Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

NPC Live, trendul care a acaparat TikTok și îi îmbogățește pe unii utilizatori

Publicat de: Elena Moldoveanu

NPC. Non Playable Character. Dar și cele mai populare trei litere ale momentului. Pe TikTok, cel puțin. Aici, oamenii intră în pielea unor personaje de joc, cu mișcări și replici repetitive, dar pe care - după cum le spune și numele - nu le poți controla.

Gheghe, gheghe, gheghe, trandafir mirositor, înghețată slurp și multe alte reacții ciudate au apărut în ultimele săptămâni pe TikTok. Te întâmpină imediat cum deschizi aplicația. Fenomenul poartă numele de NPC Live, vine din străinătate, dar se resimte și în conținutul autohton.

Creatorii de conținut imită, în videourile de pe platformă, acțiunile unui NPC – Non Playable Character, personaj dintr-un joc care nu poate fi controlat de către jucător, așa cum îi spune și numele.

Vorbim, de fapt, despre așa-numitele animații inactive. Dezvoltatorii de jocuri video introduc astfel de personaje de fundal pentru a crea efectul unei lumi virtuale pline de viață sau pentru a ajuta scenariul. NPC-urile au mișcări și replici repetitive, iar jucătorii pot interacționa limitat cu ele.

@euronews.romania NPC. Non Playable Character. Dar și cele mai populare trei litere ale momentului. Pe TikTok, cel puțin. Aici, oamenii intră în pielea unor personaje de joc, cu mișcări și replici repetitive, dar pe care - după cum le spune și numele - nu le poți controla. Gheghe, gheghe, gheghe, trandafir mirositor, înghețată slurp și multe alte reacții ciudate au apărut în ultimele săptămâni pe TikTok. Te întâmpină imediat cum deschizi aplicația. Fenomenul poartă numele de NPC Live, vine din străinătate, dar se resimte și în conținutul autohton. #npc #npcromania #npcs #trend #romania #fyp #foryou #euronewsromania #stiriromania #news #stiri ♬ sunet original - Euronews România

Cum se fac bani, pe TikTok, urmând trend-ul NPC

Sigur că, în aparență, este încă un trend atipic de pe o rețea socială. În spate, însă, există un mecanism de încasare pentru deținătorii de conturi. Cei care vizionează transmisiunea în direct pot trimite cadouri creatorului de conținut. Ca într-o interacțiune cu un personaj virtual, acesta "reacționează" în funcție de comenzile venite la pachet cu darul.

Cadourile mai scumpe atrag, de obicei, reacții exagerate. O parte din bani rămâne la TikTok, iar restul merge la creator. Nu este clar cuantumul. Și nici platforma, recunoscută pentru opacitate, nu s-a abătut de la strategia de comunicare. În sensul că nu a făcut public...nimic.

”Pentru a deveni un streamer NPC bun, este însă nevoie de o construcție elaborată și coerentă a personajului, cu reacții standard, consistente și coerente, adaptate la toate tipurile de itemi virtuali disponibili pe platformă. Similaritatea cu relația din platformele pentru adulți vine din acest tip de răspuns direct la un gest venit din partea unui membru al audienței. Se creează astfel iluzia unui control al creatorului din partea utilizatorului. Capătă valențe sociale. Uneori și intime, alteori strict cu valoare de spectacol (uite ce îl pot face pe X să facă), ceea ce în fond transformă un non playable character în playable character, dacă îi poți manipula astfel comportamentul,” a explicat Alex Dincovici, sociolog 

#npc, peste 12 miliarde de vizualizări

Hashtagul #npc are, pe TikTok, peste 12 miliarde de vizualizări. Prinde contur și în România: #npcromania returnează aproape 1 milion de vizualizări, la momentul redactării acestui articol.

”Dacă mă uit strict la trendul NPC, și la ce văd la noi acum, față de creatorii care au dat tonul în Statele Unite, senzația mea e că avem un soi de bricolaj local, și spun asta pentru că tipul de conținut NPC pe care mi-l livrează mie TikTok în România vine de la creatori de conținut care par a fi la început, cu abilități încă incipiente de creare de conținut dar și de susținere coerentă a unui astfel de rol,” crede sociologul Alex Dincovici .

Unul dintre cei mai populari creatori de conținut care urmează această tendință este Pinkydoll. Reacțiile ei atrag mii de utilizatori în sesiunile live. Cadouri "zboară" în formă de trandafiri, gogoși, inimioare. În cea mai profitabilă zi de muncă strict bazată pe NPC, tânăra spune că a obținut peste 7.000 de dolari, potrivit The Guardian.

Un nou trend, o nouă sursă de venit

Trendul este alimentat de componenta materială - donațiile directe care îi motivează pe utilizatori să aibă tot felul de reacții. Sociologul Alex Dincovici spune că, deși banii reprezintă una dintre motivațiile principale pentru tinerii de pe platformă, există și o componentă socială.

Alex Dincovici: ”Aceste platforme virtuale sunt în primul rând despre dezvoltarea și menținerea anumitor rețele sociale. Asta înseamnă că timpul petrecut într-o conversație privată a fost treptat înlocuit de un spectacol public monetizat în direct, în care o audiență numeroasă a început să relaționeze uneori cvasi-privat cu producătorul de conținut, banii devenind singura modalitate de a primi atenția directă a acestuia.”  

TikTok, o istorie de trenduri periculoase

Platforma TikTok este cunoscută pentru trendurile care deseori depășesc granițele aplicației. Deși nu au fost înregistrate până acum acțiuni care îi pot pune în pericol pe utilizatorii care urmează acest trend, au existat de-a lungul timpului și provocări periculoase.

După apariția filmului "Barbie", o tendință virală numită "#barbiefootchallenge" (provocarea #barbiefootchallenge) i-a surprins pe oameni încercând să imite arcuirea picioarelor de plastic ale păpușii Barbie stând în vârful degetelor. Cu toate acestea, medicii le cer fanilor să se gândească mai bine deoarece imitarea în mod repetat a piciorului arcuit al lui Barbie s-ar putea lăsa cu răni serioase.

În 2021, a fost nevoie din nou de un avertisment de la specialiști, odată cu "provocarea cutiei de lapte". Tendința, firește, devenită virală, presupunea cățărarea pe cutii de lapte puse stivă, dar nesigure.

Iar în iulie 2022, compania proprietară TikTok a fost chemată de instanță, după ce două fete de 8 și 9 ani au murit în timpul așa-numitei "provocări blackout", care implica acte de sufocare în fața camerei. Magistrații au decis că responsabilitatea nu aparine platformei.

Tot de un sfârșit tragic a avut parte, recent, și un adolescent care a făcut provocarea ”One Chip Challenge”, de pe TikTok, care presupune consumarea unui chips picant fără alimente și apă pentru a-i atenua din efect.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE