Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

De ce este aproape imposibil de aplicat RCA pentru trotinetele electrice și bicicletele electrice

Un proiect de lege care a fost adoptat în ședința de guvern de pe 29 decembrie prevede obligativitatea asigurărilor RCA pentru trotinetele electrice și bicicletele electrice care depășesc 25 de kilometri pe oră și/sau o greutate de peste 25 de kilograme și o viteză constructivă de peste 14 kilometri pe oră.

Însă legea ar fi aproape imposibil de aplicat, potrivit experților, pentru că are unele lacune.

Problemele proiectului de lege privind obligativitatea RCA pentru trotinetele electrice

În România, RCA la vehicule se plătește pe baza numărului de înmatriculare, însă trotinetele electrice nu sunt înmatriculate, iar actul normativ nu face precizări în acest sens. În mai mute țări din vestul Europei, RCA pentru trotinete se plătește pe persoană.

Asfel, legea ar trebui să specifice care este elementul de identificare pentru trotineta electrică pe baza căruia se va aplica această taxare. Varianta aplicării acesteia pe baza facturii de achiziție este una complicată, pentru că un cumpărător își poate vinde trotineta. O variantă ar fi ca RCA să se facă pe baza seriei trotinetei, însă legea nu specifică nici acest aspect.

O altă întrebare este cum se va proceda în cazul flotelor de trotinete, adică în cazul firmelor care dețin trotinete de închiriat, de exemplu. Dacă persoana care închiriază o trotinetă face accident, care sunt pașii de urmat? Va fi în culpă acea firmă? Își va putea recupera firma pagubele sau banii de la cel care a produs accidentul?

Proiectul de lege prevede ca RCA să se aplice doar acelor trotinete electrice și biciclete electrice care depășesc 25 de kilometri pe oră, sau au o greutate mai mare de 25 de kilograme și o viteză constructivă de peste 14 kilometri pe oră. Numai că, în cazul bicicletelor electrice, apare o nouă problemă în acest sens. Majoritatea bicicletelor electrice sunt asistate de motor, însă, în funcție de forța celui care pedalează, viteza poate depăși, de cele mai multe ori, 14 km/h. Astfel, legea nu este clară nici în acest sens, așa că nu poate fi aplicată.

În cazul trotinetelor electrice, 95% dintre ele sunt limitate constructiv la 25 de kilometri pe oră, dar sunt unele dintre ele care nu mai dispun de acel limitator, pentru că a fost dezactivat. În acest caz, se pune întrebarea cum va fi făcută diferența între o trotinetă care depășește această viteză și alta care nu o depășește. Mai în glumă, mai în serios, contestatarii acestei legi spun că polițistul va trebui să probeze trotineta.

Statistic, numărul de accidente provocate de trotinete electrice este în creștere și a ajuns la peste 2.600 în ultimii 5 ani și în primele 6 luni din 2023 și au provocat 20 de decese, 373 de răniți grav și 2363 de răniți ușor. Dar statistica nu precizează câte dintre aceste accidente au avut loc cu trotinete care depășesc viteza de 25 de km/h.

Rămâne de văzut cum va arăta legea, în forma ei finală, însă aceasta va urma să fie dezbătută și votată în Parlament. Executivul a precizat că polițele sunt necesare pentru despăgubirea victimelor accidentelor de circulație și a persoanelor prejudiciate.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE