Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Primele concluzii ale transportatorilor după discuțiile cu Guvernul: "Nu ne-am așteptat la susținere, dar măcar să nu pună bețe-n roate"

Protestul transportatorilor și fermierilor continuă, deși au avut loc deja discuții și oficialii Guvernului. Iar perspectiva întreruperii protestelor este una scăzută, cel puțin în zilele următoare, dacă avem în vedere faptul că reprezentanții celor din stradă spun că nu mai au încredere în Guvern.

În plus, măsurile fiscale intrate în vigoare la 1 ianuarie 2024 au complicat și mai mult situația, iar pentru unii transportatori, spectrul falimentului bate la ușă. În aceste condiții, criza continuă. Secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri, Radu Dinescu, a explicat cum de s-a ajuns aici și care sunt concluziile după discuții.

Transportatorii spun că nu au încredere în Guvern

Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri: "Sunt o grămadă de probleme pe care industria transporturilor le-a înregistrat de-a lungul timpului și care nu s-au rezolvat.

1 ianuarie 2024 ne-a adus un nou set de probleme și, cum cele vechi nu erau rezolvate, lumea a fost disperată. Asta în contextul în care piața de transport - și la nivel european și la nivel național - merge foarte prost. A început foarte jos la începtulul anului 2023 și s-a menținut așa, în condițiile în care țări precum Germania sau Franța au înregistrat scăderi și la consumul de mâncare.

Asta a însemnat că inclusiv mulți operatori din România, care lucrau în Europa de Vest, s-au trezit dați afară din anumite contracte și că nu au mai avut ce să facă cu vehiculele.

În România, nu ne-am așteptat să avem suport de la Guvern, dar măcar să nu pună bețe-n roate unei industrii. Cine este industria transporturilor rutieri de marfă din România? Este principalul contributor la exportul de servicii din România.

Discuția nici nu ne-a mulțumit, nici nu ne-a nemulțumit. E un cumul de probleme, iar la unele lucrăm și noi de foarte mult timp și nu și-au găsit soluții. Și iată că, prin aceste proteste, autoritățile au început să deschidă un dialog care, în mod normal, trebuia să se întâmple regulat și constant cu industria de transporturi rutiere și să încerce să rezolve din probleme, să ne arate că se fac niște pași. La revendicările din transport, noi le-am sesizat, am făcut intervenții, dar nu am primit întotdeauna răspuns. Și nu sunt soluționate. Dacă erau soluționate, oamenii ăștia nu erau pe stradă, că nu sunt nebuni."

R. Dinescu: "Dacă erau rezolvate problemele, oamenii nu erau nebuni să iasă în stradă"

Transportatorii și fermierii au făcut o listă cu 76 de revendicări, însă la unele dintre ele se lucra deja de ceva timp. Însă, în loc să fie rezolvate, aceste probleme au fost înrăutățite cu adăugarea altora. În aceste condiții, Radu Dinescu susține că unele firme au ajuns la limita supraviețuirii.

Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri: "Sunt foarte reale aceste probleme. De exemplu, la indemnizația de hrană am lucrat 12 luni să o aducem ca formă de inițiativă legislativă. Nu e finalizată, dar e bine că e trecută aici.

Partea de cântare, de exemplu, ne-am fi așteptat să fie rezolată din luna mai 2023, când s-a trecut la toleranță zero. E o problemă strict națională. Dacă Guvernul nu poate să rezolve alte probleme, cum ar fi cu cerealele ucrainene, care implică Comisia Europeană sau alte state, astea care țin strict de România cred că trebuiau să fie rezolvate. Noi am reclamat la Biroul Român de Metrologie Legală, s-au dus la Giurgiu și au constatat că 4 din 7 cântare nu sunt în regulă. Și solicitam Ministerului Transportului să le retragă din funcțiune. Dacă le-a retras sau nu, e greu de spus, noi nu avem control pe așa ceva. Dar din aceste 76 de revendicări care privesc transporturile rutiere, nu e niciuna care e total pe lângă subiect.

25-30% sau o treime din firmele de transport din România sunt la limita solvabilității, au o problemă reală, atât de marjă, cât și de flux de numerar. Fluxul de numerar e o problemă fabuloasă în transporturi, pentru că toți clienții își plătesc transportatorii la 60, 90 de zile. Dacă primești banii la 30 de zile, ești foarte norocos. Și asta creează probleme serioase.

Anul trecut a început slab, a continuat slab tot anul, iar în 2024 continuă la fel. De multe ori, clienții au pus presiune pe transportatori, iar transportatorii au o marjă atât de îngustă încât nu pot să absoarbă costuri suplimentare. Iar măsurile astea noi, de la 1 ianuarie, au produs acest efect pe care îl vedeți. Omul, dacă știe că dă faliment, ce are de pierdut dacă stă în stradă? Nimic."

Între timp, din cele 76 de solicitări, ar fi rămas mai puține, după cum susține reprezentantul Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri.

Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri: "Noi am încercat dialog. Eu am văzut o listă mai scurtă acum, mai pe seară, de vreo 13 revendicări și probabil că nu e rău să fie mai comasate și grupate.

E greu să ai încredere în Guvern dacă nu am avut dialog nici în zile cu soare. Astăzi ne-am întâlnit și am agreat o listă. O să fim mulțumiți dacă o să vedem că se întâmplă în realitate. În condiții de cer senin, nu am făcut dialog și ei nu au luat măsurile pe care trebuiau să le ia în condiții normale. Acum sunt în condiții de presiune.

A fost și domnul Grindeanu, care, spre deosebire de unii oameni de natură tehnică, înțelege mai bine, din punct de vedere politic, riscurile dialogului necorespunzător cu industria transporturilor. Peste o săptămână, e o nouă întâlnire. Sunt unele chestii foarte simple."

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE