România are nevoie de ambulanțe noi. Peste 60% dintre autospeciale trebuie casate

De Euronews  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

Cel puțin jumătate din ambulanțele din România ar trebui casate. Situația e critică în toată țara, spun reprezentanții serviciului de Ambulanță.

La Iași, de exemplu, peste 60% din autospeciale nu au condiții tehnice pentru a prelua pacienți. Unele mașini au 15 ani vechime și au parcurs 1 milion de kilometri. Asta în codițiile în care, potrivit legii, ambulanțele ar trebui casate la cinci ani și după 300 de mii de kilometri.

Vasilică Grădinaru, șef birou tehnic SAJ Iași: „Un kilometraj de 900 de mii de kilometri, ca și uzură a motorului și arată în starea care se vede: cu rugină, este foarte veche, nu poate acoperi cerințele sistemului operativ medical. La interior arată deplorabil din cauza îmbătrânirii.”

Solicitări multe, mașini vechi

Pentru că numărul de solicitări este mare, între 500 și 600 pe zi, o ambulanță fabricată în 2007 merge la urgențe. Și nu este singura.

Vasilică Grădinaru, șef birou tehnic SAJ Iași: „Mai este sigură dacă este atât de multă rugină acolo? Nu! Ele trebuie date către casare, dar, din păcate, nu primim ambulanțe noi.”

În județul Iași sunt 77 de ambulanțe în total. Dintre acestea 12 sunt acum în service. Mai bine de 40 de mașini au depășit kilometrajul și timpul de utilizare.

Angelica Hristea, manager SAJ Iași: „Mașinile sunt folosite la foc continuu, nu mai au pauză absolut deloc din cauză că avem parcul auto foarte afectat. Situația este cunoscută la nivelul ministerului, așteptăm să vedem ce soluții se găsesc.”

Reparații de zece mii de euro

Costurile pentru repararea caroseriei și a exteriorului unei astfel de mașini depășesc zece mii de euro. În condițiile în care, o mașină de acest fel, nouă, fără dotări, costă undeva la 20 de mii de euro.

De mașini noi are nevoie tot Serviciul de Ambulanțe din România. Și la Vaslui, de exemplu, jumătate din autospeciale trebuie casate.

Eursebiu Antonică, ambulanțier SAJ Vaslui: „Imposibil să faci performanță cu ele, plus că are de suferit confortul pacientului, siguranța lui. Te duci. Cu o roată, cu două, mai împingi, mai pornești, o mai lași să se răcească.”

Soluția vine de la Ministerul Sănătății, dar nu acum

Alexandru Rafila, ministrul Sănătății: „Responsabilitatea e clară a Ministerului Sănătății. O să avem, în perioada următoare, o prezentare legată de gândirea, de strategia Ministerului Sănătății pe care sper că o va sprijini Guvernul României și, în parteneriat sigur și cu Departamentul pentru Situații de Urgență.”

Chiar dacă parcul auto este depășit, de la începutul anului și până acum, numai Serviciul Județean Iași a avut peste 90 de mii de solicitări. La fiecare dintre ele a ajuns o ambulață.

Distribuie

Taguri