Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Loading. Cum a devenit World of Warcraft un fenomen cultural mondial

World of Warcraft, un joc în care un numǎr mare de playeri interacționează unul cu celălalt, într-o lume virtuală, de multe ori fantastică, este fenomenul care a luat lumea prin surprindere.

Jucătorii interpretează anumite roluri ale caracterelor ficționale pe care tot ei le creează. Dar de ce a ajuns Warcraft un fenomen mondial?

WOW, o lume fantastică, liberă

La începutul anilor 2000, studiourile Blizzard aveau în plan să scoată pe piață o lume virtuală conectată online, un fel de reinterpretare a genului mmorpg, în care cooperarea și socializarea dintre jucători să devină un element principal. Acest lucru nu se mai făcuse până atunci. Filozofia dezvoltatorilor era țintită către a crea o lume fantastică, liberă. O lume constrânsă doar de progresul si atribuțiile avatarului pe care îl creai.

Pe lângă posibilitatea de a comunica și colabora cu ceilalți jucători, Blizzard punea la dispoziția utilizatorului un sistem prietenos si ușor de înțeles. Regulile WOW erau foarte simple: îți puteai alege tabără, hoarda sau alianța, apoi rasa caracterului, unde aveai posibilitatea să alegi dintre 8 rase ficționale și, mai apoi, clasa – druid, mag, shaman, paladin și așa mai departe.

Toate aceste optiuni de personalizare îți ofereau abilități unice și stiluri de joc diferite. Elementul comunicării implementat în lumea virtuală a atras jucători de tot felul. Și pentru că era dezvoltat în ideea de a fi ușor de înțeles și accesibil tuturor, în scurt timp acesta a devenit un produs care crea dependență. Jucau chiar și bunicii la 70 de ani.

Rezultatul? World of Warcraft a vândut în mai puțin de un an de la lansare, 1,4 milioane de jocuri, iar în 2010 a atins vârful și a înregistrat douăsprezece milioane de subscriberi.

De-a lungul anilor, WOW a dat naștere la mai multe momente virale care au făcut înconjurul lumii. Un astfel de exemplu îl reprezintă clipul încărcat pe YouTube în 2005: Leeroy!!. Și da, ne referim la faimosul moment Leeroy Jenkins, care a devenit sinonim cu acea situație în care cineva merge cu capul direct înainte, fără să se gândească la repercusiuni. Un fel de YOLO (n.r. You Only Live Once – trăiești doar o dată) al anilor 2005.

Jenkins a fost menționat și în cultura urbană din afara sferei Warcraft, făcându-și simțită prezența și la emisiunea “Jeopardy!”. Să nu uităm și de sitcom-urile precum “How I Met Your Mother”, “Big Bang Theory”, “Barry” și apariții în jocuri video nedezvoltate sau publicate de Blizzard, cum ar fi “Mass Efect”.

Cei de la South Park au dedicat un episod întreg fenomenului WOW. Episodul a fost intitulat “Make Love, Not Warcraft”, fiind mai mult sau mai puțin un atac subtil către comunitatea de “tocilari” care își pierdeau foarte mult timp în fața ecranului. Mai mult, datorită reacției publice, un an mai târziu, în 2007, episodul primea un premiu Emmy pentru animație, fiind propulsat imediat în topul episoadelor clasice South Park.

Vedele de la Hollywood, fanii jocului

Să nu credeți ca a scăpat cineva de fenomenul numit Warcraft. Henry Cavil era să rateze oportunitatea de a juca rolul carierei sale. Acesta era prins în joc cu alți playeri, în momentul în care Christopher Nolan l-a sunat să îl anunțe că va primi rolul pentru Man of Steel. Și nu este singura instanță în care Warcraft s-a intersectat cu vedetele de la Hollywood.

Milla Kunis a declarat în emisiunea lui Jimmy Fallon că a trebuit să abandoneze de tot ideea de a se mai juca pe calculator, pentru că devenise dependentă. Impresarul ei era nevoit de fiecare dată să intre în joc pentru a putea să comunice cu ea.

Cameron Diaz, pe de altă parte, a preferat să facă pasul în spate și să se retragă temporar din industria cinematografică. Criticii, care știau deja despre pasiunea vedetei pentru WOW, sunt de părere ca s-a retras pentru a se juca.

Nu era un secret nici faptul că mult regretatul Robin Williams pierdea ore în șir în fața pc-ului, jucându-se online, împreună cu fiica sa. Printre titlurile preferate se afla și World of Warcraft. După dispariția acestuia, studiourile Blizzard au decis să-i creeze un personaj in-Game, numit Robin the Entertainer, o modalitate prin care jucătorii puteau să-l comemoreze.

De asemenea, Vin Diesel, și el un împătimit al jocului, a fost cel care i-a facut introducerea luptătoarei Rounda Rousey în lumea Warcraft, în timpul filmărilor pentru Furious Seven. Și dacă vă întrebați de ce unele vedete dispar deodată din luminile reflectoarelor, un răspuns valid poate fi: pentru că din seria raiding și pentru că World of Warcraft ocupă prea mult timp.

Pandemia din WOW

În mod ironic, omenirea a reușit să învingă pandemia de COVID-19 și datorită jocului World of Warcraft – și nu pentru că ne-a ținut cu ochii în calculator. Cu mult înainte de pandemie, în 2005, cei de la Blizzard au creat o boală virtuală - numită “corrupted blood”, care era, de fapt, un “debuff” (n.r. un handicap) temporar - ce apărea doar atunci când înfruntai un anume “boss”.

După înfrangerea acestuia, teoretic, acest virus virtual trebuia să dispară. Din cauza unei erori din joc, playerii care supraviețuiau înfruntării, rămâneau cu această boală virtuală contagioasă, care se putea răspândi și la alți playeri, în funcție de proximitate. Treptat omora avatarul din joc.

Așadar, în scurt timp, în joc s-a creat o adevărată isterie. Unii jucători încercau să vadă dacă este adevarată sau nu pandemia, în același timp infectându-se. Alții mai altruiști încercau să-i ajute pe cei care se îmbolnăveau, contractând și ei boala. Iar o altă categorie de jucători duceau voit boala dintr-un oraș în altul.

Întâmplător, doi epidemiologi, Nina Fefferman și Eric Lofgren, au asistat la desfășurarea focarului în World Of Warcraft, fiind și ei parte a comunității. Ei au studiat și au folosit incidentul pentru a înțelege comportamentul uman ca răspuns la o pandemie. Descoperirile lor au fost publicate în revista medicală The Lancet, în 2007. Multe dintre observațiile cercetătorilor au fost luate în calcul în 2020, când s-a creat strategia de combatere a pandemiei de COVID-19.

Deși World of Warcraft încă mai există pe piață, hype-ul pe care l-a avut în primii cinci ani de la apariție s-a mai diminuat. Din cauza mai multor schimbări în filosofia jocului, în prezent doar o fracțiune din vechea comunitate mai consumă WOW.

Totuși, un lucru e sigur. Au rămas în urmă multe momente și experiențe de neuitat pentru jucători.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE