Capitala rămâne un caz aparte: un șofer obișnuit pierde anual peste 12 zile de lucru, echivalentul a mai mult de jumătate din concediul legal de odihnă. Bucureștiul înregistrează și cel mai ridicat ETTR (Excess Travel Time Ratio) – aproximativ 45%, confirmând presiunea constantă asupra infrastructurii rutiere.
În același timp, Timișoara și Iași au depășit pragul de nouă zile pierdute pe an, semnalând nevoia unor soluții structurale de mobilitate urbană, potrivit Agerpres.
Reșița, Giurgiu și Călărași lideri ai traficului lejer
Orașele mici sunt lideri ai clasamentului mobilității eficiente. Reșița, Giurgiu și Călărași le oferă locuitorilor o experiență de trafic relaxată, cu pierderi anuale de doar 3 – 3,5 zile.
Reșița își consolidează chiar poziția fruntașă, urcând șase locuri față de 2024. Oradea înregistrează și ea un salt spectaculos, de 17 poziții, în timp ce Alba Iulia și Bistrița au câștigat câte opt locuri.
Orașe mari cu trafic surprinzător de bun: Brăila și Galați
Un aspect notabil al ediției 2025 este clasarea Brăilei și Galațiului în zona verde a indexului. Deși au populații de peste 150.000 de locuitori, traficul aici rămâne fluent, cu doar 3,6 – 4,3 zile pierdute anual.
Aceste rezultate demonstrează că un ritm mediu bun al mobilității și o diferență moderată între viteza din weekend și cea din zilele lucrătoare pot compensa dimensiunea populației.
Pe de altă parte, câteva orașe au înregistrat reculuri vizibile. Alexandria și Cluj-Napoca au pierdut câte șapte poziții, iar Brașov și Tulcea au retrogradat cu câte cinci. Motivele principale: șantiere prelungite, presiuni suplimentare pe rețeaua rutieră și un management deficitar al traficului.
Ora de prânz, noul „rush hour”
Raportul subliniază o schimbare majoră: ora de prânz (11:00 – 14:00) a devenit noul vârf de trafic.
Dacă în trecut blocajele erau concentrate dimineața și seara, astăzi activitățile fragmentate din timpul zilei (drumuri la școală, piețe, spitale, livrări, curierat, transport alternativ) creează congestii extinse.
Florian Filat, director executiv al Institutului pentru Orașe Vizionare, recomandă adaptarea măsurilor de mobilitate: benzi dedicate transportului public, ferestre orare pentru livrări, management mai bun al parcărilor și semaforizare inteligentă și pentru intervalul 11:00 – 14:00.
Cum a fost realizată analiza
Indexul compară viteza de deplasare în zilele lucrătoare cu cea din duminica dimineața (07:00 – 08:00), pentru a surprinde nivelul real al congestiei. Datele au fost colectate în perioada martie – iunie 2025, de luni până vineri, între orele 07:00 – 20:00.
Analiza face parte din City Index 2025, barometrul anual de performanță urbană realizat de Institutul pentru Orașe Vizionare, ce include 41 de municipii reședință de județ și folosește 51 de indicatori grupați în trei mari dimensiuni: Calitate, Prosperitate și Vibrație.