Un sfert dintre elevii români își fac temele cu ajutorul inteligenței artificiale

Potrivit unui eurobarometru publicat în 2024, 24% dintre elevii români recunosc că folosesc inteligența artificială pentru a-și face temele. Iar cifrele reale ar putea fi și mai mari. Chatboții au devenit o parte a rutinei de studiu pentru mulți adolescenți, care îi folosesc nu doar pentru teme, ci și pentru documentare, redactarea de emailuri sau chiar organizarea proiectelor personale.

Pentru profesori și părinți, realitatea este clară: multe dintre temele notate în școli sunt rezultatul unui prompt scris într-un chatbot.

„Potrivit unui eurobarometru din anul 2024, 24% dintre adolescenți au recunoscut că temele nu și le fac cu cărțile și caietele, ci folosind ajutorul inteligenței artificiale”, explică jurnalistul Radu Hângănuț.

Totuși, specialiștii spun că folosirea responsabilă a AI-ului poate îmbunătăți performanțele elevilor.

„Viteza de lucru este mult mai mare. Elevii pot genera imagini, clipuri sau explicații vizuale care îi ajută să înțeleagă mai repede conceptele. Important este ca temele să nu mai fie privite cu aversiune, ci ca un exercițiu de descoperire”, afirmă Iulia-Rozalia Dobocan, coach școlar.

Frica părinților și profesorilor față de tehnologie nu este nouă. În anii 2000, odată cu apariția computerelor în casele românilor, mulți se temeau că elevii vor uita să scrie „de mână” sau să facă calcule fără calculator.

„Acum vedem doar o evoluție firească. ChatGPT și alte modele AI fac interacțiunea cu tehnologia mai umană, iar asta îi încântă pe cei tineri și îi sperie pe cei din vechea gardă”, spune Alexandru Ardelean, manager IT.

Cât de pregătit este sistemul de educație

O întrebare însă rămâne: cât este de pregătit trio-ul stat-școală-elev să adopte, să integreze și să folosească în mod corect inteligența artificială? Pe scurt, răspunsul este simplu.

„În proporție de 60-70%, niciuna dintre aceste componente nu e pregătită, dar nu e un capăt de lume. Totul e de învățat. Esențial e să învățăm să punem întrebările potrivite și să folosim aceste instrumente responsabil”, explică Marian Staș, expert în educație.

Potrivit Comisiei Europene, peste 65% dintre tinerii români au folosit în ultimul an aplicații bazate pe inteligență artificială pentru text, imagini sau video, cel mai mare procent din Uniunea Europeană. România devine, astfel, una dintre cele mai deschise țări din UE la integrarea AI în viața de zi cu zi, inclusiv în educație.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE