Studiu: Culoarea mașinii crește temperatura din orașe. Cercetătorii au stabilit că vehiculele negre acționează ca radiatoarele

Mașinile negre cresc temperatura cu aproape 4 grade Celsius în zilele toride de vară, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii din Lisabona. Într-o zi caniculară, o mașină parcată poate părea un cuptor. Acest efect nu este doar o sursă de disconfort, ci poate încălzi întregi cartiere, relatează Euronews.com.

Mașinile negre, în special, acționează ca un radiator. La scară largă, acest fenomen ar putea agrava semnificativ efectul de insulă de căldură urbană, când orașele devin mult mai calde decât împrejurimile lor, arată studiul publicat în jurnalul City and Environment Interactions.

Cercetătorul Márcia Matias și colegii săi de la Universitatea din Lisabona au măsurat temperatura aerului în jurul a două mașini, una de culoare neagră și alta de culoare albă. Ambele au fost lăsate în aer liber timp de peste cinci ore, vara, în condiții de cer senin. La 36 de grade Celsius, mașina neagră a crescut temperatura aerului din zonă cu până la 3,8 °C în comparație cu asfaltul de lângă ea.

În schimb, mașina albă a avut un impact mult mai mic. Diferența se datorează luminii reflectate de culori.

Vopseaua albă reflectă între 75 și 85% din lumina solară. Vopseaua neagră reflectă doar 5-10% și absoarbe restul de radiații. Spre deosebire de asfalt, care este gros și se încălzește lent, caroseria subțire a mașinii se încălzește rapid și eliberează căldura direct în aer.

„Acum imaginați-vă mii de mașini parcate într-un oraș, fiecare dintre ele acționând ca o mică sursă de căldură sau un scut termic. Culoarea lor poate schimba efectiv temperatura percepută la nivelul străzilor”, a explicat Matias, potrivit sursei citate.

Ce este efectul insulei de căldură urbană

Potrivit Copernicus, programul UE de observare a Pământului, o insulă de căldură urbană este o zonă care este semnificativ mai cald decât în zonele rurale din cauza activității umane și a infrastructurii.

Suprafețele pavate absorb și stochează căldura, în timp ce clădirile dense reduc circulația aerului, reținând astfel căldura. Mașinile, aerul condiționat și activitatea industrială contribuie cu și mai multă căldură.

Efectul este cel mai puternic în timpul nopții. Temperaturile din orașe pot rămâne cu până la 10 °C mai ridicate decât cele din zonele periferice, deoarece betonul, asfaltul și oțelul eliberează lent căldura pe care au stocat-o în timpul zilei.

În timpul verii, temperaturile la suprafață în orașele europene pot crește cu 10-15 °C mai mult decât în zonele rurale înconjurătoare, unde plantele, pădurile și câmpurile răcoresc aerul. Având în vedere că aproximativ 70 % dintre europeni trăiesc în zone urbane, această diferență face ca efectul de insulă de căldură urbană să fie o problemă urgentă de sănătate publică.

Europa se confruntă deja de câțiva ani cu o încălzire a climei. Temperaturile de peste 40 de grade au devenit o regulă pentru lunile de vară.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE