Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

ISE: Un sfert dintre adolescenții din România nu vor să meargă la liceu. Care sunt cauzele abandonului școlar

Publicat de: Iulia Boncan

Institul de Științe al Educației a publicat pe 10 ianurie rezultatele unei cercetări care arată că 24% dintre adolescenți nu vor să meargă la liceu, principala cauză fiind dorința de a lucra pentru „a fi pe banii lor“.

Acest raport alarmant privind abandonul școlar din România, subliniază că elevii cu medii mai scăzute și cei din medii dezavantajate sunt mai expuși riscului de a nu participa la Bacalaureat.

Studiul arată că fiecare scădere de 0.85 puncte a mediei generale crește șansele de a nu se înscrie la examen cu până la 38%. Mai grav, elevii din medii defavorizate, mai ales cei din zonele rurale, sunt afectați într-o măsură mai mare.

Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, a subliniat importanța cercetărilor care aruncă o privire atentă nu doar asupra rezultatelor elevilor prezenți la examene, ci și asupra situației celor care nu ajung să se înscrie la Bac sau la Evaluarea Națională. Ea a evidențiat nevoia unei analize detaliate, atât calitativ, cât și cantitativ, pentru a identifica cauzele abandonului școlar și analfabetismului funcțional.

Potrivit World Vision România, cauzele neparticipării elevilor la Bacalaureat sunt multiple și complexe. Acestea includ condiții financiare dificile ale familiilor, calitatea inferioară a educației în mediul rural, lipsa susținerii părinților, și dorința adolescenților de a lucra imediat după absolvirea gimnaziului.

Studiul arată că 38% dintre familii abia se descurcă financiar, 2 din 10 părinți nu își încurajează copiii să meargă la liceu, iar 24% dintre adolescenți preferă să lucreze pentru a-și câștiga proprii bani.

World Vision România a propus măsuri concrete pentru a combate această problemă. Printre acestea se numără organizarea de activități remediale începând cu clasa a IX-a, acordarea unui sprijin financiar pentru meditații elevilor aflați în risc școlar, și implementarea unui program național de motivare a adolescenților pentru a participa la Bacalaureat.

Ce soluții există?

Fundația a subliniat succesul programului său "Vreau în clasa a 9-a", care sprijină peste 1000 de adolescenți din mediul rural și comunități dezavantajate.

Acest program oferă mentorat, activități de educație non-formală, consiliere în carieră, stagii de practică, tabere de vară și meditații pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat. Rezultatele vorbesc de la sine, cu o rată de reușită la Bacalaureat de peste 83%, iar 1 din 5 elevi obținând note peste 9.

Elena, o beneficiară a programului, a mărturisit că sprijinul acordat prin meditații a adus o schimbare semnificativă în metoda ei de studiu, motiv pentru care s-a simțit încrezătoare să se înscrie la Bacalaureat și a obținut o notă mare.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE