Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Statul încearcă iar să vândă Feribotul Eforie. Nava, cu statut de ”dotări strategice din punct de vedere militar”, la cheu de 14 ani

Feribotul Eforie, una dintre ultimele nave din flota comercială a României, este scos la vânzare. Vaporul asigura pe vremuri transportul maritim al vagoanelor și tirurilor încărcate cu mărfuri spre Turcia și Georgia. Zace însă la cheu de 14 ani împreună cu nava geamănă Mangalia.

Cursele nu au mai fost rentabile, spun reprezentanții societății CFR marfă, în proprietatea căreia, se află feribotul Eforie. Licitația, a treia organizată pentru această vânzare, va avea loc peste câteva zile. Dacă nava va fi vândută, CFR marfa va scoate apoi la vânzare si feribotul Mangalia.

Ultimele nave din flota comercială a României, mâncate de rugină

Vapoarele de mare tonaj construite în Șantierul Naval Constanța acum mai bine de trei decenii au transportat în vremurile de glorie milioane de tone de mărfuri, în special cereale, către Turcia și Georgia. Fiecare are câte trei punți, prevăzute cu aproape 1.700 de metri liniari de cale ferată.

Eforie și Mangalia sunt ultimele două nave din flota comercială a României. Acum sunt mâncate de rugină și cu siguranță, după ce nu au mai fost pornite de 14 ani, au nevoie de reparații capitale care ar costa foarte mult.

În perioada 1995-2009, nava Eforie a efectuat aproximativ 200 de voiaje spre Turcia și Georgia, dar pentru că nu au mai fost bani de întreținere și reparații a fost trasă la cheu pentru conservare.

Feribotul Eforie este un vapor uriaș. În vremurile de glorie, când se făceau curse regulate între Constanța- Turcia sau Constanța Georgia, puteau să încapă pe el peste 100 de vagoane sau 100 de tiruri.

De când au intrat în conservare, vapoarele nu au mai beneficiat de lucrări de întreținere. Așa că s-au degradat atât de mult, încât acum, costurile reparațiilor au fost calculate la peste 70% din valoarea navelor.

Anunțul de vânzare, postat și în limba ucraineană

14 milioane de lei a cheltuit CFR Marfă din 2009 de când navele au fost retrase la cheu pentru serviciile de acostare și plata celor 8 membri de echipaj care efectuează serviciul de veghe. Bani pe care acum speră să îi recupereze din vânzarea navei Eforie.

Daniel Apostolache, director CFR Marfă: ”Navele, ca urmare a unor rapoarte economice și analize cost beneficiu nu își mai scoteau banii din punct de vedere comercial. Din 2011 și-au pierdut certificatul de clasă, iar pe fondul crizelor economice și a pierderii din cota de piață nu au mai fost potențiali clienți care să transporte și să folosească acest mod de transport pe feribot.”

Chiar și în condițiile actuale, când tirurile, barjele și vagoanele de tren încărcate cu zeci de mii de tone de cereale ucrainene  aproape au blocat activitate în Portul Constanța, reparațiile tot nu rentează. Costurile ar fi mult prea mari pentru bugetul CFR Marfă.

Adrian Mihălcioiu, președintele sindicatului Liber al Navigatorilor: ”Ce a pierdut statul prin faptul că a lăsat aceste nave să se degradeze? A pierdut prin faptul că le-au conservat și nu le-au reparat și nu le-au pus la treabă, asta în primul rând și doi, a pierdut din valoarea navelor, una era acum 20-25 de ani, 30 de ani și alta este valoarea acum de fier vechi.”

Anunțul de vânzare a feribotului Eforie a fost postat inclusiv în limba ucraineană. 

Daniel Apostolache, director CFR Marfă: ”Licitația este deschisă, iar daca partea ucraineană este interesată îi așteptăm să vină să le achiziționeze și să le repare dacă acest lucru ar fi posibil.”

Licitația pentru a treia încercare de vânzare a navei Eforie va avea loc joi. În tot acest timp, o navă georgiană de tip feribot face curse Constanța -Batumi pentru transport de mărfuri și persoane.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE