Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Nu toate magazinele respectă SGR. Doar 25% dintre retaileri s-au înscris în sistemul garanție - returnare

La două luni de la implementarea sistemului garanție returnare, doar 25% dintre comercianți s-au înscris. Mulți se plâng că nu cunosc regulile și că nu i-a informat nimeni cum să se înscrie în sistem, cum să încaseze garanția și cum să primească produsele pentru reciclare. RETURO spune că echipele care ar trebui să îi instruiască pe retaileri, au ieșit în teren abia din luna ianuarie. Ce spun experții de mediu despre asta, aflați într-un nou episod al campaniei Reciclăm, să ne salvăm.

Retailerii se plâng de procesul greoi

Pentru fiecare recipient cu simbolul de garanție pe el, plătim cu 50 de bani în plus. Bani pe care îi recuperăm sub formă de voucher atunci când returnăm sticlele. Dacă vrem banii înapoi tot ce trebuie să facem este să venim la casiera magazinului. Însă care este pasul următor?

Loredana Samoilă, reprezentant magazin: „Cupoanele, care ne parvin de la clienți și acestea sunt înregistrate în contabilitate, iar ulterior predate către Returo, iar pe de altă parte avem sacii colectați cu ambalaje.”

Fiecare sac este sigilat și are un cod special. Regula spune că în momentul în care se strâng cel puțin trei saci, retailerul îi anunță pe cei de la Returo și o mașină va ridica ambalajele.

Anca Marinescu, reprezentant Returo: „Nu vom avea mașini Returo, ci vom lucra cu capacități existente de transport în piață, fie că sunt mari firme de logistică, fie că sunt firme mai mici care funcționează la nivel local. Avem un integrator de logistică și treaba lui asta este.”

Dar din 80.000 de operatori economici, doar 20.000 au semnat și finalizat contractul cu Returo, deși toți sunt obligați prin lege să se înscrie. Mulți dintre retaileri spun că procesul este greoi și că nu le-a explicat nimeni ce trebuie să facă. Mai mult, lipsa spațiului pentru depozitare în magazine le dă bătăi de cap micilor comercianți.

Feliciu Paraschiv, președintele Asociației Comercianților Mici și Mijlocii: „Toate problemele ridicate de noi, că am participat când s-a făcut legea, și veneam cu probleme legate de lipsă internet, cu probleme legate de spații de depozitare, de capacități, au fost respinse. Noi nu prea am fost luați în seamă ca și retaileri mici.”

Mulți comercianți nu cunosc regulile

Fiecare retailer oricât de mic, este obligat să primească pentru reciclare recipientele cu simbolul de garanție și să dea banii clienților, atâta timp cât vinde astfel de produse. Colectarea se poate face manual, fără aparatul special.

Casier: „Nu avem spațiu. Doar la magazinele care au 200 de mp. Sub 200 de mp nu avem cum să.”

Reporter: „Da eu așa știam că și alea micuțe, se face manual, le colectează manual.”

Casier: „Noi nu colectăm că nu ne-a dat nimic.”

Reporter: „N-au venit să vă ajute?”

Casier: „N-au venit cu absolut nimic. Vă dați seama că dacă îmi aduceau. Da unde să le bag? Mie contabila mi-a spus că dacă nu am 200 mp magazin, nu putem să colectăm.”

Și magazinele care au sub 200 de metri pătrați sunt obligate să colecteze. Teoretic, dacă în aceeași zonă sunt mai mulți astfel de comercianți ei ar putea să se asocieze și - cu sprijinul primăriei - să stabilească un punct de colectare comun în zonă. Dar mulți comercianți încă nu cunosc aceste reguli, iar echipele programului Returo, care ar trebui să instruiască retailerii, abia au început să meargă în teren.

Anul trecut compania Returo a cerut o amânare a implementării sistemului, dar ministrul Mediului, Mircea Fechet, a refuzat să o acorde. Acum, Returo se plânge că „lansarea prematură” a programului le-a pus foarte multe probleme de logistică și recunoaște că au fost „întârzieri în faza de implementare”.

Inițierea SGR s-a confruntat cu provocări complexe în multiple aspecte, inclusiv în configurarea echipamentelor, integrarea software-ului, identificarea și asigurarea locațiilor potrivite pentru centrele regionale. Acest lucru a generat situații neprevăzute și întârzieri în faza de implementare. În opinia noastră, o lansare prematură prezenta riscul de a pierde încrederea românilor în acest proiect inovator și transformator, deoarece succesul său depinde de implicarea cetățenilor și de o schimbare culturală și de comportament majore.

Raul Pop, expert de mediu: „Nu cred că o amânare ar fi ajutat mai mult. Treceam exact prin același ciclu dacă se întâmpla peste trei luni de exemplu. Răspunderea este împărțită între cel care emite legile și cel care trebuie să știe despre ele și să le aplice asupra lui însuși.”

Niciun agent economic nu a fost sancționat

Mulți comercianți au făcut deja schimbările la casele de marcat pentru a recunoaște ambalajele cu simbol, însă asta nu înseamnă că s-au înscris și în sistem. Tocmai de aceea unele magazine pot să vândă produse cu simbolul de garanție, să încaseze garanție, dar să nu primească înapoi ambalajele și implicit să nu dea înapoi garanția. Conform legii, oamenii pot să returneze sticlele la orice magazin, indiferent de unde le-au cumpărat.

Anca Marinescu, reprezentant Returo: „Poate ai primit garanție de la cumpărător pe 10 ambalaje luna asta și ai plătit 20. Dar banii aceștia tu ți-i primești de la Returo, plus tariful de gestiune. Adică tu ca operator economic nu vei fi pe minus.”

De cealaltă parte, producătorii de băuturi sunt și ei obligați să pună simbolul de garanție pe toate ambalajele din sticlă, plastic și metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 l.

Alice Nichita, presedinte Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare: „Dacă până în Decembrie puteam produce fără logo SGR, de la 1 ianuarie a devenit obligatoriu ca fiecare produs să poarte acest marcaj. Dar până pe 30 iunie mai există un termen de tranziție în care consumatorii vor putea găsi la raft produse fără logo dar și cu logo SGR.”

Până acum niciun agent economic nu a fost sancționat pentru că nu s-a înscris în sistemul garanție returnare.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE