Studiu: Femeile vegetariene sunt mai predispuse la fracturi de șold

De Euronews  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

O dietă pe bază de plante ar putea fi bună pentru sănătate, precum și pentru planetă, dar oamenii de știință avertizează că femeile vegetariene sunt mai predispuse la fracturi de șold mai târziu în viață decât cele care mănâncă în mod regulat carne și pește.

Fracturile de șold, o problemă care este cea mai frecventă la femeile în vârstă, pot fi extrem de periculoase, majoritatea pacienților fiind incapabili să stea în picioare sau să meargă.

Acest tip de fractură este de trei ori mai frecvent la femeile în vârstă decât la bărbați, în parte pentru că femeile pierd densitatea osoasă mult mai repede decât bărbații care îmbătrânesc. Dar chiar și în rândul femeilor, unele sunt mai expuse riscului de a suferi fracturi de șold.

Dietele vegetariene pot fi sănătoase sau nesănătoase

Cercetătorii de la Universitatea Leeds din Marea Britanie au descoperit că, dintre cele 26.318 femei consumatoare de carne, pește și vegetariene cu vârste cuprinse între 35 și 69 de ani, 822 au suferit o fractură de șold.

După ce au ajustat datele pentru a lua în considerare factori precum fumatul și vârsta, cercetătorii au descoperit că femeile vegetariene aveau un risc cu 33% mai mare de fracturi de șold decât cele care consumă carne în mod regulat (cele care mănâncă carne de cel puțin cinci ori pe săptămână).

În studiul publicat în revista BMC Medicine, cercetătorii admit că nu cunosc motivul exact pentru care femeile care urmează o dietă bazată pe plante prezintă un risc mai mare de fracturi de șold, dar speculează că acest lucru s-ar putea datora faptului că acele femei consumă cantități mai mici de nutrienți importanți precum calciu, vitamina D și vitamina B12.

Dar asta nu înseamnă că o dietă bazată pe plante nu este bună pentru oameni și nici că oamenii de știință de la Universitatea din Leeds spun că femeile ar trebui să renunțe la o dietă vegetariană.

Indicele de masă corporală

„Studiul nostru evidențiază potențialele îngrijorări cu privire la riscul de fractură de șold la femeile care urmează o dietă vegetariană. Cu toate acestea, nu avertizează oamenii să renunțe la dietele vegetariene. Ca în cazul oricărei diete, este important să se înțeleagă circumstanțele personale și ce nutrienți sunt necesari pentru un stil de viață sănătos și echilibrat,” a declarat autorul principal al studiului, James Webster, cercetător doctoral la School of Food Science and Nutrition de la Universitatea din Leeds pentru Euronews Next.

Webster a declarat că este îngrijorător faptul că dietele vegetariene nu conțin nutrienți necesari pentru sănătatea oaselor și a mușchilor, care în mod normal sunt mai abundenți în produsele de origine animală, dar sugerează că soluția ar trebui să fie mai multe cercetări privind relația dintre fractura de șold și o dietă vegetariană.

Cercetătorii au constatat, de asemenea, că femeile vegetariene au un indice de masă corporală mai mic decât cele care mănâncă carne și pește, ceea ce sugerează că acest lucru ar putea însemna că femeile vegetariene au mai puțină grăsime care să acționeze ca o pernă și să le protejeze oasele în timpul unei căderi - cauza a 90% din fracturile de șold.

Ce pot face femeile vegetariene pentru a-și îmbunătăți sănătatea oaselor?

Deși este nevoie de mai multe cercetări pentru a afla de ce femeile vegetariene sunt mai expuse riscului de fracturi de șold, studiul sugerează că femeile care urmează o dietă bazată pe plante evită să fie subponderale, își îmbogățesc dieta cu nutrienți precum B12 și acizi grași omega-3 și mențin o viață activă din punct de vedere fizic pentru a-și îmbunătăți sănătatea oaselor.

Pentru a-și reduce riscul de fractură de șold, Webster sugerează că vegetarienii pot:

  • Să își mențină o greutate corporală sănătoasă;

  • Să consume o dietă echilibrată bogată în cereale integrale, nuci, leguminoase, fasole și ouă/lapte (cu excepția cazului în care sunteți vegan);

  • Să ia în considerare consumul de alimente îmbogățite, de exemplu, cereale cu adaos de micronutrienți, cum ar fi vitaminele B, fier și proteine, sau, pentru vegani, alternative de lapte îmbogățite cu calciu și vitamina D;

  • Să ia în considerare suplimentarea cu vitamina B12 și omega-3 - o precauție suplimentară ușoară și ieftină;

  • Să evite fumatul și consumul excesiv de alcool;

  • Să facă exerciții fizice în mod regulat.

„Există multe beneficii ale dietei vegetariene, inclusiv aspecte legate de sănătate, mediu și etică, care ar trebui luate în considerare alături de constatarea noastră privind un risc mai mare de fractură de șold la vegetarieni. Alte studii arată un risc redus al altor boli cronice, cum ar fi unele tipuri de cancer, diabetul și bolile cardiovasculare,” a declarat Webster.

De asemenea, se estimează că o dietă bazată pe plante este cea mai bună soluție pe care oamenii o pot face pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, în timp ce consumul de mai puțină carne la nivel global ar putea avea un impact profund în lupta împotriva crizei climatice.

Distribuie

Taguri