De ce vorbim politicos cu inteligența artificială. Psihologii explică mecanismul care ne face să „umanizăm” tehnologia

De ce îi mulțumim chatbotului după ce ne oferă o informație? De ce ni se pare ciudat să scriem un mesaj direct, fără un „salut” înainte? De mai bine de trei decenii, psihologii au descoperit că răspundem social oricărui computer care vorbește ca un om.

În 2025, oferta de chatboți care pot înlocui interacțiunea umană este mai mare ca oricând. Sute de milioane de oameni îi folosesc zilnic pentru a afla informații, a învăța lucruri noi sau pur și simplu pentru a conversa. În timp, relația om–aplicație a evoluat, iar comportamentele noastre au devenit surprinzător de... umane.

Oamenii tind să umanizeze tehnologia

Cu mult înainte de era inteligenței artificiale, cercetătorii au observat un fenomen curios: oamenii își cumpărau roboți de curățenie și primul lucru pe care îl făceau era să le dea un nume. „Pe al meu, de exemplu, îl cheamă RoboRocky Balboa și face o treabă foarte bună”, spune jurnalistul Radu Hângănuț.

Tendința de a antropomorfiza tehnologia – de a-i atribui trăsături umane – nu este nouă. Dar în cazul chatboților, ea este mult mai evidentă.

„Nu sunt doar niște ecrane, pur și simplu ne dau anumite replici care par umane – ‘te înțeleg’, ‘îmi pare rău pentru tine’, ‘foarte bună întrebare’ – ceea ce ne alimentează această tendință de a antropomorfiza aceste părți din tehnologie. Chatboții în general oglindesc foarte bine ceea ce le dăm și mimează o empatie pe care poate nu simțim că o primim de la persoane reale”, explică psihoterapeutul Adelina Clapon.

De la conversații, la sentimente reale

Această capacitate a tehnologiei de a imita empatia îi face pe mulți oameni să trateze aplicațiile ca pe niște prieteni sau confidenți. În unele cazuri, relațiile cu chatboții au devenit profund emoționale.

Aplicația Replika, lansată în 2017, a fost ani la rândul cel mai cunoscut chatbot din lume — și, pentru mulți, cel mai iubit. Potrivit companiei, 60% dintre utilizatorii cu abonament plătit au declarat că au o relație sentimentală cu chatbotul lor.

Psihoterapeutul Adelina Clapon atrage însă atenția asupra riscurilor: „Unii utilizatori spuneau că va fi mai simplu, pentru că acele ‘iubite’ nu îi vor contrazice și vor face tot ce își doresc ei. Sunt niște probleme. Dacă interacționezi foarte mult cu un partener virtual, este posibil ca atunci când revii în viața reală să ai pretenția ca o persoană reală să reacționeze la fel.”

Potrivit unui studiu realizat la Universitatea din Chicago în 2025, aproape trei din patru adolescenți americani au folosit cel puțin o dată un „companion AI”. O treime dintre ei au recunoscut că au ales deliberat conversațiile serioase cu un chatbot în locul discuțiilor cu oameni reali.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE