Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Denis Bolborea, un artist complex: face dans, looping vocal și beatbox. “Reușesc să fiu într-o unitate totală cu spectacolul”

Denis Bolborea și-a descoperit pasiunea pentru dans la nouă ani, însă i-a luat ceva timp până să realizeze că pasiunea sa e cu adevărat vocație. Astăzi, îmbină dansul contemporan cu cel urban și explorează relația dintre voce și corp. 

Dincolo de dans, este sound designer și este parte a grupului a cappella Blue Noise, iar prin proiectul independent KABLAT face muzică live prin looping vocal și beatbox:

“Când aveam nouă ani, am fost la un concurs de dans latino. Atunci mi-am descoperit pasiunea, însă nu s-a fructificat imediat. Mai târziu, prin liceu, am intrat într-o trupă de streetdance, Next level kids. Am fost super extaziat să fac parte din această trupă și s-a aprins o flacără în mine. Era și o perioadă în care rulau prin cinematografe filmele despre dans, cu streetdance, balet, breakdance și mi-am zis că trebuie să fac asta. Skip into the future, am venit la București și am dat la filozofie, unde am studiat un an, dar, în același timp, rămăsesem în legătură cu dansul și îmi doream să continui. Am renunțat la filozofie și am dat la coregrafie, unde am absolvit în 2013. Până în prezent, nu am fost foarte activ, dar plănuiesc să explorez mai mult și această latură. M-am axat pe zona de performance și încerc să învăț on the side de la coregrafii alături de care lucrez”, a spus Denis Bolborea.

De-a lungul timpului, Denis a colaborat cu Simona Diaconescu, iar astăzi este parte din AREAL, organizație în cadrul căreia desfășoară workshop-uri și spectacole de dans.

Nevoia de exprimare l-a condus pe Denis atât în zona de dans, cât și în zona de beatbox:

“Când eram mic eram încântat să-l văd pe Michael Winslow în “Academia de Poliție” cum făcea tot felul de sunete și îi ducea în eroare pe ceilalți. M-a atras și am încercat să fac și eu asta. Mi se părea o joacă super drăguță și, mai târziu, tot prin liceu, am luat-o în serios și am început să fac beatbox. M-am uitat la tutoriale, la clipuri cu alți artiști, alți beatboxeri și am început să aprofundez. E ca și cum ai face flotări. Azi faci 10, mâine faci 12 și tot așa. Sunt niște mușchi pe care poți să-i antrenezi și apoi sunetul o să fie mult mai clar, mult mai accurate.”

KABLAT, muzică live prin looping vocal si beatbox

Denis Bolborea dezvoltă proiectul independent KABLAT, în care creează muzică live prin looping vocal si beatbox, iar în 2020 a lansat platforma BLIP – Beatbox & Looping International Platform, un spațiu online care găzduiește o serie de concursuri destinate creatorilor de gen, dar și producții audiovizuale, ateliere și tutoriale online de beatbox, live looping sau tehnică vocală:

“Mi-am dorit să duc beatboxul la următorul nivel, în care nu mă folosesc doar de voce. Folosesc un tool pentru a crea muzică în timp real, ajutându-mă doar de voce. KABLAT, deși poate numele sună ușor contraintuitiv, te duce cu gândul la cabluri, dar eu mă folosesc de voce. A fost o diferențiere pe care am vrut să o fac atunci când îmi folosesc doar vocea versus atunci când mă cablez, pentru că îmi trec vocea printr-o serie de cabluri, iar ea se transformă. Nu mai rămâne acea senzație că auzi o voce, ci devine un instrument, e mai augmentată.”

În 2019, Denis Bolborea și Oana Cristina Leonte au inițiat proiectul “I am You”, prin care și-au dorit să spargă granițele dintre performer și spectator:

“În performance-urile noastre am inclus latura participativă a publicului și le-am oferit ocazia să co-creeze universul sonor care se manifesta pe loc. Am introdus și partea de mișcare, în care ne-am conectat mai mult decât s-ar întâmpla, poate, într-un concert obișnuit.”

Parte din grupul a cappella Blue Noise

“În 2015, m-a racolat basul trupei, Bogdan Tudor, când cântam pe peronul Gării de Nord, într-un event organizat de Train Delivery. A venit la mine și mi-a spus: “Tu ești omul pe care îl căutam.” Acum lucrăm la un album a capella de muzică românească. Suntem într-o perioadă de cercetare și vrem să căutăm și în zona de folclor, dar și în zona de șlagăre românești și să facem un buchet pe care să îl aducem la lumină într-o formă unică, exprimată doar prin voce.”

Tot în 2015, Blue Noise a participat la Eurovision România:

“A fost un prim țel pe care ni l-am propus la vreo 3 săptămâni după ce ne-am format. Am compus o piesă împreună și am văzut că e Eurovisionul la orizont. Întotdeauna am văzut că lumea reacționează bine la cântul prin voce. Vocea umană este ceva ce avem cu toții la îndemână, pe care ne putem baza. Putem să învățăm să o dezvoltăm și să o transformăm într-o altă formă de expresie decât prin limbaj. Poate căpăta nuanțe noi. Ceea ce ne propunem în Blue Noise este să ne transformăm vocea în instrumente.”

Însă Eurovision nu este singurul concurs la care Denis a participat. De-a lungul timpului, a luat parte și la alte competiții de tipul talent show:

“Am participat la un concurs axat pe dans acum multă vreme. Eram tânăr, aveam 18 - 19 ani și acela a fost primul meu contact cu ce înseamnă televiziunea. Mai târziu, am participat la un alt talent show în care am mers cu ceea ce fac acum, cu looping și beatbox, și a fost din nou o experiență foarte interesantă. Ce fac eu cred că e destul de nișat, dar în același timp poate să atingă și o coardă sensibilă în ascultătorul de pretutindeni. Pentru că nu mă limitez la un gen muzical, ci încerc să acopăr o varietate de genuri. Și asta nu pentru că îmi doresc să mă mulez neapărat pe tot ce poate asculta oricine, ci eu sunt atras de muzică în multitudinea de manifestări posibile muzicale.”

Indie Box, o inițiativă a performerilor Alexandra Bălășoiu și Denis Bolborea 

“Am lucrat de-a lungul timpului cu persoane nevăzătoare, cu persoane care au afecțiuni mentale și am colaborat împreună cu alți artiști la inițiativa Indie Box, din care fac parte cu Alexandra Bălășoiu și Valentina De Piante. Toți trei suntem dansatori, coregrafi, însă am lucrat și cu ingineri de sunet, pictori, artiști vizuali sau muzicieni. În ultimii ani am mers cu recurență în spitale de psihiatrie, unde am susținut workshop-uri și mici performance-uri, concerte, momente de dans pentru pacienții din spitale.”

Reality check, locul în care dansul contemporan se întâlnește cu expresia vocală

“În proiectele la care am participat de-a lungul timpului, am tot îmbinat dansul contemporan cu expresia vocală, mai ales într-un solo pe care l-am creat acum câțiva ani, Reality check, care pornește de la awareness-ul asupra mediului la nivel sonor. A existat și o parte în care am explorat lucrul în spațiul public și apoi am colectat tot felul de sunete pe care le-am pus în scenă, unde îmi dau voie să improvizez. Atunci există o latură destul de puternică de improvizație, de mișcare, în care eu pot să însuflețesc sau să mă las însuflețit de ce apare în acel moment. Mi se pare că acesta e punctul de întâlnire între dans și beatbox, expresie prin voce. Pentru mine, este energia care vine și mă dansează, mă cântă. Simt că ajung uneori la genul acesta de stări de flow în care reușesc să fiu într-o unitate totală cu spectacolul. Parcă nu vine din mine ca o acțiune premeditată, ci se întâmplă și eu o urmăresc.”

Improvizația, parte din performance

“În general, îmi place să păstrez o structură în performance-urile de dans contemporan. Există o structură foarte clară și există teme cu care mă joc. Sunt niște teme pe care mi le stabilesc și improvizez în cadrul lor. Nu există o libertate deplină, pentru că uneori poți să te simți blocat în această libertate deplină și atunci trebuie să-ți creezi niște mici contexte, niște referințe, niște cutiuțe în care să migrezi din una în alta.”

 Locație: Teatrul În Culise

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE