Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

#parteneriat

22 de oameni, 9 zile și 8 mașini electrice. Pe scurt, RoCharge 2022, un tur al României și un test drive cu mașini electrice de top lansate în 2022. Vehiculele vor fi puse la grea încercare prin țară, în trafic real și în condițiile actuale de infrastructură. 

Inovația: fiecare dintre cele 8 mașini electrice este testată în condiții identice cu celelalte, de 16 jurnaliști auto cu experiență. Mircea Meșter, inițiatorul proiectului și autor al unor teste similare... de la el-putere, ne-a povestit ce își propune exercițiul.

Totul pleacă, evident,de la curiozitatea publicului.

Mircea Meșter (jurnalist AUTOCRITICA): „Sunt aici pentru a amesteca opinii profesioniste, cu opinii de amator, totul pentru ca la final, opiniile generale legate de mașinile astea să fie cât se poate de corecte și de complexe. Ideea a fost destul de simplă. Este singurul mod prin care putem să testăm aceste mașini în trafic real, în condițiile reale din România, în același timp. Și ca să facem treaba asta, trebuie să avem cât mai multe mașini din cele lansate în ultimele 12 luni în România și să avem cât mai mulți oameni care se pricep la mașini și care știu despre ce să vorbească atunci când intră să le conducă. Și atunci cumva ideea a venit pe firul logic destul de simplu. Multe mașini electrice, mulți oameni care se pricep, câțiva care nu au legătură cu subiectul auto, dar care pot să ne regleze opiniile, pentru că sunt importante opiniile lor.”

VEZI GALERIA
7 imagini

Piața de mașini electrice, în creștere

Mașinile electrice devin din ce în ce mai relevante pentru actuala piață auto. Statisticile arată că una din cinci mașini care circulă pe străzile României este verde, iar tendința este de creștere.

Mircea Meșter: „Relevanța lor e dată de fapt de piață și de faptul că vânzările lor cresc exponențial în fiecare an. Eu am spus mereu, mașinile electrice nu sunt neapărat aici să modifice cumva paradigma sau să schimbe imediat cilenții de pe diesel și benzină sau hibrid pe electric, reprezintă pur și simplu o variantă alternativă, actuală și foarte foarte relevantă la mașinile clasice. Pentru că poți să-ți cumperi o mașină electrică sau o mașină clasică în funcție de nevoile și de starea pe care o ai. Pentru că e vorba și de buget aici, e vorba și de infrastructura pe care o ai sau nu o ai. Dacă ai stație de încărcare acasă, de exemplu e foarte ușor să deții o mașină electrică azi. Deci, relevanța mașinilor electrice este dată de fapt de nevoile pe care le au oamenii, iar nevoile sunt din ce în ce mai relevante pentru mașinile electrice pentru că ele se vând cel mai bine.”

Cât de relevant este să-ți iei mașină electrică în România anului 2022?

Mircea Meșter: „Asta încercăm să vedem în acest tur. Unul dintre scopurile acestui tur cu mașini electrice este de a vedea starea infrastructurii. Noi trecem practic prin câteva orașe mari din România: Brașov, Târgu Mureș, Cluj, Oradea, Deva și trecem pe acolo să vedem cât de ușor este să încarci, atenție, nu o mașină electrică, așa cum probabil pare problematic pentru cei care nu au mașini electrice, ci opt în același timp. Cumva e dacă vreți un test extrem, din punctul acesta de vedere. Experiența din anii trecuți ne arată însă că nu a fost niciodată nicio problemă. Nu am ajuns niciodată cu o mașină sub 20% la o stație de încărcare. E destul de simplu cu puțină planificare înainte.

Iar dacă vorbim de opțiuni, ele există cu siguranță. Tot Mircea povestește că piața de mașini electrice la nivel mondial este din ce în ce mai bogată. Gamele se extind fie cu modele noi, fie cu upgrade-uri la cele existente.

Mircea Meșter: „Dacă acum doi ani opțiunile erau restrânse, adică dacă voiai o mașină de familie era destul de complicat să-ți alegi una, astăzi ai de unde să alegi. Chiar și în turul acesta avem patru, cinci mașini de familie, SUV-uri în care încap părinți, copii, bagaje, fără niciun fel de problemă. Mai ales că autonomia lor este destul de mare, în general peste 400 de kilometri.

Cum arată o electrică accesibilă pentru români

Mircea Meșter: „Destul de complicat, asta pentru că nevoile sunt diferite. De asta obișnuiesc să spun că nu există o mașină perfectă, pentru că fiecare are nevoi diferite. Dacă ai nevoie de o mașină electrică pentru oraș și atât, există pe piață câteva opțiuni implicit de la contructorul nostru național. Există și la celelalte mărci mașini mici, pe care le poți utiliza în oraș, cu autonomii relativ reduse, dar care în oraș acoperă câteva zile bune de rulare. Unii au nevoi de familie, unii au nevoi de lux, există și mașinile pentru ei, la peste 100.000 de euro, unii vor mașini sport și există și mașini electrice sport, care au peste 500, 600, 700 de CP și care fac 0-100 km/h în două, trei, patru secunde.

Cum încarci în România o masină electrică

Mircea Meșter: „Este întrebarea care stă pe buzele tuturor: cum stăm cu stațiile de încărcare în România? Din fericire, experiența îmi spune că stațiile de încărcare de la noi sunt într-un număr îndeajuns de mare pentru proporția mașinilor electrice din numărul de mașini vândute în România, în momentul acesta. Planurile pe care le au toți dezvoltatorii de rețele, indiferent de numele lor, sunt destul de interesante pentru următorul an, de exemplu, când o să apară în România câteva sute de stații de încărcare ultra rapide. Și atunci, problema e una destul de falsă. În general, problema este ridicată de oamenii care nu au mașini electrice. Pentru că în momentul în care ai mașină electrică, devine destul de simplu și totul pare destul de logic. Înțelegi cât trebuie să mergi pentru a încărca o mașină electrică, știi cât trebuie să stai la încărcare și așa mai departe. Dar cu stațiile acestea rapide, unele sunt deja, unele urmează să vină, viața tuturor este destul de ușoară. Pentru că trebuie să stai, în principiu, 15-20 de minute pentru a merge mai departe, cu 80% din baterie și mergi 400 de kilometri cu asta, fără probleme.”

Costuri de încărcare reduse

O altă dilemă este legată de costuri. La acest capitol, mașinile electrice vin cu un mare avantaj. Costurile de încărcare rămân reduse, indiferent dacă alegi o stație de încărcare sau încarci bateria mașinii acasă.  

Mircea Meșter: „Costurile de încărcare ale unei mașini electrice rămân unul dintre avantajele mașinilor electrice, indiferent de costul energiei electrice. O să vă dau un singur exemplu. Costul kilowatului-oră la nivel domestic, în momentul acesta, variază între 0,70 bani și 2 lei, să spunem. La 0,70 bani, o mașină electrică în medie cum avem aici, costă să fie încărcată undeva la 49 de lei. Acesta este costul de încărcare acasă a unei mașini electrice și nu este niciun fel de exagerare. Dacă mergem în schimb la stațiile de încărcare ultra rapide din România și nu numai, costul „sare” undeva la 160 de lei. Deci cu 160 de lei, care e cel mai mare cost pe care poți să-l găsești la o stație de încărcare, mult mai mare decât orice cost domestic pentru kilowat-oră, costul este undeva la 160 de lei, hai să spunem maximum 200 de lei pentru orice mașină electrică de aici, chiar și cele luxury. Acesta este costul de încărcare. Acum calculați cât de mult trebuie să crească costul energiei electrice pentru ca încărcarea să echivaleze cumva cu un plin de benzină sau motorină. După calculele noastre e destul de simplu. Costul de încărcare a unei mașini electrice este undeva la 40-50% din costul de alimentare a unei mașini diesel și la o treime din costul de alimentare a unei mașini pe benzină, pentru a face același număr de kilometri.

Scurtă lecție de fizică, înainte de a cumpăra o mașină electrică

Mircea Meșter: „Trebuie să știi, întâi de toate, diferența dintre kilowat și kilowat-oră, pentru că întotdeauna se face această confuzie la nivel de lexic, kilowatul-oră fiind capacitatea de energie pe care o are bateria, câtă energie poți să bagi într-o baterie, și energia pe care o consumi într-o mașină electrică, iar kilowaţii reprezintă puterea cu care tu poți să încarci o mașină electrică sau cu care mașina electrică poate să funcționeze. După care, trebuie să știi foarte bine diferența dintre stațiile de încărcare. Pentru că mașinile electrice pot fi încărcate implicit la o priză normală, doar că îți ia foarte multe ore sau la o priză ultra rapidă și ai nevoie de 15 de minute, 20 de minute, 30 de minute, o oră, în funcție de puterea stației de încărcare. Jocul acesta dintre puteri în kilowați și kilowați-oră trebuie să fie un pic analizat înainte pentru a nu avea surprize. De exemplu, nu poți să te aștepți să bagi o mașină electrică într-o priză normală și să se încarce într-o oră sau două. Nu există asta și știm foarte bine asta, pentru că o priză normală are o putere mică și încarcă o baterie mare în câteva zeci de ore.

Iarna și autonomia bateriei

Una dintre problemele des invocate de cei care sunt în dubii o reprezintă temperaturile scăzute. Pe timp de iarnă, la valori sub 0C, autonomia bateriei scade. Cu toate acestea, nu atât de mult încât să reprezinte o problemă reală, pentru că și automobilele clasice consumă mai mult în anotimpul rece, spune Mircea Meșter.

Mircea Meșter: „Impactul este oarecum mai sesizabil pentru că autonomia mașinilor electrice este ceva mai mică decât a unei mașini diesel să spunem, dar e comparabilă cu o mașină pe benzină. Avem în acest grup mașini electrice care merg 400-500 de kilometri și în condițiile astea și mașinile pe benzină fac, în general, cam același număr de kilometri. Peste iarnă autonomia unei mașini electrice scade cu 25%, în mare. Dacă știi să te aștepți la treaba asta nu ar trebui să ai niciun fel de surpriză. Până la urmă, o mașină electrică este o mașină normală și știi că dacă tu ai de mers 100 de kilometri, iar mașina mai poate să meargă 200, nu ai niciun fel de problemă. În schimb, dacă îți arată că tu mai ai 100 de kilometri autonomie și ai de parcurs 200 de kilometri trebuie să încarci. Este atât de simplu.

Ce se întâmplă la ROCHARGE 2022

Automobilele vor fi puse la încercare de 16 jurnaliști din domeniul auto, care vor analiza consumul, cum se comportă în condițiile de trafic din România, dar și care este starea infrastructurii din țară. Totul pentru ca la finalul celor 9 zile de teste fiecare mașină să aibă o fișă de detalii completă.

Adrian Mitrea (jurnalist 0-100.ro): „În fiecare mașină se află câte doi oameni. Suntem doi oameni, per echipă, per mașină. Ne schimbăm între noi la jumătatea zilei, deci fiecare dintre noi conduce, iar apoi următoarea zi schimbăm și mașina. După care o luăm de la început. Deci practic, fiecare dintre noi va ajunge să conducă fiecare dintre aceste mașini, măcar jumătate de zi. Astfel, avem un format prin care putem să obținem date despre aceste mașini.”

Ce mașini sunt testate la ROCHARGE 2022

Mașinile prezente în cadrul RoCharge 2022 sunt printre modelele de top din 2022. Lineup-ul este format din: Audi Q4 Sportback e-tron, BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Lexus UX, Mercedes-AMG EQE, Renault Megane E-Tech Electric, Volkswagen ID.5 și ultimul, dar nu cel dinurmă Volvo XC60 T8 AWD, un plug-in hybrid de 445 de cai putere și 709 Nm care va avea la bord și artiștii vizuali ai acestui eveniment.

Prezentarea lor pe larg poate fi văzută aici.

VEZI GALERIA
9 imagini

Alin Ionescu (jurnalist Mașinistul): „Mașina cu care voi proni la drum este o Kia EV-6, este cea mai performantă mașină electrică din gama Kia și surata lui Hyundai Ioniq-5, pentru că sunt ambele pe aceeași platformă. Sunt automobile electrice foarte evoluate, cu o instalație electrică la 800 de volți, performante, se încarcă rapid, oferă spațiu interior maximizat în raport cu proporțiile exterioare sunt niște mașini electrice care tocmai aduc laolaltă toate avantajele pe care le oferă electrificarea. Este o mașină foarte ușor de condus, pentru că așa sunt electricele, nu mai ai de schimbat viteză, accelerația răspunde instantaneu, poți să conduci cu o singură pedală, pentru că ea și regenerează când iei piciorul de pe accelerație, decelereză.”

Test drive cu Hyudai Ioniq 5

Pentru a avea o experieță completă am supus unui test drive Hyundai Ioniq 5, desemnată, nu întâmplător, mașina anului 2022 în lume.

Mircea Meșter: „Câteva avantaje ale mașinii acesteia sunt, din punctul meu de vedere, sunt platforma electrică la 800 de volți, sunt doar patru mașini în România care au această platformă, asta le permite celor patru mașini să se încarce foarte foarte repede, la stații foarte foarte rapide în 15-20 de minute ai încărcat mașina și ai plecat. Ar mai fi câteva avantaje. Ampatamentul, distanța dintre roțile din față și roțile din spate, în cazul mașinii acesteia este de 3000 de milimetri, deși dimensiunile exterioare nu o recomandă ca fiind o mașină neapărat încăpătoare, ea este mult mai încăpătoare decât alte mașini mai mari.”

VEZI GALERIA
4 imagini

Este cert că toate mașinile prezente în cadrul ROCHARGE 2022 au specificații demne de luat în seamă dacă ești interesat să cumperi o electrică. Rămâne de văzut si care dintre cele 8 va avea o fisă de parcurs fără cusur și va triumfa în testul la care Euronews România este partener media.

Toate răspunsurile le vom afla pe 30 septembrie, la finalul aventurii pe care o puteți urmări pe paltformele social media AUTOCRITICA.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE