Capitala Finlandei, Helsinki, apelează la drone și inteligență artificială pentru a aborda una dintre cele mai mari provocări urbane: menținerea fluxului de trafic într-unul dintre cele mai aglomerate orașe europene. Dronele urmăresc în timp real mașini, tramvaie, biciclete, trotinete și pietoni, pentru a înțelege cum se formează congestia și cum poate fi redusă, potrivit Euronews.com.
Portul de Vest al orașului, al doilea cel mai aglomerat port de feriboturi din Europa, gestionează anual peste 6 milioane de pasageri, iar noile tehnologii le oferă urbaniștilor o imagine completă asupra modului în care se deplasează aceștia.
Dronele monitorizează orașul și transmit date AI-ului
Începând cu 2023, dronele zboară deasupra principalelor noduri de transport din Helsinki, urmărind circulația feriboturilor, tramvaielor, metroului și trenurilor.
Acestea urmăresc mașini, tramvaie, biciclete, trotinete electrice și pietoni, colectând informații despre traseele și comportamentele pasagerilor pentru a optimiza conexiunile între modurile de transport și pentru a reduce aglomerația la orele de vârf.
„Proiectul are ca scop îmbunătățirea fluxului de trafic cu soluții de inteligență artificială și crearea unei baze pentru o mobilitate urbană mai sustenabilă”, a explicat Eero Jalo, manager de proiect la Forum Virium Helsinki, compania de inovare a orașului.
În cele din urmă, datele colectate vor fi transmise către algoritmi de AI pentru a crea simulări detaliate ale traficului urban, capabile să prezică blocajele și să recomande soluții în timp real.
Confidențialitate și etică: „Cetățenii nu pot ști ce colectează dronele”
Datele sunt procesate de startup-ul elvețian Mobilysis, care utilizează AI pentru a detecta și clasifica vehiculele și pentru a analiza direcțiile și vitezele acestora.
Compania susține că nu partajează videoclipurile brute, ci doar date anonimizate, respectând legislația europeană GDPR.
„Dronele sunt poziționate în puncte fixe, iar fețele și plăcuțele nu sunt vizibile”, a explicat Manos Barmpounakis, CEO-ul Mobilysis.
Totuși, unii experți avertizează că chiar și în conformitate cu GDPR, rămân preocupări privind viața privată.
„Cetățenii care văd o dronă pe cer nu au cum să știe dacă aceasta colectează date într-un mod care nu încalcă drepturile lor la intimitate”, spune Alina Wernick, expertă în drept și inteligență artificială la Universitatea din Tübingen, Germania.
Ea atrage atenția și asupra riscurilor de securitate cibernetică și a potențialului ca seturile de date combinate să poată dezvălui informații personale.
Gemeni digitali și simulări pentru un trafic mai eficient
Datele procesate de Mobilysis sunt integrate în așa-numiții „gemeni digitali”, modele virtuale care reproduc cu precizie realitatea fizică, de la clădiri și străzi, până la mișcările pietonilor.
Aceste simulări vor permite autorităților să testeze strategii de gestionare a traficului în mediul virtual înainte de a le aplica în lumea reală.
„Nucleul funcției IA este simularea: oferă analize ale comportamentelor de călătorie și impactul acestora asupra fluxului de trafic”, a precizat Jalo.
Proiect finanțat de Uniunea Europeană
Proiectul, denumit ACUMEN (AI-aided decision tool for unit multimodal network and traffic management), este finanțat prin programul de cercetare Horizon Europe și coordonat de Universitatea Aalto din Finlanda.
Participă opt țări europene și Elveția, iar proiecte similare se derulează deja la Atena, Amsterdam și Luxemburg.
Inițiativa va testa inclusiv măsuri „ușoare”, precum recomandarea unor rute alternative sau stimulente pentru călătorii în afara orelor de vârf, pentru a evalua eficiența mobilității sustenabile.
Rezultatele finale și recomandările de politici pentru orașe inteligente sunt așteptate în mai 2026, când se va încheia proiectul.
Specialiștii subliniază că, deși tehnologia promite trafic mai sigur și mai fluent, trebuie păstrat echilibrul între inovație și protejarea intimității.
„Tehnologiile de tip geamăn digital pot ajuta orașele să planifice mai bine, dar colectarea de date trebuie să țină cont de diversitatea și drepturile cetățenilor”, a concluzionat Wernick.