Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Sorin Cîmpeanu, despre testele standardizate: „Nu creează clasificări și ierarhizări. Nu sunt o sursă de stres”

Publicat de: Sabina Coman

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a precizat că evaluările standardizate nu vor oferi note elevilor, ci un raport narativ, care va sta la baza unor noi serii de măsuri pe care Ministerul Educației le va implementa.

Invitat în platoul Euronews, în cadrul emisiunii „Bună seara, România!”, ministrul Educației a vorbit și despre avantajele acestor teste, despre componența lor și a dat asigurări că fiecare elev va avea parte de suportul tehnic necesar pentru a le susține.

„În primul rând, este vorba de avantajul copiilor. Evaluarea standardizată este solicitată în spațiul public de foarte multă vreme. (...) În al doilea rând, evaluările standardizate sunt un sprijin puternic pentru profesori. Pot ajuta profesorii să construiască împreună cu elevii acele planuri individualizate de învățare. Pot fi un instrument de diagnostic pentru a identifica pierderile suferite îndeosebi pe perioada crizei sanitare, când modul de funcționare a școlii a generat pierderi extrem de mari, care nu întotdeauna au fost evaluate și apreciate corect pentru a se putea interveni” , a precizat Cîmpeanu.

Ministrul Educației a adăugat că elevii nu vor primi note în urma acestor evaluări, ci vor fi realizate o serie de rapoarte narative.

„Aceste evaluări nu se vor finaliza cu note, se finalizează cu rapoarte narative, rapoarte descriptive. Ele nu creează clasificări și ierarhizări, nici în rândul elevilor, nici în rândul profesorilor, nici în rândul școlilor. Aceste rapoarte narative sunt utile pentru profesori și elevi”, a explicat Cîmpeanu.

Testarea va avea loc în 329 de școli din România

La această evaluare participă 329 de școli, șapte școli în fiecare județ, respectiv din fiecare sector al Municipiului București. Participarea la testare nu este obligatorie și nimeni nu va fi sancționat pentru absență.

Sorin Cîmpeanu a explicat totuși că prin intermediul acestor testări se va stabili o nouă direcție pentru sistemul educațional.

„Din punct de vedere al fundamentării științifice, este un pilot. Chiar dacă nu ne vor da concluzii asigurate statistic, ele ne vor putea da direcția, vor putea să ne arate către ce trebuie să ne îndreptăm. Aceste evaluări se fac pe fiecare competență în parte”, a precizat el.

Ce înseamnă aceste teste și cât durează

Testele vor fi susținute de de elevii claselor I, a VII-a, a XI-a și a XII-a. Ministrul a mai adăugat că elevii din clasele terminale nu vor fi nevoiți să susțină aceste teste, deoarece aceștia sunt ocupați cu pregătirea pentru examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat.

Pentru că aceste teste vor fi susținute online, Sorin Cîmpeanu a precizat că a primit confirmări că toți elevii vor avea acces la dispozitive electronice. De acest lucru se vor ocupa îndeosebi Inspectoratele Școlare Județene și directorii școlilor participante.

„Pentru învățământul primar, un test durează 30 de minute. Pentru învățământul gimnazial și pentru cel liceal, un test durează 60 de minute. Și din această perspectivă sunt prietenoase, nu sunt stresante”, a explicat ministrul.

Ce este „Brio”, platforma pe care va avea loc testarea

Testarea standardizată va fi realizată în parteneriat cu o companie privată - „Brio”. Totuși, Cîmpeanu a precizat că printre principalele obiective ale Ministerului Educației se află și realizarea unei platforme proprii, similară cu aceasta.

„Este singura platformă de evaluare standardizată existentă în România, în acest moment. Deci nu este nicio alegere grea de făcut. Este una singură. Atât există. Ministerul Educației nu are în acest moment această platformă, dar a inclus printre obiectivele din Planul Național de Redresare și Reziliență, sub tutela „României Educată”, sub reforma de 3,6 miliarde de euro, în cele 1,3 miliarde de euro destinate digitalizării, această platformă proprie care va trebui să fie disponibilă în anul 2024”, a adăugat acesta.

Cu toate acestea, au existat nelămuriri cu privire la procesul prin care platforma și Ministerul Educației au ajuns să colaboreze, deoarece nu există un contract încheiat sau o procedură de achiziție publică pentru serviciile oferite. În legătură cu acest aspect, ministrul Educației a explicat că parteneriatul a fost încheiat legal, „Brio” fiind singura platfromă de acest gen din România.

„Există un protocol de colaborare, în care se precizează foarte clar termenii colaborării. Fără niciun fel de implicații financiare, rezultatele rămân proprietatea Ministerului Educației. Valorificarea acestor rezultate se face, în primul rând, în relația bilaterală profesor-elev, iar apoi concluziile statistice vor fi disponibile, în egală măsură, pentru Ministerul Educației și pentru orice altă persoană interesată din România. Ele vor fi publice”, a conchis Sorin Cîmpeanu.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE