Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Educarea timpurie a copilului se poate realiza prin joc. Ce spun specialiștii

Publicat de: Euronews

Cititul și scrisul pot fi introduse, prin joc, încă din primii ani de viață ai copilului. Ajută la dezvoltarea limbajului și la îmbunătățirea abilităților socio-emoționale.

Există metode prin care se poate fac asta acasă, de către părinți, și la creșă și grădiniță de către educatori, exemplificate de mai mulți experți străini la Conferinţa de Educaţie Timpurie, care are loc acum la București. Pașii aceștia sunt esențiali mai ales în condițiile în care, conform datelor, 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional.

Educația se face cu trei elemente cheie: curiozitate, entuziasm și comunicare. Acestea sunt fundația unui început bun de cât mai devreme posibil, a explicat Alice, expert britanic renumit în domeniul educației timpurii.

Ce spun experții

”Ceea ce am descoperit e că în multe situații în care oamenii încearcă să-i învețe pe copii să citească, o fac într-un mod plictisitor și copiii nu sunt entuziasmați să citească. Spre exemplu, dacă îți spun povestea lui Humpty Dumpty, căruia-i place să șadă pe ziduri în poezie și mai scot și aceste „cărămizi” și-l pun pe Humpty pe ele, devine interesant, entuziasmant și abia atunci, copilul va avea interesul să scrie ceva despre Humpty Dumpty și apoi să citească ce a scris.

Trebuie să ne putem imagina ceea ce citim. Deci fără interpretare, doar citesc cuvintele care nu înseamnă nimic și atunci nu am o reacție emoțională la ceea ce citesc.

Problema e că nu le arătăm despre ce este vorba și dacă vrem să stimulăm creierul și să ne conectăm vizual, auditiv și tactil. Sunt cele trei lucruri esențiale în orice învățăm”, a declarat Alice Sharp, specialist în educație timpurie.

La conferință a fost și Pete Moorhouse, la origini sculptor. Atunci când a început să țină ore de sculpturi pentru elevi a descoperit cât de interesant este modul în care, prin creativitate, tinerii învață mult mai bine la școală. Asta l-a determinat să dezvolte tehnici de educație prin sculptură și tâmplărie.

42% dintre tinerii români care sunt analfabeți funcționali, conform rezultatelor de la testele PISA, știu să scrie și să citească, dar nu interpretează corect informația de pe hârtie, practic nu înțeleg sensul unui text citit.

Datele acestea coincid cu cele privind riscul de sărăcie în rândul copiilor. Potrivit datelor „Salvați copiii”, 41,5% dintre copiii români sunt expuși riscului de sărăcie, ceea ce are un impact direct și catastrofal asupra accesului la educație de calitate.

Părinții acestor copii fac sacrificii mari pentru a-i ține la școală. Este și cazul Iuliei, care are 8 copii, dintre care șase merg la școală. Singurul venit este alocația celor mici. Soțul este bolnav, iar nevoile sunt mari.

Locuiesc intr-o casă construită acum 25 de ani, cu geamuri sparte, ușă stricată și pe care își doresc să o schimbe. Cu risc de abandon școlar din cauza sărăciei, mama își dorește foarte mult ca cei mici să facă școală și îi poartă așa cum poate.

1 din 3 adolescenți absentează de la școală temporar sau permanent deoarece lucrează în gospodărie, potrivit World Vision Romania.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE