Kia și Hyundai, date în judecată din cauza unui trend de pe TikTok. Mai mulți șoferi s-au trezit cu mașinile sparte

De Răzvan Mihalașcu  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

O tehnică de spargere a unor modele de mașini Kia și Hyundai a fost dezvăluită printr-o serie de clipuri care au generat trendul #kiachallenge pe TikTok. După un val de furturi, proprietarii păgubiți au dat în judecată producătorul coreean de autoturisme care urmare a vulnerabilității de construcție.

Un proces colectiv a fost intentat, miercuri, la nivel național, în Statele Unite, împotriva producătorilor de automobile Kia și Hyundai, din cauza defectului expus de provocarea de pe TikTok, scrie publicația Techcrunch.com.

În acțiunea în instanță inițiată la tribunalul federal din comitatul Orange, California, proprietarii păgubiți susțin că mașinile Kia fabricate în perioada 2011 și 2021, dar și cele Hyundai construite între anii 2015 și 2021, echipate cu chei de contact obișnuite nu au fost dotate ”în mod intenționat” cu imobilizator.

Aparent, acest dispozitiv foarte comun, ieftin și important are scopul de a proteja împotriva furtului, prin blocarea unor componente, precum motorul, roțile sau cutia de viteze. Reclamanții susțin că aproape toți producătorii auto folosesc o astfel de piesă de aproape 20 de ani, mai puțin Kia și Hyundai. Din acest motiv, mașinile au putut fi furate chiar și de copii, arată sursa citată.

Reprezentanții Kia și Hyundai nu au făcut declarații referitor la proces, însă au precizat că imobilizatoarele au devenit o dotare standard pentru mașinile fabricate după data de 1 noiembrie 2021.

Provocarea a crescut numărul furturilor de maşini

După ce trendul ”Kia Challenge” (provocarea Kia, trad.) a luat amploare pe TikTok și ulterior pe YouTube în luna iulie, polițiștii americani au raportat o creștere a numărului de mașini furate în mai multe orașe. De exemplu, în orașul St. Petersburg din statul american Florida, o treime din numărul total de furturi auto ar avea legătură cu această provocare inițiată pe rețelele de socializare, notează CNBC.

În schimb, în Chicago, numărul furturilor de mașini a crescut cu 77%. În cazul modelelor Kia și Hyundai sustrase, creșterea este de 767%, arată datele Departamentului de Poliție din Chicago privind furturile ce au legătură cu provocarea de pe TikTok.

Potrivit documentelor depuse în instanță, Kia și Hyundai au analizat anterior ideea dotării mașinilor cu imobilizatoare de motor și au hotărât să nu facă acest lucru ”prețuind în mod evident profitul în detrimentul siguranței și securității clienților”.

Mai mult, proprietarii păgubiți susțin că producătorii coreeni nu au făcut vreun efort pentru a-i avertiza pe clienți despre riscul de furt, în acest caz infracțiunile fiind comise de tineri care vor să obțină notorietate cu ajutorul rețelelor de socializare.

”Odată cu răspândirea masivă a informației despre defect, este puțin probabil ca furturile să se oprească, fără o intervenție activă din partea Kia sau Hyundai”, mai precizează reclamanții.

Potrivit Techcrunch.com, cele mai multe dintre furturi sunt filmate, iar imaginile sunt publicate pe Internet, ceea ce face mai ușoară identificarea autorilor.

Păgubiții, nevoiți să suporte costuri mari de reparații

Oamenii care au dat în judecată Kia și Hyundai mai spun sunt nevoiți să suporte costuri mari de reparație. În cele mai multe dintre furturile filmate și publicate pe Tik Tok, hoții sparg unul dintre geamurile mașinii și deschid capacul coloanei de direcție. Mai apoi, conduc haotic mașina furată. Toate aceste înseamnă o pagubă ce poate depăși 10.000 de dolari.

Hyundai a anunțat ca va începe să vândă și să instaleze antifurturi la reprezentanțele din toată țara.

Filmulețele cu furturile auto au fost distribuite masiv pe TikTok, cu toate că, prin politicile sale, rețeaua de socializare le cere utilizatorilor să nu publice, încarce și să nu distribuie conținut prin care se promovează vandalismul sau distrugerea de bunuri.

Reprezentanții TikTok nu au făcut comentarii pe această temă.

Distribuie

Taguri