Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Olimpicii români la Matematică, primii în Europa. Cum s-a pregătit cel mai tânăr membru al lotului, medaliat cu aur

Publicat de: Oana Stoica

Olimpicii români au obținut cinci medalii de aur și una de argint la Olimpiada Internațională de Matematică din Japonia. Este cel mai bun rezultat obținut de lotul României în ultimii 24 de ani.

Tinerii au plasat țara noastră pe primul loc în Europa și pe locul patru în lume la Matematică.

Pe lângă "sute de ore" de pregătire strict pentru a face performanță și multă dedicare, elevii mai au nevoie de ceva pentru a avea victoria asigurată. De încredere că știu ceea ce au învățat.

La "Vocile care contează" am vorbit cu Pavel Ciurea, cel mai tânăr membru al lotului olimpic. La doar 17 ani acesta a obținut medalia de aur.

Pavel Ciurea, olimpic medaliat cu aur: "Am luat-o pas cu pas. Am început să mă pregătesc serios abia în clasa a VI-ea, ceea ce este considerat destul de târziu pentru olimpici. Nici anul acesta nu eram sigur că o să intru în lot."

Alături de Pavel, în platoul Euronews România a fost și Flavian Georgescu, profesor antrenor al olimpicilor de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București. Acesta a subliniat importanța stăpânirii emoțiilor în timpul competiției.

Flavian Georgescu, profesor antrenor al olimpicilor de la ICHB: "Încrederea e foarte importantă. De câte ori nu ni se întămplă nouă să intrăm în examene și copiii să nu reușească să dea tot ce au mai bun? De multe ori se uită pe barem și spun: puteam să rezolv totul în timpul concursului.

De ce nu au rezolvat? Pentru că apar blocaje, apar emoții.

Pavel este un exemplu pentru toți olimpicii, pentru că a fost a doua oară consecutiv când i s-a întâmplat să rateze lotul de Balcaniadă primul sub linie și la o diferență extrem de mică. În ziua de Paște, Pavel și-a aruncat caietele de matematică și a spus că se lasă de olimpiada de matematică, de tot ce înseamnă performanță.

Competițiile importante nu sunt dese, sunt două importante pe an. Când ratezi două astfel de competiții consecutiv, fustrarea este foate mare."

Cum se pregătesc olimpicii din sistemul privat de învățământ

Flavian Georgescu: "Sistemul privat a contat foarte mult. La Liceul Internațional de Informatică trăim pentru a face performanță. Cinci dintre cei șase participanți (n. red. la Olimpiada Internațională de Matematică din Japonia) sunt elevii acestui liceu. Unul este din zona de stat, de la Colegiul Național Tudor Vianu. Se poate și la stat, dar acești copii sunt excepții.

În general, elevii au nevoie de susținere, de o pregătire specializată pentru așa ceva, pentru că subiectele de la concursurile internaționale sunt cumva atipice. Nu poți face față fără o pregătire separată de școală.

Avem sute de ore de pregătire special pe zona de performanță. Acestea sunt ore separate alocate pentru pregătirea pentru olimpiadă. La sistemul de stat nu se întâmplă așa ceva. Nu s-a găsit calea de a putea să existe ore dedicate olimpiadelor și la sistemul de stat.

Pe lângă orele obișnuite, avem 10 ore de pregătire, săptămânal, doar pentru performanță."

Pavel Ciurea: "Este nevoie de foarte multă muncă individuală. Mă trezesc la 05:30 ca să pot să ajung la liceu la timp. Ajung înapoi acasă pe la 18:00 și după lucrez undeva la 4-5 ore în plus.

Sistemul (n. red. de stat) nu înțelege că pentru a performa este nevoie să ai mai multă libertate când vine vorba de alte materii. Orarul este destul de încărcat și profesorii au cerințe destul de ridicate pentru materiile lor, pe care știm că nu o să le folosim până la urmă."

Pavel a învățat până în clasa a VIII-a la o școală generală din Capitală. Întrebat ce i-ar spune ministrului Educației să schimbe în sistem, acesta a răspuns:

"Să încerce să formeze o școală, un cerc de elevi, care să lucreze împreună, bazați pe ideea de performanță. Pentru că acesta este un alt lucru care ajută foarte mult: este mult mai ușor să te motivezi având oameni lângă tine care lucrează în același stil."

Flavian Georgescu: "Sistemul de stat te încurajează să iei 10 la toate materiile. Nu zic că e rău, dar, când vorbim de performanță, dăunează cu siguranță."

Pavel nu crede că va rămâne în țară după ce termină liceul. El spune că facultățile din străinătate oferă oportunități mult mai înalte decât cele din țară.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE