Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cum se aplică sistemul e-Factura? Experți fiscali: "A fost gândită să se permită furtul de miliarde de euro pe an"

E-Factura a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2024. Cine are o firmă, un PFA, un ONG va trebui să declare facturile prin Spațiul Privat Virtual sau prin alte softuri oferite de diverse companii.

Însă acest sistem, care trebuia implementat de mai mult timp și a mai fost în discuție, ar urma să dea mari bătăi de cap. Ba mai mult, e-Factura ar fi fost creată haotic, după cum atrag atenția economiștii și consultanții fiscali, care spun că sistemul "a fost gândit să nu funcționeze".

În direct la Euronews România, Gabriel Biriș, Dan Schwartz și Ciprian Marin au dat detalii.

Expert: "E-Factura nu a fost gândită"

Dan Schwartz, consultant fiscal și economist: "Cu foarte mare greutate (n.r.: se va aplica e-Factura), pentru că această legislație a fost dezvoltată haotic, fără să se gândească nimeni la aspectele practice pe care ea le presupune, fără să se gândească la toate consecințele pe care acest sistem le va avea. S-a plătit consultanță, dar asta nu înseamnă că s-a plătit în mod eficient, ci ineficient. O caracteristică a statului român e ineficiența cheltuielilor. O altă cheltuială a statului ineficientă, care nu generează plusvaloare. E prea devreme pentru a spune că va merge sau nu."

Gabriel Biriș, avocat și expert în fiscalitate: "Ca e-Factura să meargă, ca lucrurile să fi mers, ar fi trebuit ca Ministerul de Finanțe să aibă capacitatea să prelucreze datele pe care le primește. Și nu o are. Abia din 2029 va fi."

Dan Schwartz, consultant fiscal și economist: "Poate să fie o măsură bună, dar s-a luat fără să fie gândită, fără să se creeze contextul necesar pentru ca să i se vadă eficiența".

Cine fură? Cine poate să fure munții ăștia de bani?

-Gabriel Biriș, expert în fiscalitate

Gabriel Biriș, avocat și expert în fiscalitate: "A fost gândită ca să nu funcționeze, ca să se păstreze haosul care permite furtul de miliarde de euro pe an. Este teoria mea și vă spun și de ce. Normele la AMEF au fost finalizate pe vremea când am fost eu secretar de stat. E-Factura a fost pornită de mine. E-Factura, împreună cu AMEF-urile și SAF-T-urile trebuiau să fie niște aplicații de facturare sau de emitere de bonuri fiscale gestionate de ANAF, în așa fel încât atunci când intră în vigoare IF-ul la capacitate maximă, să dispară, cel puțin pentru IMM-uri, inclusiv declarația de depunere a declarațiilor de impunere. Pentru că aveai toate informațiile și puteai să emiți direct decizia și asta ar fi descătușat energic.

Ne uităm și la istorie, trebuie să avem memorie instituțională. Din 2010, de când am început să vorbesc de evaziune ca de o amenințare la siguranța națională, de când au început măsurile de combatere a evaziunii, ce s-a întâmplat? A scăzut cumva gap-ul de TVA? Nu. Gap-ul a rămas pe același nivel, ne-am făcut că facem, dar nu am făcut nimic sau aproape nimic. Dar în momentul în care atunci era 40 și un pic gap-ul de TVA, iar acum e aproape 40, înseamnă că nu am făcut mare lucru.

Am închis mii de firme, am timis antreprenori români în penal pentru fapta altuia, pentru că furnizorul furnizorului furnizorului - care erau ei cei care furau - ar fi furat ceva TVA. Am închis magazine pentru 12 lei în casă în plus, care erau din rotunjiri, din resturi. Da? În numele luptei împotriva evaziunii. Și ce s-a întâmplat cu evaziunea? A rămas tot acolo. Cine fură? Cine poate să fure munții ăștia de bani? Păi nu o mai luați așa, cu salariații. Că salariații, fără angajator, nu ar exista. Și doar statul singur nu poate să fie."

Ciprian Marin, expert în fonduri europene: "Ce spune domnul Biriș susțin în totalitate. Comisia Europeană așteaptă de la noi o trasabilitate maximă la nivelul întregului lanț de produs. Asta înseamnă că efortul pentru digitalizare trebuie să continue.

E-Factura, vrem-nu vrem, va trebui s-o facem să funcționeze într-o formă sau alta. Și nu numai e-Factura, pentru că, dacă ne uităm la condițiile de mediu, o să vedem că nu o să ne oprim numai la elemente cu caracter fiscal sau elemente care țin de contribuții, impozite și așa mai departe. Nu. Vor fi atașate și alte tipuri de informații care vor trebui conectate. Or asta presupune digitalizare. Nu ne mai putem juca cu digitalizarea, să-i păcălim pe unii sau pe alții."

  • Până la 1 iulie, se va merge în paralel cu facturi emise și primite și în format de hârtie sau pe mail, ca în momentul de față, dar raportarea lor în sistemul RO e-Factura este obligatorie indiferent de forma facturii.
  • Toate firmele sunt obligate să raporteze facturile emise prin sistemul e-Factura în cel mult 5 zile de la emiterea lor. Dacă nu sunt declarate, se consideră contravenție și se sancționează cu amendă care poate ajunge la 10.000 de lei.

Pașii pe care îi au de parcurs antreprenorii

  • Trebuie să se înregistreze în sistemul informatic al ANAF, în Spaţiul Privat Virtual. SPV poate fi accesat doar cu un certificat digital calificat pentru semnătură electronică. Cei care nu au o semnătură electronică trebuie să cumpere un astfel de certificat digital, iar prețurile variază între 30 – 45 euro pentru un an.
  • Toate facturile vor trebui emise în formatul electronic XML, impus de către ANAF. În România, funcționează mai multe aplicații de facturare de pe care se pot descarca facturi în acest format.
  • Pentru a le înregistra în SPV, se acceseaza rubrica “Factura electronica”, submeniul “Trimitere factura” și se incarca fisierul XML al facturii.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE