Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Optimizarea fiscală ține glicemia sub control. Retailarii din România modifică rețetele dulciurilor pentru a se încadra la TVA de 9%

Optimizarea fiscală ne ajută să ținem glicemia sub control. E drept, nu acesta a fost scopul măsurii de creștere a TVA de la 9% la 19% pentru produsele cu peste 10 grame de zahăr adăugat la suta de grame de produs.

Însă, pentru a nu scumpi dulciurile, patiserii și retailerii au început să modifice rețetele. Adică, au eliminat din zahăr, iar produsul a rămas cu același preț.

Experții în fiscalitate atrag însă atenția că această creștere de TVA creează discrepanțe în taxarea produselor din aceeași categorie.

Cozonacul italian, impozitat cu 19%

Spre exemplu, în timp ce cozonacul „tradiţional” se impozitează cu TVA de 9%, un cozonac italian, panettone, are TVA de 19%.

Alin Chițu conduce un lanț de patiserii în București. A testat mai multe rețete de la începutul anului pentru a nu fi nevoită să crească prețul produselor dulci.

”Am reușit să modificăm rețeta pentru unele produse. Spre exemplu, am reușit să scădem cantitatea de zahăr de la plăcinta cu mere. Folosim în plăcintele noastre doar mere rase și am scăzut cantitatea de zahăr din conținutul mărului ras.”, a declarat Alin Chițu.

Două luni au durat testele pentru a găsi rețeta de plăcintă cu mere care să păstreze gustul cu care sunt obișnuiți cumpărătorii, dar în care se folosește doar o linguriță de zahăr la suta de grame. Este condiția impusă de Ministerul de Finanțe, prin Codul Fiscal, pentru a încadra produsul la o cotă de TVA de 9% de la 1 ianuarie.

Pentru a nu fi taxați cu TVA de 19%, și marii comercianți au început să modifice concentrația de zahăr a produselor marcă proprie. Și nu sunt doar cazuri punctuale.

”Chiar înainte de intrarea în vigoare a noii legislații, toți retailerii prezenți pe piața din România și-au exprimat interesul în a-și reformula produsele din considerentul păstrării aceluiași nivel de preț.

Acesta este laboratorul în care invităm consumatorii să testeze rețete ale unor produse reformulate astfel încât retailerii și producătorii să poată opta pentru o rețetă optimă pentru a se încadra la nivelul maxim de 10 grame zaharuri pe suta de grame de produs.”, a declarat Giorgiana Jelescu, antreprenor.

Specialiștii spun că anumite rețete nu pot fi adaptate

Însă nu toate rețetele pot fi adaptate. Unii cofetari spun că au fost nevoiți să își crească prețurile pentru a nu pierde din calitatea produsele cu care i-au obișnuit pe clienți.

”Avem aici o tavă de mini bezele, iar pentru cantitatea aceasta, ca ele să fie frumoase și grăsuțe e nevoie de 100 de grame de zahăr pentru întreaga compoziție, desigur depășește limita acceptată referitoare la noile prevederi.

Când vorbim de bezea, vorbim de zahăr și de albuș de ou. Orice ai încerca, orice artificii ai încerca să faci, nu va rămâne, sub nicio formă la fel.”, a spus Alexandra Ioana Romașcanu, proprietarul unei cofetării.

Pentru a verifica dacă un produs de cofetărie se încadrează în cota redusă de TVA sau nu, inspectorii ANAF vor cere rețetele de prăjituri în timpul controalelor. Deocamdată, de la intrarea în vigoare a modificărilor, Fiscul nu a făcut controale tematice la patiserii.

Georgiana Iancu, liderul departamentului Taxe indirecte în cadrul unei companii de audit: "De ușor nu este ușor nici pentru agentul economic, nici pentru cofetar nici, pentru brutari, pentru cei care sunt în zona de Horeca și în mod cert, nici ANAF-ului nu-i va fi ușor să facă astfel de verificări. Trebuie să primul rând să identifice care este rețeta, care sunt ingredientele dintr-un produs și după aceea să poată să valideze sau să detecteze acele produse pentru care avem acest prag de minim 10 grame de zahăr la suta de gram. Nu va fi ușor pentru ANAF nici din perspectiva resurselor pe care le au la dispoziție."

Experții în fiscalitate atrag atenția că mai avem de-a face cu un paradox: o prăjitură consumată într-o cofetărie are TVA de 9%, în timp ce același produs luat la pachet are TVA de 19%.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE