Un hot-dog, o pizza sau un suc băut pe fugă. Sunt produse pe care mulți dintre noi le consumăm fără să ne gândim prea mult la efectele pe care le pot avea asupra sănătății.
Un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Michigan arată că alimentele ultraprocesate, bogate în sare, conservanți și carne procesată, consumate frecvent, pot avea un impact mai mare asupra sănătății decât am crede.
La polul opus, alimente simple și accesibile, pe care le găsim în orice supermarket, sunt asociate cu beneficii importante pentru organism.
Vedem ce spun specialiștii despre alegerile pe care le facem zi de zi în farfurie și aflăm ce ar fi bine să consumăm mai des și ce produse ar trebui să limităm.
Hot-dogul, în topul alimentelor asociate cu cele mai multe minute de viață sănătoasă pierdute
Potrivit studiului, un singur hot-dog cu carne de vită, care conține aproximativ 61 de grame de carne procesată, este asociat cu pierderea a 27 de minute de viață sănătoasă. Atunci când cercetătorii au luat în calcul și alte ingrediente din produs, precum sodiul și acizii grași trans, valoarea finală a ajuns la 36 de minute pierdute.
Nici băuturile răcoritoare îndulcite nu stau mai bine, fiind asociate cu aproximativ 12 minute de viață sănătoasă pierdute pentru fiecare porție consumată.
În topul alimentelor cu impact negativ se află:
- Hot-dogul până la 36 de minute de viață sănătoasă pierdute;
- Băuturile răcoritoare îndulcite aproximativ 12 minute pierdute pentru fiecare porție;
- Cheeseburgerii aproape 9 minute pierdute;
- Pizza aproape 8 minute pierdute.
Cercetătorii atrag atenția că mezelurile și carnea procesată, precum salamul, baconul sau crenvurștii, se numără de asemenea printre cele mai nefavorabile categorii analizate, fiind asociate cu un risc mai mare de boli cardiovasculare, diabet și anumite tipuri de cancer.
Alimentele asociate cu un plus de viață sănătoasă
Iată acum și alimentele care sunt asociate cu efecte pozitive asupra sănătății și cu mai mulți ani trăiți în condiții bune.
Produsele cu cele mai importante beneficii:
- 30 de grame de nuci și semințe aproximativ 25 de minute câștigate;
- O banană aproximativ 13 minute și jumătate;
- O porție de somon copt aproximativ 13 minute și jumătate;
- Leguminoasele (fasole, linte, năut) aproximativ 10 minute;
- Roșiile aproape 4 minute câștigate;
- Avocado aproape 3 minute în plus;
- Cartofii prăjiți surprinzător, aproximativ un minut și jumătate de viață sănătoasă câștigată.
Specialiștii: Nu este un „cronometru al vieții”
Autorii studiului subliniază însă că nu este vorba despre un cronometru al vieții și nici despre efectul pe care îl are un singur aliment consumat ocazional.
Estimările sunt realizate pe baza riscului de boală asociat diferitelor tipuri de alimente și arată cum obiceiurile alimentare repetate, zi după zi și an după an, pot influența sănătatea și speranța de viață.
Mai mult, cercetătorii spun că înlocuirea a doar 10% din caloriile provenite din carne procesată și carne de vită cu fructe, legume, nuci, leguminoase și pește ar putea adăuga, în medie, aproape 48 de minute de viață sănătoasă în fiecare zi.
