Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

ChatGPT, între temeri și provocări. Cum vor schimba aceste tehnologii metodele de învățare

Abia a apărut ChatGPT 4 că a și fost anunțată versiunea numărul 5 pentru acest an. Totul, în timp ce peste o mie de specialiști din domeniu, inclusiv investitori în companii pentru dezvoltarea inteligenței artificiale, au cerut printr-o scrisoare deschisă o pauză de șase luni în dezvoltarea acestei tehnologii, din cauza riscurilor pentru umanitate.

Când compania OpenAI a anunțat că începe să lucreze la dezvoltarea AGI – artificial general intelligence – era 2015 și părea puțin înaintea vremii, după cum povestește CEO-ul firmei OpenAI, Sam Altman, într-un podcast realizat de Lex Fridman pe YouTube.

”Am fost o organizație neînțeleasă și luată în derâdere multă vreme. Când am început, noi am anunțat înființarea companiei la finalul lui 2015, și am spus că ne vom ocupa de dezvoltarea inteligenței artificiale. Lumea a zis că suntem nebuni de legat. Îmi amintesc chiar un eminent cercetător pe programe AI, care lucrează la un laborator industrial, și care le dădea mesaje jurnaliștilor să le spună că noi nu suntem foarte buni, că e ridicol să vorbești despre AI și că n-ar trebui să ne bage în seamă. Cam ăsta a fost nivelul de meschinărie și de răutate pe care l-am primit,” a explicat Sam Altman, CEO OpenAI.

Tinerii sunt ajutați de tehnologie

Google a anunțat și el de curând lansarea lui Bard, o replică la ChatGPT. Deocamdată nu este disponibil în România, dar mult nu va mai dura, căci competiția e în plină desfășurare.  

Dar ce înseamnă apariția acestei tehnologii și cum ne va schimba metodele de învățare, de exemplu?

”Gândește-te că la o școală, de exemplu la o școală de artă, la o liceu de artă la dacă primești un assignment pentru a 2-a zi să creezi un tablou abstract de la zero, intri pe un AI Dalis se numește tot de la OpenAI și-ți creează o imagine totală abstractă, total nemaivăzută, total originală și la care poate tu nu te-ai putut, nu te-ai fi putut gândi,” a spus Mihai Alexandru Hash, youtuber.

Studenții care l-au încercat cred că riscăm totuși să pierdem ceva în proces.

”E foarte ușor să intri, să dai un search și să-ți dea răspunsul de gata fără să mai cauți, pentru că în acea căutare tu găsești mai multe informații decât la o simplu search pe ChatGPT. Pe Google totuși mai găseai trebuia să treci prin mai multe articole sau prin mai multe informații ca să-ți găsești informația de care tu aveai nevoie. Și-ți mai rămânea ceva cu ChatGPT,” a explicat Teodora Ciulei, studentă, Facultatea de Inginerie Medicală.

”Am folosit pentru rezolvarea unei probleme la facultate o problemă pe care nu o găseam (..) Mi-a fost foarte util din punctul meu de vedere și ceea ce știu el adună toate informațiile de pe site-uri și-ți dă un răspuns și m-a ajutat la problema respectivă,” a spus Mihai Buzatu, student la Facultatea de Transporturi.

Va înlocui inteligența artificială profesorii?

Profesorul universitar și fost ministru al Educației, Mircea Miclea, crede că exact asta trebuie să facem pentru a trăi cu inteligența artificială: să ne antrenăm mintea mai mult.

”Exact acest lucru ne învață inteligență artificială. Ca să ai o performanță trebuie să ai cunoștințe,” a declarat Mircea Miclea, profesor universitar.

Asta nu înseamnă că inteligența artificială va putea să înlocuiască profesorul de la clasă, dar ceva tot o să schimbe.

”Nu cred că inteligența artificială îi va înlocui pe profesori. Ce se va întâmpla, fără doar și poate, este că profesorii care folosesc tehnologia și care folosesc inteligența artificială îi vor înlocui pe cei pe care nu o fac,” a explicat Evelina Necula, co-fondator platformă educație,

Întrebarea este putem cu adevărat să ne opunem unei astfel de inovații, pentru că dacă ne oprim noi de partea cei care ne poziționăm de partea binelui, se vor opri și cei care sunt de partea cealaltă?

ChatGPT 4, lansat în noiembrie anul trecut, a stârnit curiozitatea tuturor, nu doar a celor care lucrează în domeniul tech. Oamenii l-au pus la încercare să vadă ce poate face, iar rezultatele au fost fabuloase. Despre ce avantaje ne aduce inteligența artificială, dar și ce provocări ne propune vorbim sâmbătă, la 19:30, la EuroEducația.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE