Sezonul turistic din acest an a fost dificil pentru companiile aeriene și pasagerii din Europa, din cauza grevelor personalului de sol, piloților și controlorilor de trafic. Însă, potrivit experților, problemele industriei sunt mult mai ample, scrie Euronews.com.
Gediminas Žiemelis, CEO al Avia Solutions Group, afirmă că „grevele sunt ceva obișnuit”, dar adevăratele provocări țin de închiderea spațiilor aeriene deasupra Ucrainei și Israelului, probleme tehnice neașteptate la motoarele noilor generații, dar și de efectele pandemiei. Boeing și Airbus nu au reușit să recupereze producția pierdută, rămânând în urmă cu aproximativ 4.600 de aeronave.
Această situație obligă companiile să prelungească durata de utilizare a flotelor existente cu doi-trei ani și să facă față unei cereri care a revenit la niveluri record. „Avem trafic record, deficit de aeronave, livrări amânate și probleme tehnice cu noile motoare. Acestea sunt principalele provocări din aviația actuală”, spune Žiemelis.
În interviul pentru Euronews, șeful Avia Solutions subliniază că, în ciuda dificultăților, aviația rămâne un sector extrem de atractiv pentru investiții, cu o prognoză de 5,2 miliarde de pasageri la nivel global până în 2025.
El mai explică faptul că serviciile ACMI (Aeronave, Echipaj, Mentenanță, Asigurare) oferite de grupul său reprezintă o soluție pentru companiile aeriene, care pot închiria capacitate suplimentară doar în sezonul de vârf, fără a-și împovăra bilanțurile cu flote mari pe termen lung. „Prin utilizarea ACMI pentru până la 10% din flotă, companiile aeriene își pot crește profitabilitatea cu 2-3%”, subliniază acesta.
Planurile de expansiune includ deschiderea de noi baze în Asia și America Latină, precum și construcția în 2030 a unei uzine de combustibil sustenabil (SAF și eSAF) în Letonia, care ar urma să fie cea mai mare din Europa de Nord.
Avia Solutions Group, cel mai mare furnizor global de ACMI cu 209 aeronave, își propune să ajungă la peste 700 de avioane în următorii ani, într-o piață estimată la 30 de miliarde de dolari și care ar necesita circa 1.500 de aeronave.