Chiar dacă în mod oficial nu a fost inventată, experimentăm călătoria cu o adevărată mașină a timpului fără să ne dăm seama uneori. Este vorba despre mecanismul rețelelor de socializare care poate transforma cinci minute din viața omului în nenumărate ore de conținut pe care îl consumăm și care ne provoacă diverse stări. De ce duce social media la dependență atât de ușor și care sunt efectele?
De ce nu ne mai putem opri din a „scrolla”
Un studiu al Centrul pentru Jurnalism Independent arată că elevii de liceu din România petrec în medie peste șase ore pe zi pe internet. Cea mai mare parte a acestui timp este rezervată rețelelor de socializare, care exploatează neurobiologia plăcerii într-un mod cât se poate de simplu: creierul anticipează o recompensă în videourile scurte din online, iar dacă recompensa este confirmată, eliberează dopamină. Și cere apoi mai mult.
Simona Nicolaescu, psihoterapeut: „Toate filmulețele sau mesajele pe care le găsim în general în social media sunt gândite astfel încât să apese toate butoanele psihologice ca să te țină ancorat în derularea aceea pe pilot automat și, depinde, dacă sunt mesaje negative, creierul intră în panică și atunci vrea să caute informația și atunci intervine acest reflex.”
Există inclusiv teoria potrivit căreia actualele generații au pierdut din coeficientul de inteligență din cauza timpului petrecut în social media. Nu există studii relevante care să demonstreze asta, dar psihologii ne atrag atenția că timpul pierdut în online poate avea efecte cât se poate de palpabile.
Simona Nicolaescu, psihoterapeut: „Mușchii, ca să se formeze, este nevoie de practică susținută. Dacă în momentul de față considerăm că și creierul nostru este un mușchi care are nevoie să fie antrenat... Practic, noi, genetic, avem toate resursele necesare ca să fim la un nivel de inteligență suficient de sus. Și inteligența emoțională, și inteligența în zona aceea de logică. Dacă noi nu exersăm, normal că mușchiul scade, își pierde din rezistență.”
Dar știința ne mai spune ceva cât se poate de clar: aplicaţiile de social media pot „declanşa” eliberări mari de dopamină în căile de recompensă ale creierului, iar efectul de dependență ajunge să fie similar cu cel provocat de jocurile de noroc.
