Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ce este "angajarea silențioasă" și de ce a ajuns o tendință la locul de muncă

După demisia silențioasă, "angajarea silențioasă" este noul cuvânt la modă la locul de muncă de care angajații și angajatorii trebuie să fie conștienți.

Angajarea silențioasă este atunci când o organizație valorifică capacitățile angajaților actuali pentru a dobândi noi competențe fără a recruta noi angajați cu normă întreagă. Aceasta a fost clasată printre "primele nouă tendințe de lucru pentru 2023" de către firma de cercetare și consultanță tehnologică Gartner, potrivit Euronews Next.

Potrivit lui Emily Rose McRae, care conduce echipa de cercetare "Future of Work" din cadrul practicii de resurse umane a Gartner, "quiet hiring" permite angajatorilor să mențină un număr constant de angajați, concentrându-se în schimb pe cultivarea și promovarea talentelor interne. De asemenea, această strategie le poate oferi angajaților actuali șansa de a se perfecționa și de a experimenta noi sarcini.

"Realitatea pentru anul viitor este - indiferent dacă vom intra sau nu în recesiune - toată lumea este puțin nervoasă. Într-o mulțime de cazuri, organizațiile nu fac neapărat o înghețare a angajărilor sau concedieri, dar poate că încetinesc puțin angajările", a declarat McRae pentru CNBC.

Angajarea silențioasă este practicată de fapt de foarte mult timp, nu este nimic nou. Cu toate acestea, actuala criză economică și amenințările de recesiune pot explica apariția acestui nou cuvânt la modă la locul de muncă, a declarat pentru Fortune Cary Cooper, profesor de psihologie organizațională la Universitatea din Manchester și membru al Academy of Management.

Este angajarea discretă un câștig pentru angajatori și angajați?

Pe măsură ce companiile se confruntă cu dificultăți financiare și recurg la concedieri în masă, multe dintre ele apelează la angajări silențioase pentru a umple golurile de competențe și a economisi resurse.

Potrivit Gartner, acest accent pus pe mobilizarea talentelor interne pentru a răspunde nevoilor organizaționale poate fi avantajos atât pentru companie, cât și pentru angajați. Dacă este realizată corect, poate satisface aspirațiile profesionale ale angajaților și le poate stimula loialitatea, menținând în același timp costurile salariale sub control.

Cu toate acestea, capcanele recrutării silențioase constau în a cere prea mult de la angajați care se pot simți deja suprasolicitați și epuizați - un motiv cheie din spatele tendinței de 2022 de demisie discretă - sau în a le oferi responsabilități suplimentare dincolo de descrierea actuală a postului lor, fără o promovare sau o mărire de salariu corespunzătoare.

Așa cum se transmite în cercetarea Gartner, quiet hiring nu înseamnă doar să le ceri angajaților să facă mai mult, ci să identifici unde este cea mai mare nevoie de talent și să redistribui talentul intern către noile obiective ale organizației.

Angajații vor avea și ei de câștigat și vor profita de noile oportunități de a-și avansa în carieră, fie prin creșterea competențelor, fie prin învățarea de noi competențe.

De asemenea, se așteaptă ca organizațiile să ofere un fel de compensații pentru munca suplimentară și proiectele pe care angajații și le asumă, fie sub formă de bonusuri, timp liber suplimentar sau ore și condiții de lucru flexibile.

Cum să beneficiați pe deplin de angajarea silențioasă

Angajarea discretă poate contribui, de asemenea, la reducerea presiunii pe care o exercită asupra angajaților faptul că trebuie să candideze pentru un nou rol pe o piață a muncii competitivă.

În loc să fie nevoiți să concureze cu candidați externi, lucrătorii pot fi abordați pentru noi oportunități în cadrul organizației lor, pe baza competențelor și expertizei lor. Acest lucru poate oferi un sentiment de stabilitate, oferind în același timp oportunități de dezvoltare profesională.

Cu toate acestea, pe măsură ce organizațiile continuă să adopte angajarea discretă, este esențial ca angajații să rămână vigilenți și să se asigure că nu se profită de ei.

"Dacă firma vă cere (unui angajat) să treceți la un alt rol, căutând după ce vă evaluează munca și dacă considerați că rolul oferit este de un grad mai bun, atunci expuneți-vă condițiile privind orele de lucru și evaluarea internă", a declarat Swastik Jain, un expert în resurse umane, pentru CNBCtv18.

McRae subliniază că angajarea discretă nu are ca scop exploatarea angajaților, ci mai degrabă oferirea unui spațiu de creștere profesională.

"Organizațiile trebuie să găsească un echilibru între dezvoltarea abilităților angajaților și protejarea bunăstării lor. Liderii de afaceri care găsesc o modalitate de a face acest lucru cu succes oferă organizațiilor lor un avantaj competitiv distinct", explică ea.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE