoptă o abordare mai prudentă în 2023, gestionându-şi mai bine bugetul alocat. Totul pe fondul unui pesimism general privind situaţia economică actuală", menţionează Corina Cimpoca, fondatoarea MKOR.

Persoanele sub 40% și-au făcut planuri pentru Black Friday

Datele studiului arată că şi-au făcut planuri pentru reducerile din luna noiembrie în special persoanele sub 40 de ani, femeile, persoanele cu venituri medii, părinţii cu copii minori şi cei fără copii. Faţă de 2022, a crescut interesul pentru articolele de Fashion (+14%).

"Cei hotărâţi să meargă la cumpărături de Black Friday îşi fac lista cu 2-3 săptămâni înainte de 1 noiembrie. Gen Z şi persoanele fără copii tind să fie mai spontane, 2 din 10 preferă să decidă pe moment ce cumpără", relevă studiul.

Doar 1 din 5 români mai merg la cumpărături fără un plan financiar prestabilit, faţă de 4 din 5 în 2022. Sumele sunt în principal alocate în funcţie de resursele financiare disponibile şi preţul produselor de pe lista de cumpărături.

Şi în acest an, electronicele şi electrocasnicele se află în topul preferinţelor, deşi interesul a scăzut cu 7 procente faţă de 2022. Cu un procent similar s-a redus şi apetenţa pentru produsele IT&C, de la 34% în 2022 la 27% anul acesta, bărbaţii fiind mai interesaţi de această categorie de produse (32%).

În schimb, articolele de modă (îmbrăcăminte încălţăminte, accesorii etc.) câştigă teren, înregistrând un interes crescut cu 14% din partea cumpărătorilor. Iar interesul este chiar mai mare pentru Gen Z (64%) şi femei (58%).

Achiziţionarea produselor sau serviciilor dorite, la preţuri mai bune, rămâne motivul principal pentru care 6 din 10 români cumpără de Black Friday. În plus, ocazia este preferată şi de cei care vânează ofertele în general (36%). Reducerile din noiembrie sunt şi un bun prilej de a cumpăra cadouri pentru Crăciun sau diverse alte aniversări.

Potrivit studiului, online-ul rămâne mediul de achiziţie preferat de Black Friday, deşi 1 din 4 români vor miza pe mixul dintre magazinele fizice şi cele online.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE