Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Profesorii care ajung la vârsta de pensionare preferă să mai stea la catedră decât să se pensioneze

Profesorii din învățământul preuniversitar care ajung la vârsta de pensionare preferă mai degrabă să solicite prelungirea activitații la catedră pentru câțiva ani decât să se pensioneze. În Dolj, pentru anul școlar următor sunt cu 60% mai mulți profesori care nu vor să se pensioneze, deși au acest drept. Inspectorii școlari spun că la anumite discipline dascălii care nu vor să iasă la pensie sunt și cei care acoperă deficitul de angajați.

Profesori pensionari, la catedră

Din lipsa resursei umane, la catedră sunt și profesori necalificați, motiv pentru care a fost modificată legea pensionării cadrelor didactice. De anul acesta, Ministerul Educației le dă posibilitatea profesorilor să se pensioneze cu doi ani mai târziu, adică pot preda până la vârsta de 70 de ani în loc de 68, cum era prevăzut până acum.

Liviu Ionescu este de 38 de ani profesor de Fizică la Colegiul Național „Carol I” din Craiova. A început cariera didactică din pasiune pentru disciplina pe care o predă. Este profesor în școala în care a fost și elev. Practic, și-a petrecut 50 de ani din viață în unitatea de învățământ și încă își dorește să continue.

Liviu Ionescu, profesor Colegiul Național Carol I Craiova: „Mi-a plăcut să fiu profesor, mi-au plăcut fizica, în mod special, și apropierea de copii”.

Profesorul este îngrijorat pentru viitorul didactic al disciplinei pe care o predă.

Liviu Ionescu, profesor la Colegiul Național „Carol I” Craiova: „În momentul de față foarte puțini tineri mai aleg drept destin cariera didactică. Foarte puțini mai fac modulul de practică pedagogică. Noi nu mai avem de ani de zile studenți în practică care ar vrea să devină profesori de fizică”.

Și Carmen Georgescu, profesoară de matematică, ar putea să se pensioneze, dar preferă să rămână la catedră.

Carmen Georgescu, profesoară de matematică la Colegiul Național „Carol I” Craiova: „Am ajuns profesor la acest liceu și, timp de 21 de ani, am avut activitate de performanțe. Mi-a adus o imensă bucurie această activitate. Ea mi-a umplut întreaga viață”.

Elevii pe care îi pregătește profesoara Carmen Georgescu ajung și ei să îndrăgească matematica, dar nu se îndreaptă spre o carieră didactică.

Carmen Georgescu, profesoară de matematică la Colegiul Național „Carol I” Craiova: „Din punctul de vedere al tinerilor, unul dintre aspectele pe care îl au este că nu acordă, eu știu, o satisfacție materială suficientă. Copiii se îndreaptă spre meserii care le aduc tot atâtea bucurii ca și această meserie, dar care sunt mai bine plătite”.

Inspectorii școlari spun că este în creștere numărul de profesori care cer să rămână la catedră peste vârsta de pensionare, însă la anumite discipline, cum ar fi științele exacte, în acest moment nu ar fi resursă care să ducă mai departe activitatea didactică.

Daniel Ion, inspector școlar general Dolj: „Anul trecut la nivelul județului Dolj au fost înregistrate un număr de 43 de cereri din partea colegilor noștri, care au dorit și au îndeplinit condițiile de a rămâne în activitate peste vârsta de pensionare. În acest an, se observă o creștere a numărului acestora. Avem 71 de colegi care și-au exprimat această dorință. Observăm că la disciplinele din aria curriculară a științelor, disciplinele exacte, stăm ceva mai prost”.

Numărul prefesorilor care preferă să nu se retragă din activitate este în creștere și în alte zone ale țării. De exemplu, anul trecut, în București, numărul profesorilor care au cerut să rămână la catedră s-a triplat față de anul 2021. Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că preferă profesorii în vârstă, dar calificați, la catedră, în detrimentul celor fără pregătire.

Ligia Deca: „Cine va intra la clasă și în cele mai multe cazuri acel cineva are toate calificările necesare pentru a preda acea disciplină.”

Sursa: Edupedu

În acest an școlar, peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina pe care o predau au intrat la ore, înregistrându-se astfel o scădere față de anul precedent, când numărul cadrelor didactice fără studii corespunzătoare postului era aproape dublu.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE