Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

În ultimul deceniu, Apple a lucrat, mai mult sau mai puțin în secret, la un proiect auto, cunoscut în interiorul companiei sub numele de cod „Titan”. Recent, conducerea companiei a anunțat printr-un mesaj intern faptul că renunță la dezvoltarea proiectului. Decizia nu ar fi fost însă nici pe departe surprinzătoare pentru angajații implicați în proiect.

Potrivit publicației The New York Times, oamenii care lucrau la acest proiect erau conștienți de faptul că încercarea companiei de a dezvolta un automobil electric avea toate șansele să eșueze, ironizând numele proiectului – „dezastrul Titanicului”.

De-a lungul timpului compania a oprit și a repornit proiectul de mai multe ori, eliminând în proces sute de angajați. Divergențele la nivelul liderilor au creat confuzie. Inițial, liderii companiei doreau să creeze un automobil electric care să concureze cu Tesla, dar mai apoi au dorit un automobil autonom care să rivalizeze cu Waymo de la Google.

Până la decizia închiderii complete a proiectului, Apple cheltuise deja peste 10 miliarde de dolari și schimbase patru lideri angajați în dezvoltarea automobilului.

Cronica unui eșec

Când Apple și-a lansat proiectul 2014, compania rivală Google, începuse deja să testeze prototipuri de mașini autonome pe drumurile publice din California. În Silicon Valley exista percepția larg răspândită că vehiculele autonome vor deveni ceva la ordinea zilei în viitorul apropiat. Apple nu a vrut să rămână în urmă și a decis să investească în această nișă.

În acel moment, compania căuta să dezvolte un nou proiect după ce tocmai terminase Apple Watch. Tim Cook, directorul general al Apple, a aprobat proiectul în parte pentru a preveni un exod al inginerilor către Tesla.

Compania anticipa de asemenea că vânzările de iPhone-uri vor încetini în anii următori. Automobilele făceau parte dintr-o industrie promițătoare, cu o piață de 2.000 de miliarde de dolari. În ciuda optimismului inițial, existau câteva obstacole majore. Unul dintre acestea era costul. Dacă ar fi ajuns vreodată pe piață, un automobil Apple ar fi costat cel puțin 100.000 de dolari. Un al obstacol era legat de sincronizare: automobilul Apple ar fi sosit într-un moment în care Tesla ar fi dominat deja piața.

Potrivit surselor New York Times, Apple a purtat discuții cu Elon Musk în legătură cu achiziționarea Tesla, dar, în cele din urmă, a decis să construiască propriul automobil. Totuși, lipsa consensului a fost vizibilă încă de la început. Steve Zadesky, care a condus inițial proiectul, dorea să construiască un vehicul electric care să concureze cu Tesla. Pe de altă parte, Jony Ive, directorul de design al Apple, voia să dezvolte o mașină autonomă, despre care membrii echipei de software de la Apple spuneau că putea fi realizată.

În următorii ani, Apple avea să investească 10 miliarde de dolari în proiect, formând o echipă de peste 2.000 de oameni care includeau ingineri de la NASA și oameni care dezvoltaseră în trecute mașini de curse pentru Porsche. De asemenea, compania a achiziționat mai multe start-up-uri pentru a se alătura echipei auto. Până în 2016 devenise clar însă că mașina celor de la Apple avea probleme. Steve Zadesky a fost înlocuit cu Bob Mansfield care și-a mutat atenția către dezvoltarea unui software pentru mașini autonome. Alți doi lideri au preluat ulterior proiectul. Doug Field, un fost director al Tesla, a concediat peste 200 de angajați din cadrul proiectului, încercând să dezvolte sistemul de conducere autonomă. În 2021, Apple l-a numit pe Kevin Lynch, directorul executiv din spatele popularului Apple Watch, la conducerea proiectului auto. Acesta a inversat planurile companiei și a revenit la ideea inițială de a produce un vehicul electric.

De-a lungul anilor grupul a dezvoltat o serie de tehnologii noi, inclusiv un parbriz care putea afișa indicații viraj cu viraj și un plafon care avea un polimer special pentru a reduce căldura de la soare. De asemenea, mașina nu avea volan și trebuia controlată cu ajutorul asistentului virtual al Apple, Siri.

În final proiectul, marcat de divergențe interne, avea să fie închis, compania anunțând că angajații vor fi transferați la divizia de inteligență artificială.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE