Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

Ce știu elevii despre Mica Unire? Copiii aud pentru prima dată la școală despre Unirea Principatelor în clasa a IV-a

Publicat de: Ioana Nicolescu

24 ianuarie este ziua în care, acum 165 de ani, a avut loc Unirea Principatelor Române, la scurt timp după numirea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al Moldovei și Țării Românești. Dar ce învață copiii la școală despre Unirea Principatelor? Primele lecții despre acest subiect le au la sfârșitul învățământului primar, iar Mica Unire este explicată mai întâi în context european, urmând ca în clasa a XII-a să devină un capitol important pentru examenul de Bacalaureat.

Prima lecție despre Mica Unire, predată în clasa a IV-a

24 ianuarie 1859 a fost ziua în care Alexandru Ioan Cuza a fost ales domn al Țării Românești, după ce fusese deja ales și domn al Moldovei. A fost o idee politică briliantă prin care s-au unit, la vremea aceea, cele două principate române.

„Momentul favorabil a fost acesta: mijlocul secolului al XIX-a, sfârșitul Războiului din Crimeea, acordul marilor puteri pentru unirea principatelor ca o formă de protecție pentru toată zona balcanică împotriva expansiunii rusești și a intervențiilor militare rusești”.

Elevii aud pentru prima dată la școală despre Unirea Principatelor în clasa a IV-a.

Adrian Drăgușanu, șeful catedrei de Istorie, Colegiul Național I.L. Caragiale: „Istoria de clasa a IV-a este organizată pe principiul personalităților. Atunci, Cuza este eroul Unirii și se vorbește ca o poveste despre Unire, la nivelul clasei a IV-a. Apoi, tema este reluată în clasa a VIII-a la Istorie, mai aprofundat, o lecție în care explicăm nu numai personalitatea lui Cuza, ci și toate evenimentele care au dus la Unirea Principatelor. Tema este reluată în clasa a X-a, în context european – formarea statelor europene moderne. Acolo, exemplul românesc este alături de Germania și de Italia, în contrapondere cu exemplul austro-ungar, de state imperii multinaționale. Clasa a XII-a reia tema. Începem cu primele idei despre modernizare și despre unire, încă din secolul XVIII, de la boierii reformatori, și încheiem după ce trecem de momentul reformării statului, cu Marea Unire din 1918”.

Ioan, elev: „A fost unul dintre primii pași în idealurile naționale ale României de unire și mai târziu de independență, după 20 de ani”.

Reporter: Ce lecții de istorie crezi că putem învăța despre modul în care s-a constituit statul român la începuturi, atunci?

Ioan, elev: „Acea epocă a adus foarte multă unitate în rândul românilor pentru că existau acele idealuri naționale, de unire, de independență, de organizare socială și politică și cred că avem nevoie din nou de obiective care să ne aducă împreună”.

Reporter: Când ai auzit prima dată despre Unirea Principatelor?

Maria, elevă: „Probabil când eram foarte mică și părinții mei m-au întrebat: Mami, știi ce se sărbătorește astăzi? și am zis: Nu știu. Atunci mi-au spus că asta a avut loc atunci. În clasa a VIII-a, când am reluat lecția la școală, am învățat din nou despre Mica Unire”.

La sesiunea de bacalaureat din vara trecută, tema unirii Principatelor Române și consolidarea statului modern au fost date la subiectul al II-lea, care valorează o treime din notă.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE