Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Autobuzul fără șofer, noul tip de transport în comun în San Francisco. Cât costă călătoria cu vehiculul autonom

San Francisco a lansat prima linie de autobuz fără șofer, la mai puțin de o săptămână după ce autoritățile de reglementare din California au aprobat transportul cu robotaxiurile, în pofida temerilor privind siguranța și incidentele care ar putea apărea în trafic, relatează The Associated Press.

Călătoria cu autobuzul autonom este gratuită, iar vehiculul va circula în fiecare pe un traseu fix numit ”Loop” în jurul Treasure Island, fostă bază navală americană situată în mijlocul golfului San Francisco. Autobuzul fără șofer va opri în șapte stații, conectând cartierele rezidențiale cu magazinele și centrele comunitare. Pe insulă locuiesc aproximativ 2.000 de persoane.

VEZI GALERIA
3 imagini

sursă foto: AP

Vehiculul electric nu este dotat cu volan sau cu scaun al șoferului. În schimb, la bord este prezent un supraveghetor care, la nevoie, poate conduce autobuzul cu ajutorul unui controler portabil. Comitatul oferă acest serviciu de navetă în cadrul unui program pilot, finanțat prin granturi pentru a evalua modul în care vehiculele autonome pot fi integrate în sistemul de transport public.

"Faptul că însoțitorul se află la bord îi face pe toți (călătorii, n.red) să fie liniștiți", a declarat Tilly Chang, director executiv al Autorității de transport din comitatul San Francisco

"Aceasta este doar o demonstrație deocamdată pentru a vedea, cum arată și cum funcționează o linie de navetă fără șofer într-un mediu cu volum redus de trafic și viteză mică”, a adăugat el.

San Francisco este unul dintre orașele din lume care testează siguranța și potențialul vehiculelor fără șofer, pentru a transforma transportul public.

Autobuzul fără șofer de pe linia de navetă este operat de Beep, o companie cu sediul în Orlando, Florida, care realizat programe pilot similare în peste 12 comunități din SUA, inclusiv la Grădina Zoologică din Miami, Clinica Mayo și Parcul Național Yellowstone.

”Aceste navete sunt construite pentru rute scurte. Ele nu sunt destinate să ia locul unui sistem de autobuze. Vehiculul autonom va avea un timp de reacție mai bun decât un om și va oferi un serviciu mai fiabil, deoarece nu va fi distras”, a afirmat Shelley Caran, manager de proiect în cadrul companiei Beep, conform sursei citate.

În timpul unei curse de verificare care a avut loc miercuri, autobuzul a circulat cu viteză redusă, în modul autonom. Un însoțitor a dirijat manual vehiculul în jurul unui camion utilitar care bloca o parte din drum.

”Nu m-am simțit în nesiguranță. Am crezut că a făcut câteva opriri bruște, dar în rest m-am simțit ca și cum aș fi mers cu orice alt autobuz”, a declarat Dominic Lucchesi, un localnic din Oakland care a fost printre primii oameni care au călătorit cu autobuzul autonom.

Vehiculul fără șofer poate transporta până la 10 pasageri și va circula în fiecare zi între orele 9:00 și 18:00, fiind programat să parcurgă traseul la fiecare 20 de minute. Orașul dispune de două autobuze pentru traseul de navetă. Cât timp una se află la încărcat, cealaltă poate transporta pasageri.

Proiectul pilot de navetă autonomă a fost lansat după ce Comisia pentru utilități publice din California a votat pentru a permite celor două companii rivale de robotaxi, Cruise și Waymo, să ofere servicii de transport de pasageri în San Francisco.

Aprobarea a venit în pofida plângerilor potrivit cărora taxiurile fără șofer fac opriri neașteptate, provoacă blocaje în trafic și blochează vehiculele serviciilor de urgență. Miercuri, municipalitatea a cerut comisiei să întrerupă extinderea robotaxi.

Cruise, o filială a General Motors, a raportat pe rețelele de socializare că unul dintre robotaxiurile sale s-a ciocnit joi seară de o mașină de pompieri, iar unul pasager a ajuns la spital în urma accidentului.

Experții nu se așteaptă să existe aceleași probleme cu autobuzele fără șofer, deoarece se așteaptă ca acestea să fie dotate cu șoferi sau însoțitori în viitorul apropiat.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE