Spotify Wrapped este probabil cea mai iubită funcție pentru cei care folosesc platforma. Este un prilej de a-ți vedea anul în muzică și poate chiar să testezi cum ai evoluat sau dacă ai rămas la aceleași gusturi muzicale. Pentru mulți, Wrapped a devenit o formă de autoevaluare personală pentru tot parcursul anului. Totuși, data nu a fost încă anunțată, conform USA Today.
Spotify Wrapped 2025 încă nu a primit o dată exactă
În mod normal, Wrapped apare spre sfârșitul lunii noiembrie sau începutul lunii decembrie, dar o dată exactă nu a fost anunțată pentru 2025.
Compania suedeză colectează date despre preferințele muzicale încă de pe 1 ianuarie, iar la final face un top al pieselor ascultate, al artiștilor și al minutelor ascultate.
Pe parcursul anilor, Spotify a inclus și mai multe metrice care au devenit populare. De exemplu, poți să vezi în ce procent al ascultătorilor te clasezi pentru trupa sau artistul preferat. Altă adiție este clasarea ta într-un număr de genuri muzicale, poate rămâi surprins că anul acesta ai ascultat 62 de genuri diferite fără să îți dai seama.
Wrapped și influența în domeniul de streaming
Deși s-a lansat în 2015 cu o variantă beta de „Year in Music”, unde erau afișate date simple despre gusturile muzicale cum ar fi top de piese și artiști, anul 2016 a adus cu adevărat varianta de Wrapped pe care o știm astăzi.
Pe lângă analiza mai în detaliu a preferințelor ascultătorului, stilul colorat și vibrant, plus butonul de share pe fiecare pagină a slideshow-ului, suedezii au creat un eveniment cultural și social.
Nu este de mirare atunci că platforme precum Apple, YouTube, Deezer, Tidal și multe altele au copiat formatul, inclusiv stilul și formatul perfect pentru a fi postat pe rețelele sociale. Interesant este că fenomenul s-a extins și în afara sferei de streaming. PlayStation, Nintendo, chiar și Discord au copiat formatul și l-au adaptat specificului platformelor.
Spotify Wrapped văzut ca studiu social și psihologic
Succesul Wrapped nu se regăsește în acuratețea datelor sau stilul artistic. Factorul social este de fapt cel mai mare contribuitor la popularizarea funcției.
Pe lângă oportunitatea de a arăta lumii ce și cum asculți prin atotprezentul buton de share pe fiecare pagină a recapitulării, sentimentul de comunitate este un factor important. Fiecare procent pe care îl ai te pune de fapt în competiție (sau comunitate!) cu ceilalți utilizatori de Spotify.
Ești în topul de 0,1% al unei trupe? Atunci faci parte din elita ascultătorilor, al acestei comunități. Dar, înseamnă că ești mai dedicat decât ceilalți 99,9%. Ești cumva fanul unei trupe foarte nișate, underground, pe un stil aparte? Chiar dacă nu ești în top 1% sau chiar 5%, tot, psihologic și social vorbind, te simți că aparții unei comunități, doar că una selectă în acest caz. Inversul se aplică dacă asculți ceva foarte popular. Faci parte din majoritate, sunt milioane și milioane ca tine.
Și atunci, dacă avem deja aceste date despre noi într-un stil privat, doar pe ecranul nostru (în teorie, căci Spotify tot îți are toate datele, să nu uităm), de ce alegem să distribuim? Este vorba despre a te diferenția social sau a găsi un numitor comnun cu alții?
Un studiu destul de riguros realizat în colaborare de Universitatea Rutgers din New Jersey și Universitatea de Științe din Hong Kong ne spune că distribuim această recapitulare a anului pentru validare socială. Studiul, realizat cu ajutorul datelor autorizate de la 153 utilizatori de platforme sociale din Coreea de Sud, ne spune că suntem atrași de ideea e a distribui ce ascultăm dacă este ușor de făcut prin ajutorul funcțiilor de utilizare a platformelor (exact ca la Spotify).
Mai mult, același studiu ne spune că dacă simțim nevoia de a aparține unei comunități sau dacă vrem să arătăm că o facem deja, dacă vrem să ne exprimăm sau să ne arătăm identitatea, atunci suntem mai susceptibili la a distribui recapitularea.
Inevitabil caracterul social pe care îl are Wrapped scoate la iveală trăsăturile artificiale pe care le simțim atunci când participăm activ pe rețele, dar acesta este totuși un lucru normal. Important este, de fapt, să nu ascultăm muzică doar de dragul unui raport anual al gusturilor sau al validării sociale, ci să ne bucurăm de muzică de dragul muzicii, nu pentru numere sau pentru un statut social aparte.
