Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Elevii români de succes la olimpiadele internaționale. Care sunt criteriile de bază pentru a face performanță

Anul acesta, România a urcat pe locul 2 la nivel mondial, după China, la numărul total de medalii obținute la Olimpiada Internațională de Informatică, în ultimii 30 de ani. Munca din spate este a profesorilor și a părinților, care s-au organizat și au format o societate civică prin care să poată susține pregătirea și participarea la concursurile internaționale.

La Olimpiada de Lingvistică România a obținut trei medalii: una de aur, una de argint și una de bronz.

Andrei Ion, elevul care a obținut medalia de bronz la Olimpiada Internațională de Informatică a povestit pentru Euronews România cum a început pasiunea sa pentru informatică. Elevul își dorește să studieze în viitor în Statele Unite ale Americii.

„Părinții mi-au oferit un laptop încă de la grădiniță. Am descoperit că-mi place foarte mult să explorez ce este în spatele jocurilor video. Pasiunea pentru calculatoare a devenit o pasiune pentru informatică, pentru programare. În clasa a șaptea am început cursuri particulare pentru materia de olimpiadă, pentru limbajul C++. Pentru mine mai urmează turneul de toamnă și Romanian Masters of Informatics la care urmează să particip. În viitor, îmi doresc să studiez Computer Science, algoritmică matematică, la facultate, în SUA. La MIT ar fi visul meu”, a spus Andrei Ion, medaliat cu bronz la informatică.

Care este cel mai important criteriu pentru a face performanță

„Este esențial să existe talent din start. Factorii obligatorii ar fi: ambiția, plăcerea de a câștiga. E important sprijinul familiei, al profesorilor, munca. E nevoie de multă încurajare”, a spus Marius Nicoli, profesorul coordonator al echipei de Informatică.

Centrele de excelență - soluția pentru a susține elevii olimpici

Conferențiar dr. și lingvist Alexandru Nicolae: „Lingvistica nu e o disciplină curiculară. Nu este în programa școlară. Am avut susținere din partea ministerului să finanțeze un lot al României pentru a susține această participare. Noua lege a educației prevede centrele de excelență. Cred că asta lipsea, asta se putea face. Au avut rezultate excepționale. Acum 20 de ani, când eram eu elev, funcționau în toată țara. Pentru situația de față, a fost o dorința de a face, venind după o perioadă contorsionată de învățământ online și teamă socială și a fost o refulare, în sensul bun, prin aceste performanțe la olimpiadă.”

Marius Nicoli, profesorul coordonator al echipei de la Olimpiada de Informatică: „Cred în dezvoltarea pe plan local a lucrurilor. Materia de olimpiadă este mult peste nivelul de la clasă. Este nevoie de centrele de excelență, astfel încât copiii dintr-un județ să se poată întâlni și să discute pentru a crește în valoare, în echipe, prin altruism, creând o stare de bine și pentru a crește împreună nivelul. Nu te poți dezvolta pe cont propriu.”

Cum au adus profesorii elevii către performanță

Conferențiar dr. și lingvist Alexandru Nicolae: „Olimpiada de lingvistică este un fenomen. Vin foarte mulți copii de la real pentru că olimpiadă de lingvistică presupune lucrul cu niște limbi pe care nu le cunoști, cu niște metode foarte specifice. Nu e o olimpiadă de gramatică. E vorba de elevi interesați, talentați, pentru că e ceva nou. Probabil nefiind o materie la școală, trezește interesul. E vorba despre profesori interesați, motivați, dornici. E și o problemă sistemică. Într-o clasă supraaglomerată, cu un profesor plătit prost, care trebuie să facă pregătire pentru a trăi, e greu să descoperi talentul în astfel de condiții. Orice olimpiadă, orice performanță și talent descoperit este o gemă, care se descoperă cu multă sudoare.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE